Către Senat,                                                            Domnului Președinte Georgica Severin

Comisia pentru cultură si media

In virtutea obligatiilor care decurg din Legea nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati, va supun atentiei prezenta avertizare in interes public, referitoare la o serie de fapte de incalcare a legii, de care se face responsabil Directorul general interimar al SRTV Stelian Tanase. 

Faptele reclamate intra sub incidenta mai multor alineate ale Art. 5 din Legea nr.571/2004, si anume:

c) practici sau tratamente preferentiale ori discriminatorii in exercitarea atributiilor  

e) folosirea abuziva a resurselor materiale sau umane;

i) incompetenta sau neglijenta in serviciu;

j) evaluari neobiective ale personalului in procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare si eliberare din functie;

k) incalcari ale procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri interne cu nerespectarea legii;

l) emiterea de acte administrative sau de alta natura care servesc interese de grup sau clientelare;

n) incalcarea altor dispozitii legale, care impun respectarea principiului bunei administrari si cel al ocrotirii interesului public.

In continuare,  voi argumenta in detaliu aspectele semnalate.

Practici sau tratamente preferentiale ori discriminatorii  

Potrivit grilei anuntate sa intre in vigoare pe 1 martie, pentru prima data in istoria postului public de televiziune, toti moderatorii emisiunilor de dezbateri pe teme de actualitate, programate in prime-time, sunt colaboratori externi.  Cu alte cuvinte, niciun angajat al TVR nu a fost considerat suficient de valoros pentru a realiza si modera un talk-show informativ in intervalul 19 - 23. 

Nimeni nu contesta importanta unor colaborari externe care sa aduca plus-valoare dezbaterilor pe teme de actualitate realizate de Televiziunea Romana. S-a intamplat si in TVR, se practica si in alte televiziuni. Insa niciun conducator de institutie n-a mers cu dispretul fata de angajatii proprii pana acolo incat sa-i indeparteze pe toti – dar absolut toti ! - din intervalul orar de maxima audienta a postului. 

Este impotriva oricarei logici institutionale si manageriale ca un sef de televiziune sa nu-si promoveze oamenii pe care-i conduce in emisiunile cele mai relevante pentru peisajul social, politic si economic. Un fapt rusinos, insa, doar pentru „geniul managerial” care a conceput aceasta solutie de „salvare” a TVR, nu si pentru moderatorii si producatorii dezbaterilor de actualitate din TVR. 

Dupa cum veti constata si dvs, acestia platesc tribut unei discriminari cu nimic justificate, care aduce grave prejudicii de imagine televiziunii publice.  

Evaluari neobiective ale personalului 

In mai bine de doua luni de la numirea in functie,  Directorul general interimar n-a facut nicio evaluare profesionista a performantei emisiunilor de dezbatere. N-a discutat cu moderatorii si cu realizatorii acestora, nu i-a intrebat ce merge si ce poate fi imbunatatit, asa cum era obligat s-o faca orice manager responsabil inainte de a lua o decizie radicala. 

N-a facut-o, pentru ca o asemenea evaluare ar fi relevat doua adevaruri incontestabile, de natura a-i strica socotelile. 

Primul:  dezbaterile realizate de Televiziunea Romana au starnit interesul publicului consumator de actualitate; toate cele 3 emisiuni realizate de TVR au intrat in topul primelor 10 talk-show-uri pe 2013, ca audienta la nivel national ( conform datelor centralizate de paginademedia.ro - vezi Anexa 1 ) .  „Ultima Editie” ocupa locul 5, „Prim Plan” – locul 9, iar „ Intre bine si rau” – locul 10. Faptul este cu atat mai remarcabil, cu cat in Top 10 National nu se mai regaseste nicio alta televiziune in afara de Antena 3. 
     Al doilea adevar irefutabil: dezbaterile realizate si moderate de angajatii TVR au avut audiente mai bune si au generat mai multe stiri de presa decat productiile similare externe. „ Prim Plan” , facuta in interior, este peste „ Intre bine si rau”, moderata de un colaborator.  Cu toate acestea, fara nicio explicatie, doar a doua emisiune a fost pastrata in grila urmatoare de fostul PDG Claudiu Saftoiu! Urmatoarea dezbatere a Directiei Stiri, „ La varf”,  a fost coborata in grila la ora 19, pe acelasi tronson orar, de luni pana vineri, cu inca un talk-show intern si cu alte 3 externe; si de asta data, „La varf” este singura dintre toate cele 5 dezbateri aflata in Top 30 ca rating national, principalul reper de audienta al TVR. Desi a intrat pe post doar in octombrie anul trecut, „La varf” a avut invitati de marca, de la putere si din opozitie (nicio reclamatie la CNA privind dezechilibrul politic!), a fost la originea a numeroase articole de presa si a ore intregi de analiza la posturile de stiri ( am selectat in Anexa 2 emisiunile cele mai mediatizate, cu invitati Codruta Kovesi, Traian Basescu, Klaus Iohhanis).  

     Urmarea? Inevitabil, Stelian Tanase, noul sef al institutiei, desi interimar, s-a dovedit un demn continuator al predecesorului sau si a scos din grila de primavara, tot fara nicio explicatie, emisiunea „La varf”.  

      Demonstratia s-a oprit la ceea ce cunosc mai bine: emisiunile aflate strict in aria mea profesionala. Sunt convins, insa, ca avem de-a face cu un adevar general valabil in TVR. Dupa cum remarca TV-R SIND intr-o scrisoare deschisa trimisa Directorului general interimar( vezi Anexa 3), angajatii s-au saturat sa tot revada acest film: „De ani de zile suntem martorii aceluiaşi scenariu, jucat mereu de alţi actori, principali desigur! Preşedinţii - directori generali ai TVR, numiţi de Parlament, vin hotărâţi să aducă televiziunea publică pe drumul cel bun, se îngrozesc aflând despre datoriile pe care le găsesc aici, aruncă o privire in rândul angajaţilor care par intotdeauna prea mulţi, apoi aduc firme, formate de emisiuni şi colaboratori din exterior (pe unii chiar ii angajează!) ca să-i implinească strategia. Din păcate nu numai inceputurile, dar şi finalurile seamănă teribil in ultimii ani: audienţele nu cresc nici la emisiunile făcute cu externi, cresc doar datoriile, raportul de activitate este respins, În ultimele zile de mandat preşedinţii - directori generali fac angajările pe care n-au apucat să le definitiveze şi apoi pleacă ... Preşedinţii vin cu pleiada de specialişti din anturajul propriu, critici şi nemulţumiţi de tot ce găsesc in interior, apoi pleacă şi işi lasă contractele păguboase in derulare şi specialiştii externi perfect internalizaţi, pradă criticii generalizate a următorului hegemon.”

Folosirea abuziva a resurselor materiale sau umane; nerespectarea principiului bunei administrari si cel al ocrotirii interesului public

 In conditiile in care nu exista niciun argument solid pentru eliminarea dezbaterilor realizate de angajatii TVR, nici sub raportul audientei si nici sub cel al calitatii, masura de a recurge exclusiv la colaboratori externi reprezinta o crasa risipa a banului public. Pentru ca este o bataie de joc la adresa banului public sa platesti oameni din afara TVR ca sa faca tot ceea au dovedit ca pot face angajatii institutiei, si chiar mai putin decat acestia. 

  Totodata, este o sfidare la adresa publicului platitor de abonament sa nu fie consultat cu privire la performantele inregistrate de dezbaterile TVR si de realizatorii acestora. Folosirea instrumentelor profesioniste de tip sondaje de opinie sau focus-grupuri, o practica obisnuita pentru toate televiziunile care se respecta, este o conditie obligatorie pentru conducerea unei institutii definita de lege drept un „serviciu public” de televiziune. 

Ignorarea completa a telespectatorului, sub pretextul lipsei de bani pentru sondaje de opinie ( in timp ce se gasesc totdeauna bani pentru colaboratori externi)  constituie inca o dovada a proastei administrari si a neprotejarii interesul public. 
Emiterea de acte administrative sau de alta natura care servesc interese de grup sau clientelare

De la numirea sa, Stelian Tanase a lansat o serie de afirmatii fara acoperire, complet aiuritoare, la adresa institutiei si a personalului sau:  „TVR a ajuns din centrul pieței media, la periferia ei”; „ Înainte ne duceam spre Belarus şi acum ne ducem spre Occident, spre televiziuni de dezbatere, puternice”. 

 E halucinant sa vorbesti despre „periferie” si „Belarus” cand cifrele arata ca TVR este a doua televiziune ca audienta nationala in clasamentul talk-show-urilor pe anul trecut; atunci cand absolut toti marii actori de pe scena politica s-au numarat printre invitatii dezbaterilor TVR din ultimul an; si atunci cand realizatorii TVR sunt apreciati public de catre nume grele ale presei autohtone.    

  Dar este un pretext lesne de inteles, in logica deloc originala dupa care se ghideaza S. Tanase. Asemeni unor alti vremelnici ocupanti ai functiei de sef de institutie, dl. Tanase incearca sa acrediteze ideea ca a gasit in TVR un teren arid, care e musai sa fie insamantat cu seminte „din import”. Este o logica a interesului propriu si de grup, care-l determina ca, pe langa doua-trei personalitati recunoscute pentru anvergura jurnalistica, sa strecoare „la plata” si persoane identificate de presa drept vechi amici si amice - abia acestea aflate la periferia pietei media, sau chiar complet in afara pietei, ca si „binefacatorul” lor propulsat in fruntea televiziunii publice.                 
  Din nou lipsit de originalitate, Steian Tanase invoca si el „modelul BBC”. E plina istoria TVR de sefi care vin cu manualul BBC in mana si-l deschid la pagina cu lista de clienti politici sau de afaceri care trebuie rasplatiti, uitand ca la sefia unui post de talia BBC nu ajunge nimeni asa cum ajung ei, fara informatii despre „obiectul muncii” si fara niciun plan de management.

Incalcari ale procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri interne cu nerespectarea legii
Directorul general interimar si-a facut cunuscut, inca de la numire, apetitul pentru abuz si nerespectarea legii. Prima sa masura a fost sa gireze modificarea Regulamentului pentru alegerea reprezentantilor salariatilor in Consiliul de Administratie, cu scopul de a interzice candidaturile persoanelor din afara institutiei – candidaturi pe care Legea 41/1994 le permite.  Scopul era indepartarea lui Valentin Nicolau, omul pe care imensa majoritate a salariatilor TVR si-l dorea in continuare in CA, prin prisma experientei sale mangeriale deja demonstrate.  Stelian Tanse a ignorat valul de proteste din partea sindicatelor, precum si sesizarile facute in nume propriu de Cornel Mihalache si subsemnatul. Va semnalez, in context, ca lipsa unui raspuns oficial pana la aceasta ora, la sesizarea mea, inregistrata la Cabinetul PDG cu nr C/5017/ 13.01.2014, constituie in sine o incalcare a legii care obliga institutiile publice sa raspunda in scris unei adrese,  in termen de maximum 30 de zile.     

  A urmat, la scurt timp, vicierea rezultatului alegerilor facute de salariati, care i-au creditat cu un vot detasat pe Cornel Mihalache si subsemnatul. Abilitat de regulament sa trimita la Parlament lista candidatilor alesi de salariati, Directorul general interimar s-a grabit sa inainteze un document care-i exclude pe castigatorii reali ai scrutinului, pe motivul unui viciu procedural. Dl. Tanase si-a asumat astfel costul unei actiuni in instanta si implicit al unui nou scandal de presa in jurul TVR. 

  Nimic n-a intrecut insa in amplitudine scandalul de cenzura pe care l-a generat ulterior, dispunand intreruperea difuzarii, pe TVR I, a unui episod din documentarul Mostenirea clandestina, realizat de Monica Ghiurco. Faptul a fost dezvaluit de fosta directoare a TVR I si recunoscut de insusi Stelian Tanase. Potrivit martorilor oculari, iritat de refuzul initial de a intrerupe emisiunea, dl. Tanase ar fi replicat „ Eu sunt legea aici!” – ceea ce reprezinta, desigur, un argument de mare adancime intelectuala si de un profund „respect” pentru reguli si democratie...

Incompetenta sau neglijenta in serviciu

Am lasat la final aceasta problema pentru ca este de domeniul evidentei. Potrivit relatarilor de presa de la lansarea noii grile, insusi Directorul general interimar a recunoscut public ca regretă preluarea conducerii TVR, sarcina dovedindu-se „peste puterile sale“. „Când am venit aici, ştiam că sunt probleme, însă nu şi că există o datorie imensă. Nu sunt nici manager, nici bancher, sunt un biet intelectual şi am fost adus aici pentru prestigiul meu de intelectual.” 

                    Departe de a induiosa pe cineva, sinceritatea dlui Tanase este de natura a ne ingrijora pe toti. Cum sa nu cunosti o informatie de multa vreme publica -nivelul datoriei TVR, cum sa nu stii un lucru esential din fisa postului pe care ai acceptat sa-l preiei ? Si cum sa salvezi o institutie, din functia sa de conducere cea mai importanta, cata vreme admiti ca nu esti un manager – adica omul remunerat tocmai pentru a conduce institutia ?!

   Inca o data, se confirma o vorba veche: gura pacatosului, adevar graieste. Pentru ca niciun manager adevarat n-ar fi putut spune ca a facut „o prostie” acceptand sa conduca TVR. Oricate probleme ar avea institutia sa, niciun manager responsabil n-ar vorbi public despre „lipsa de pregatire” a personalului, despre „Belarus” si „periferia pietei media”, nici macar despre perspectiva falimentului. Niciun manager serios nu si-ar ignora angajatii performanti, in timp ce continua sa aduca pe banda rulanta colaboratori externi ( presa relateaza despre inca 3 nou-veniti, dintre care doi sunt ilustri necunoscuti).

    Stimati parlamentari,

     Este nedrept si jignitor sa tot auzim din partea sefilor pe care-i numiti la conducerea TVR ca vina pentru declinul acesteia apartine salariatilor. Sunt aici multi angajati care performeaza, asa cum au facut-o si in alte posturi de televiziune, dupa cum exista destui fosti TVR-isti care sunt acum oameni de baza in alte posturi. Sunt numerosi jurnalisti si tehnicieni profesionisti, recunoscuti ca atare in breasla, cu premii de prestigiu. Unii au pus pe picioare emisiuni de succes, dar – asemeni lui Sisif – au fost nevoiti s-o ia mereu de la capat. Cu fiecare schimbare de putere, au lasat locul noilor Armate ale Salvarii, formate din clientela proaspatului instalat la sefia institutiei.

      Cei mai multi dintre oamenii din TVR si-au facut „caramida” proprie cu respect fata de meserie, aidoma colegilor din televiziunile particulare ; diferenta este ca acestea sunt conduse de sefi responsabili care au stiut sa aseze „caramizile” una peste alta - si nu sa-si saboteze periodic propria constructie, prin demotivarea personalului si prin aruncatul cu noroi pe obrazul tot mai sifonat al institutiei.
       Angajatii TVR au trecut printr-un dureros proces de selectie. Au fost comisii de evaluare, cu decizii deseori discutabile; unele dintre ele nedrepte si abuzive, asa cum incep s-o dovedeasca hotararile instantelor de judecata. Nu-i lasati acum si la mana comportamentului cu totul discretionar al unui singur om care, profitand de lipsa Consiliului de Administratie, a „produs” in doua luni de interimat mai multe abuzuri si scandaluri decat fosti PDG in ani de mandat. 

        Nu lasati postul public de televiziune la cheremul unui conducator care-si recunoaste public incapacitatea mangeriala de a o redresa, dar care nu ezita sa directioneze arbitrar si clientelar banul public. Oferiti TVR  dreptul pe care-l merita orice institutie respectabila: acela de a fi condusa de un manager adevarat, pentru care TVR sa fie o onoare, si nu o povara; un manager caruia sa nu-i fie rusine de angajatii institutiei si de care acestia sa nu se rusineze. Curmati-i suferinta dlui Stelian Tanase si redati speranta angajatilor TVR intr-o conducere profesionista, la nivel de presedinte director general si consiliu de administratie, capabila sa o salveze cu adevarat din situatia dificila in care se afla.

       Cu stima,

       Mihai Radulescu, jurnalist TVR, reprezentant ales al salariatilor in CA al TVR

