
FreeEx Program

Press Freedom in Romania
2007

- Member of the Reporters without Borders Network -

Media Monitoring Agency



This report was compiled within the FreeEx Program implemented by the Media Monitoring Agency 
(MMA).
Freedom of Expression Program - FreeEx was started by MMA in August 1999 with a view to contribute 
to the protection and promotion of the right to free expression and to press freedom.
MMA publishes annual reports on press freedom situation in Romania.

This report is funded by the Open Society Institute (OSI) and the US Embassy in Bucharest. The 
content of this report does not necessarily reflect the opinion of OSI or of US Embassy. 

FreeEx Team:

Liana Ganea 
Răzvan Martin 
Laurenţiu Sîrbu

We wish to thank to all those who contributed to this report:

Mircea Toma
Dan Mihai
Ştefan Cândea
Ionuţ Codreanu

Special thanks to the Romanian Helsinki Committee (APADOR-CH) for the legal expertise 
provided to the FreeEx department during the entire year.

Layout and design: Alexandra Cândea

Donors: 
Open Society Institute

US Embassy in Bucharest

© Media Monitoring Agency
Member of the Reporters without Borders Network

Address: 98 Calea Plevnei, 
BL. 10C, sector 1, Bucharest, Romania

Mailing: CP 2 OP 67 
Phone: +4021 - 313 40 47
Fax: +4021 - 637 37 67
E-mail: freeex@mma.ro

www.mma.ro; www.freeex.ro



contents

pag. 4

pag. 5
pag. 5
pag. 7

pag. 9
pag. 9
pag. 12
pag. 13

pag. 19
pag. 20
pag. 26

pag. 29

Methodology

1. General framework 
1.1. Introductory remarks
1.2. Media market

2. Casuistry
2.1. Attacks 
2.2. Threats and insults
2.3. Pressures made by authorities. Political and economic pressures
·Public television
·Changes in the management of the National Audiovisual Council
2.4. Access to public interest information
2.5. Legislation
2.6. Ethics and self-regulation

3. Recommendations



4

Methodology

FreeEx Department has been publishing annual reports on press freedom since year 2000. 
The purpose of these reports is to provide an accurate image upon the main events and 
tendencies in what concerns the freedom of expression, especially press freedom. 

We divide the infringements against freedom of expression and press freedom as follows:
- Attacks: physical attacks against the journalists or the editorial offices (hitting, 

confiscating or destroying the recording equipment, tapes or cameras, sequestrating the 
journalist, devastating the editorial office etc.);

- Threats: death threats, threats that put the physical integrity of the journalist, his family 
or his fortune at risk, using trivial language when addressing to the journalist; 

- Pressures of authorities: pressures made on the journalists and media institutions by state 
institutions (investigations carried out by the Police, the Prosecutor's Office, the Financial Guard or 
other state institutions and aimed at intimidating the press, arresting or detaining journalists for 
investigations, pressures from investigators to disclose confidential sources, confiscating or copying 
computer data, confiscating or copying documents, intercepting communications, passing pieces of 
legislation that are unfavorable to the press or refusing to amend such pieces of legislations, etc.);

- Political pressures: pressures upon journalists and media institutions made by politicians 
or parties (systemic pressures made exclusively for protecting the political interests of some parties 
or politicians; including the use of state institutions in this respect).

- Economic pressures: pressures upon journalists and media institutions made by companies 
or businessmen (offering advertising contracts, cancelling advertising contracts, asking for certain 
information not to be published or for certain journalists to be laid off in order to maintain the 
advertising contracts etc.)

- Censorship: forbidding the publication, confiscating all the copies, abusive suspension of 
the broadcasting license. 

- Self-censorship: journalists refraining from publishing public interest information as a 
consequence of indirect pressures made by the owners or the editorial chiefs;

- Legislation: pieces of legislation affecting the legal environment in which media functions 
and limitating the journalistic freedom of speech. 

The media business environment (market division, acquisitions, merges, regulatory 
framework, financial issues etc.) has an impact upon journalists' freedom of expression and the 
quality of media products. Thus, FreeEx report includes a special section dedicated to a brief 
analysis of the media market. 

The cases described below are based on: direct investigations made by the FreeEx team 
(discussion and correspondence with the parties involved, the parties' lawyers, state institutions, 
etc.), information collected via the freeex network (www.groups.yahoo.com/freeex), articles in 
print media, radio and TV news, blogs and online publications. Our report is also based on official 
reports and reports issued by independent organizations. This report is by no means exhaustive; it is 
a mirror of the events as they were brought to our knowledge and to the best extent we were able to 
document them. 



5

1.GENERAL FRAMEWORK

1.1. Introductory remarks

The highlights of 2007 were:

- An increase in the political pressures, especially those coming from the higher levels of the 

political class;

- Public television and National Audiovisual Council became subject to negotiations between 

the political parties; 

- In premiere, a politician with a leadership position in a major party was appointed as the 

Director of the Public Television; 

- President Traian Băsescu was the undisputed champion of insults and attacks against 

journalists. He also committed the most serious of such gestures;

- The media market became stable and the major press holdings strengthened their position;

- The development of strong local networks continued;

- The decision of the Constitutional Court to declare unconstitutional the law which was 

decriminalizing insult and libel;

- The access to public interest information was facilitated by the improvement of the 

regulatory framework, but obstructed by the fact that the public institutions in charge failed 

to observe these regulations;

- Multiple legal initiatives having a negative impact upon freedom of expression;

- Lack of quality editorial products due to the disregard of public interest topics, the violation 

of ethnical principles and the increasing emphasis upon the sensational, especially in 

television programs;

- Lack of interest from the editorial bodies towards the observance of professional standards; 

- Major divide on labor market between the high demand of qualified personnel and the  

extremely low supply;

- The public exposure of defective media mechanisms such as financing which has a potential 

editorial impact and gaining immoral benefits from press activity.

In 2007 the attacks against press freedom continued and intensified according to the 
tendency noticed in 2006. The political pressures, especially those coming from the higher levels of 
the political class became more intense. The main mechanisms used to enforce these pressures last 
year were the abusive use of authority in order to exercise political control on important media 
institutions as well as the use of the legislative process in order to block or prevent the enforcement 
of laws or the functioning of various institutions. The upcoming electoral year raised the media stake 
and the politicians had no hesitation to exercise control wherever the law allowed it - CNA, TVR – or 
to block necessary legal reforms.

Although the number of attacks or threats against journalists didn't increase, many of these 
cases were generated by top level politicians. President Traian Băsescu led the top of insults and 
attacks against journalists. The most widely covered incident was when Băsescu grabbed the phone 
of a journalist who was filming him with this phone, in a public place. The president left the scene 
and took the phone with him. Thus he was recording himself insulting the journalist in a private 
conversation with his wife (he called her “dirty gypsy”). Such gestures are a threat to all journalists 
given the message they send.

One continues to encounter situations when major representatives of local authorities 
(mayors of important cities) conduct themselves as “local barons”, offending and threatening 
journalists or illegally suspending their accreditation as a punishment for the critical articles they 

1  Political negotiations between the Liberal Party (PNL) and the Social Democratic Party (PSD) for the sharing out of the National Council of Audiovisual (CNA) 
and the public television (TVR) management positions; pressures upon the public television and the appointment of a high rank politician as President and 
General Director (PDG). See the chapters “Public television” and “Changes in the management of the National Audiovisual Council”.

2  The Ministry of Interior and Administration Reform (MIRA) intention to replace Law 544/2001; the blocking of the reform of the Audiovisual Law and 
the Law on the Functioning of Public Radio and Television Services; various other bills. See the chapter “Legislation”.



6

publish. 
In early 2007, the Constitutional Court rendered a decision that made the media legislation 

reform go years backwards: they ruled the law decriminalizing the insult and the libel was 
unconstitutional. 

The access to public information underwent a new legislative improvement following those 
occurred in the last years by the amendment of Law 544/2001. Most amendments pertained to the 
enlargement of the law enforcement field. However, many of the institutions targeted by this law 
hardly accept to observe the legal procedures and the only way to make them more transparent is to 
resort to the Court of Law. There were also governmental attempts to eliminate Law 544/2001 
completely and to replace it with an Administrative Code including only a small part of Law 544/2001 
provisions.

After several years of spectacular changes, the media market became rather stable, as the 
major groups strengthened their market position also due to the sustained growth of the advertising 
market. More interesting moves took place on the local market whereby foreign or domestic capital 
groups started developing strong local networks.  

There are also examples of major media investments that didn't return any profit to their 
owners. Moreover, they generate annual losses amounting to millions of euro. In such cases one is 
entitled to suspect that the media investments is made to back up the political or economic interests 
of the owner or even to influence the potential criminal investigations on the owner. 

The stunning development of the media market in the last years also resulted in a major 
divide on the labor market, given the high demand of qualified personnel and the extremely low 
offer. This situation has a direct impact upon the quality of the editorial products. Also, the lack of 
active cooperation between the universities which provide media degrees and the industry has a 
negative influence upon the quality of the editorial products. 

This decrease in the quality is also generated by the lack of interest for the observance and 
implementation of professional standards within the editorial offices. Another reason is the rush for 
rating. 

According to a report issued by the Research Department of the Media Monitoring Agency 
only a few above 50% of the news features broadcasted in the prime time news bulletins of major TV 
stations were news which contained information of public interest in the monitoring period. The rest 
of the news features pertained to human interest topics, accidents, entertainment news etc. 
According to the study, journalists often confront problems when it comes to staying true to the 
deontological principles, especially in what concerns the observance of the presumption of 
innocence and the presentation of all the points of views of the conflicting parties.  

Last year two cases indicating the dysfunctional media mechanisms in Romania were 
revealed. The 'Gigi Becali – Pro TV' case proves the existence of unclear media funding mechanisms 
by its own subjects, with potential direct implications upon editorial independence. This case is 
important both because the financial agreements between the parties are not transparent and 
because such agreements are unethical. The 'Chirieac' case raises the issue of journalists who also 
conduct other businesses and use the journalistic activity to promote their business interests.

3  See MMA vs. the Romanian Post Office Company, chapter “Access to public interest information”.

4  See the chapter “Legislation”.

5  See the Report “Press freedom in Romania, year 2006”, chapter “Media market” published by the Media Monitoring Agency – www.freeex.ro.

6  See the report “Man bites the news – Analysis of the TV news from the perspective of public interest and journalistic practices” – Media Monitoring    
Agency, May 2007 – www.mma.ro.

7  See the chapter “Ethics and self-regulation”.



7

1.2. Media market

After two stunning years, in 2007 the media market started to consolidate while the 
tendency towards ownership concentration continued both at national and local level. 

Major press holdings continued to release new products, although there were visibly less new 
media channels launched in 2007 compared to the years before. One notices the same tendency for 
editorial products as well. Also, the major press holdings continued to “swallow” the smaller fishes 
on the market, thus strengthening their position within the market. Such cases include the purchase 
of Pro Sport daily by Publimedia, the transfer of Mix radio network (25 licenses) to SBS Broadcasting, 
the purchase of DEEA radio station by Lagardere, the take over of TV Sport by SC Pro TV SA or the 
acquisition of new local media networks by EMI Deutschland GmbH.

In general, the market structure remained almost identical as last year, with three major 
press holdings continuing to dominate the market. The only notable media release was the general 
TV station Kanal D owned by Turkish company Dogan. The station made good ratings almost 
exclusively as a consequence of the broadcasting of the first League football games after TVR lost 
the right to retransmit them from Telesport. 

The trust oriented process increased the ownership concentration as the market pushed 
independent media entities in the arms of major groups both due to the need for cross promotion 
and especially for the access to advertising contracts. An example ascertaining the hypothesis that 
media entities need strong groups with diversified media supports in order to survive is the 
partnership between the strongest print group in Romania, Ringier, and Dogan group. Ringier 
purchased 25% of Kanal D shares at the beginning of 2007 before the release of the TV station. 

The unbalanced advertising market – more than two thirds of the advertising goes to TV 
stations - is another factor contributing to this situation and making independent media entities to 
look for merges or partnerships with major groups. Ringier Romania General Manager Alexander 
Theobald confirmed this situation in a statement regarding the partnership with Dogan: “We feel 
that a close connection between our publications and the television is highly beneficial. The second 
reason has to do with the way advertising budgets are divided and I believe it's no secret to anybody 
that the biggest share goes to television. Thus we discuss about a clear business opportunity at the 
same time”. One has to mention there are no regulations against the ownership concentration on 
various channels (cross concentration TV + radio + print media etc.) in Romania.  

The TV ratings decreased in 2007. An apparent paradox, this decrease was accompanied by a 
substantial increase of TV stations incomes as the advertising market continued its ascendant trend 
of the last years. Print media circulation also dropped down on its turn, especially in what concerns 
the main national newspapers. However, the decrease was compensated by the increased 
circulation of local newspapers. In exchange, the radio and the Internet had a significant audience 
increase and so did the advertising related incomes. According to www.trafic.ro there were some 
3.5 million unique visitors on the Internet in March 2007. 
 The advertising market continued to grow at the same fast pace. Some preliminary 
estimation from Initiative Media indicated it amounted to 485 million euro at the end of 2007, 
namely 34% more compared to 2006. Two thirds go to television and around 20% to print media. 
According to the same Initiative Media study, the online advertising amounted to 8.7 million euro at 
the end of 2007.  

The expansion of media market in the last years and the release of new editorial products 
resulted in a demand for qualified human resources the market was unable to meet. Thus, the labor 
market features a lack of balance between the supply and demand and there are alarmingly few 
skilled professionals. This lack of balance reflects directly and visibly in the journalistic products 
and their quality is obviously decreasing. One of the main media investors Sorin Ovidiu Vântu 
confirmed in an interview published by Capital magazine that “The human resources are scarce, I 
need more staff which is increasingly difficult to find.”

One of the most controversial transactions on media market in the last years was the sale of 

8  See the Report “Press freedom in Romania, year 2006”, chapter “Media market” published by the Media Monitoring Agency – www.freeex.ro.

th
9  “Dogan and Ringier associated in Kanal D”, by Petrisor Obae, Evenimentul Zilei, January 25  2007.

10  The audience and circulation of print media slightly increased in early 2008 – www.brat.ro.

th
11  “Initiative Romania Survey: Advertising to increase 34% in 2007”, by , Hotnews, July 16  2007. 

st
12   “Inflation of Jobs on Labor Market”, Capital, January 31  2007.



8

one of the strongest local radio networks (Radio Mix) to SBS Broadcasting by businessman and Head 
of Braşov County Council Aristotel Căncescu. Although on paper SBS purchased only 20% of Canet 
Radio SRL owning 25 of the licenses held by Căncescu, both his declaration and the one CNA President 
at that time, Ralu Filip, indicate the other 80% were transferred to a company SBS Broadcasting was 
also controlling. SBS used this type of acquisition in order to avoid the anti-concentration provisions 
in the audiovisual legislation. According to Ralu Filip, it was believed there were three cities 
whereby SBS became the owner of three licenses following the purchase of MIX network licenses. In 
Romania SBS owns TV station Prima TV and is also an important player on the radio market, as the 
owner of Kiss FM and Magic FM. Its direct competitor Lagardere, owning radio stations Europa FM and 
Radio 21 filed an appeal against this transaction after having tried on its turn to purchase MIX 
network. Lagardere submitted a complaint to CNA arguing the transaction was illegal due to a 
dominant position in influencing the public opinion at the national level allegedly gained by SBS as a 
follow up to the purchase (controlling more than the legally allowed 30% of the national 
broadcasting market). The Competition Council carried its own analysis and ruled that SBS 
Broadcasting was not in the dominating position on the radio market in Romania. Former MIX 
network owner Aristotel Căncescu accused Ralu Filip of having interfered in the transaction and 
having suggested him to sell the network to Lagardere.

Print media confronts a specific issue: the distribution system is “primitive” and major 
players are absent from this market. Print media editors confront difficulties in the retrieval of the 
money owed by distributors. A major problem is the insufficient penetration of print media, as the 
coverage fails to meet editors' expectations (i.e.: the rural area is insufficiently covered).  

By 2012 the TV stations should switch to digital broadcasting. Despite the short time, 
Romania is not prepared in terms of public policies or media investments (only few TV stations 
introduced digital broadcasting pilot systems), nor is it ready in terms of social communication (the 
population is unaware about the meaning of this change or the costs involved). 

Increased transparence of funding sources and of media ownership as well as preventing 
media ownership concentration are still on the "to do list" that needs to be handled by the industry 
and the authorities. 

13  "Media White Book III – Media Economic Issues", Media Monitoring Agency, September 2007 – www.freeex.ro

14   Ibidem.

15   Off-shore companies still control shares in major media institutions. One of the shareholders of Realitatea-Caţavencu is Bluelink Comunicazione Ltd. 
based in Cyprus. In February 2006 Sorin Ovidiu Vîntu admitted he was behind this company. In early 2008, Dan Diaconescu informed CNA that he had sold 20% of 
OTV shares to Magic Hand Ltd., another offshore company based in Cyprus. Diaconescu made controversial declarations about the person who was believed to 
control this company. 



9

2. CASUISTRY

2.1 Attacks 

thOn January 17 , two journalists from Monitorul de Cluj daily were attacked by three 
individuals while undertaking a documentation trip in Floreşti village from Cluj County. 
Photographer Marius Rus saw a scandal in the street and tried to capture it on camera. The three 
individuals became violent and tried to hit him. Reporter Andi Daiszler had his head broken and his 
face was wounded. The three individuals ran when a police squad showed up in the area.

thOn February 16 , three journalists from Craiova were physically injured in Cerat village from 
Dolj. The attackers were a group of locals. The son of the local mayor was one of them. The 
journalists were gathering information about a fire that took place in the village one day before. The 
mayor had been seriously injured in the fire. Roxana Vlădăşel, reporter from Ediţie Specială daily 
said: “We went to Cerat to report the fire (...). But the mayor's son Radu Burnea was waiting for us 
with a baseball bat. The mayor's relatives as well as some other people who were around became 
angry when they saw the cameras. They grabbed whatever they could and attacked us. All the three 
of us were beaten”. 

th
On February 12 , Director of Monitorul de Bacău daily Stelian Ungureanu and the Deputy 

Editor in Chief Ramona Jitaru were attacked by the Mayor of Dofteana Village Costică Asaftei, the 
Deputy Mayor Mircea Balcanu and several Local Councilors.

According to the declarations of the two journalists, they received a tip about a scandal 
involving Dofteana village mayor. The team from Monitorul de Bacău reached in front of Dofteana 
Police Station at the moment when the car where Mayor Asaftei was had been pulled over by Road 
Police Oneşti for a control. Upon identifying themselves, the journalists were attacked by the mayor 
and the other civil servants: “I got to say 'We are from Monitorul' and the mayor hit me with his fist 
in the ear. I couldn't see what was happening, as the mayor and two other men attacked me and hit 
me with their fists and feet. They tried to pull my camera and they broke it. The mayor kept on 
hitting me and he was screaming to the others to kill us, not to let us get away alive”. Deputy Editor 
in Chief Ramona Jitaru also declared: “I got out of the car and I saw the mayor hitting our director. 
He hit him with the fist in the ear. I didn't get a change to react as I was attacked by the Deputy 
Mayor and another man who pushed me in a ditch and started hitting me. I tried to protect my head 
and my belly as they were hitting me very strong with their boots”.  

The two journalists were taken to the Emergencies section of the hospital in Oneşti and then 
to Bacău. Ramona Jitaru had her foot plastered and several contusions while Stelian Ungureanu 
suffered an outer ear trauma.

Dofteana village Mayor Costică Asaftei denied all the accusations brought against him by the 
two journalists: “This is an unsuccessful attempt to discredit me made by the people at Monitorul in 
cooperation with the police. [...] Monitorul has been blackmailing me for a week to make me enroll 
in the Democratic Party (PD) or else they would destroy me. [...] I didn't hit anybody, I only made a 
verbal protest against their attempt to take my picture and then I left home”. Also, Deputy Mayor 
Mircea Bălcanu accused of having hit Ramona Jitaru with his feet declared: “I never hit anybody. I 
cannot even use my leg to hit, I have prosthesis. I was passing by and I saw some people had started a 
fight. Somebody filmed me on camera and I submitted a complaint at the police, as they filmed me 
without asking for my permission”.

Oneşti Police opened criminal files for attack, violence and damages both for the Mayor and 
Deputy Mayor. Dofteana village Mayor had been subject to a series of articles published by Monitorul 
de Bacău on the disbursement of public funds and the sale in unclear circumstances of a castle 
belonging to Ghica family (the case is currently investigated by the National Anticorruption 
Department – DNA).

th
16  “People Are Mean and Discriminate Them”, Azi, January 18  2007.

th
17  “Three Journalists from Craiova Beaten on Duty”, by Cristina Hurdubaia, NewsIN/ Cotidianul, February 17  2007.

18  Statement of Stelian Ungureanu, published in Deşteptarea, “Journalists Beaten by Dofteana Mayor / Politically Justified Violence”, Gabi Mihai, Cătălin 
thBejan, February 14  2007.

th
19  Statement of Stelian Ungureanu initially quoted in a press release issued by the two journalists and published by several dailies (see Adevărul, February 14  

th2007, “Two Journalists from Monitorul de Bacău Attacked in Front of the Police”; Ziarul de Bacău, February 14  2007, “Journalists Attacked by Dofteana City 
Halls Employees”).

20  Declaration of Ramona Jitaru from the press release issued by the two journalists.
th

21  “Journalists Attacked by Dofteana City Halls Employees”, by Alin Leanca, Ziarul de Bacău, February 14  2007.

22  Ibidem.



10

However, the case didn't make it to the Court. Oneşti Prosecutor's Office decided not to press 
criminal charges against the Mayor and the other civil servants from Dofteana. Ramona Jitaru 
declared for the current report that the prosecutors didn't even call her for the hearings, although 
she was one of the plaintiffs in this case.

thOn April 7 , before Steaua-Dinamo football match, several FC Steaua supporters attacked 
Robert Cristea who worked as cameraman for the public television news team. The journalist found 
himself in the middle of an “ultras” group who tried to stop him from filming, hitting him with chains 
and partially damaging the camera.

 The public gendarmes were unable to protect the journalist doing his job in a public place. In 
fact, TVR cameraman directly accused them that “they just stood and watched instead of 
intervening”. The official position of Bucharest Gendarmerie was that the journalist failed to 
observe the recommendations and measures taken by them – he went amongst the supporters (a fact 
that is not recommended by the public gendarmes) and did so without informing the gendarmes 
about his intentions

thOn March 17  2008, the Court identified supporter Cătălin Iordan as the main attacker and 
sentenced him to one year in prison with suspension and to pay 20,000 RON (approx. 5500 euro) as 
moral damages to Robert Cristea.

The case that was to become the most well known of the attacks and insults against journalists 
thin 2007 occurred on May 19 . 

th
May 19  was the day when the referendum for the suspension of Romania's President Traian 

Băsescu took place. That evening the President went shopping with his wife to one of the 
supermarkets in Bucharest. Numerous journalists accompanied them. As it was forbidden to film in 
the supermarket most journalists and cameramen stayed outside to wait for the Head of State. 
Reporter Andreea Pană from Antena 1 entered the supermarket and filmed the suspended President 
with her mobile phone. Many other shoppers around the President were doing the same thing. First, 
the President spoke to the reporter. After answering a series of questions, Traian Băsescu asked the 
journalist to stop filming him. Andreea Pană stopped but she started filming again when he came out 
of the supermarket. Disturbed by this the President asked her: „Say, pussycat doll, don't you have 
other better things to do today?”, then he grabbed the phone from her hand and refused to return it 
when she told him what he did was similar to stealing.

After taking the phone away from the journalist and put it into his pocket, the president 
didn't turn it off, thus the phone kept recording. Later that evening the phone was given back to the 
journalist by SPP employees (the Presidential Security Service). The journalists at Antena 1 noticed 
the records had been erased from the phone memory but not from the card. These recordings were 
broadcasted the next day and stirred a public scandal because after he got into the car Traian 
Băsescu told his wife: “This dirty gypsy was so aggressive...I don't know, Maria, but...she had it 
coming sooner or later...” 

The National Council Combating Discrimination (CNCD) took stand and sanctioned the 
President with a warning for using the phrase “dirty gypsy”. The President appealed this sanction. 

On July 2nd in Brăila a cameraman from TV station ProTv was beaten while he was filming the 
members of an alleged group of usurers. They entered a house to retrieve a debt, but, due to the 
“scandal” that broke out, a police squad and a team from TV station ProTv arrived at the scene. 
While cameraman Gabriel Stoica was trying to film the house from the public domain one of the 
members of the group attacked him and hit him with the fists and the feet in the head and in the 
abdomen. Gabriel Stoica was taken to the hospital where he received medical care. According to the 
criminal file that was compiled, the journalist needed 7 days of medical care and the damages 
resulted from hitting the camera amounted to 400 RON (approx. 110 euros).

th
23  “Gendarmes Say TVR Cameraman is Guilty for Going Amongst Supporters”, Gândul, April 10  2007. 

24  Ibidem.

th
25  "ProTV Cameraman Attackers – Sent to Court by Braila Prosecutor's Office”, by Sorin Ţiţei, Gândul, July 4  2007. 



11

More than 1,500 supporters attended a meeting against the draft bill aimed at punishing 
violence on stadiums and proposed by the Head of the Professional Football League (LPF) Dumitru 
Dragomir. Three photo reporters were attacked by the supporters during the march. Two of the 
photo reporters from Mediafax and Prosport were pushed and cursed, and the third, Mircea Reste 
from Cotidianul was hit with the fist in the face: “Immediately after passing by Piaţa Victoriei, one 
of the supporters pushed me, and then I went back in the march. I started taking photos of him, he 
saw that, he came to me and he hit me with the fist in the face, broke my lip and then he was 
cheered by the others in the group”. That respective supporter, Laurenţiu Stemat, denied having hit 
the photo reporter with the fist, but admitted he pushed and spitted him because he was taking 
pictures of him.

thOn September 11 , Mayor of Salsig village in Maramureş County Florian Luca treated rudely a 
team of journalists from TV station Axa Tv headed by Ioan Roşiianu, reporter Andrei Negoiţă and 
cameraman Bogdan Pocol. Ioan Roşiianu declared for this report that the Mayor “tried to grab my 
microphone, was rude and pushed me, then he hit cameraman Bogdan Pocol in the right knee with 
his car”. According to Roşiianu, in order to get rid of the journalists “the mayor got into the city hall 
car, revved up the engine, speeded away, took a short turn to left and hit the cameraman who 
continued to film”. The journalist caught the scene on tape. Various witnesses including Maramureş 
County Council Vice-president Emil Marinescu saw the incident. 

  The three filed a complaint to the police and Police Inspectorate Maramureş took over the 
case.
         

thOn September 19  two journalists from daily newspaper Hunedoreanul (Deputy Chief Editor 
Ovidiu Petrovai and Photo Reporter Doru Nică) were pushed by Deva Theater Director Nicodim 
Ungureanu on the hallway of the theater. They wanted to ask him about his position regarding a 
control carried at the theater by the Territorial Labor Inspectorate Hunedoara. The director 
attacked photo reporter Doru Nică, pulled his camera and tried to take it away from his neck, 
arguing he doesn't want his picture taken. Upon the insistence of the Deputy Chief Editor urging him 
to express his position regarding the control performed by Territorial Labor Inspectorate, the 
director pushed him on the stairs in the hall of the theater. There were no witnesses to this incident, 
only the photos taken by photo reporter Doru Nică and an audio recording made by the Deputy Chief 
Editor.

th
On November 17  prior to the football game between Bulgaria and Romania, Dinamo 

supporters who went to Sofia attacked the journalists from Antena 3 who accompanied a bus 
carrying 50 of the supporters. Antena 3 correspondent Laurenţiu Rădulescu was hit in the face with 
the fist by Dinamo supporters. He declared: “50 km before Sofia the bus carrying Dinamo supporters 
pulled over. We stepped down too and then several people surrounded us and one of them hit me ".

This wasn't the only incident. Dinamo supporters also cut one of the tires of the car Antena 3 
team was traveling in. “They kept asking us not to film them, but we didn't accept that. They 
wanted to make themselves understood”, Laurenţiu Rădulescu added. 

The leader of Dinamo supporters Elias Bucurică denied the incidents saying that “nothing 
happened. We were always accompanied by gendarmes”.

th
On December 5  American journalist Chuck Todaro was cut with a knife by two people while 

undertaking a documentation trip in Vaslui town Teişoru. “I was with the head of Roma community in 
Teişoru when at some point the two stopped me from my way. After I explained what I was doing 
there, they tried to take my agenda and camera away. I refused to give them. [...] Then they started 
hitting me and when they realized I am not giving in one of them took out a hunting knife and tried 
to stab me in the chest. I had the reflex to defend myself with my hand, thus I got cut pretty bad and 
I fell down. Knowing to what kind of danger I was exposed to, I jumped on my feet immediately and I 

th
26  "Hooligans Screaming for One's Right to Hit”, by Dorin Petrişor, Viorel Dobran, Cotidianul, September 10  2007. 

27  Ibidem.

28  Also from Ioan Romeo Roşiianu's declaration for this report.

st
29  "Fist Theatre”, by Ovidiu Petrovai, Gazeta Văii Jiului, September 21  2007.

th
30  "Journalists Attacked by Dinamo Fans”, by Marius Măgprit, Viorel Tudorache, Gazeta Sporturilor, November 18  2007.

31  Ibidem.

32  Ibidem.



12

hid in the house of a local", the American journalists declared for Mediafax news agency.
Police succeeded to catch the two offenders and got the journalist's assets back. 

2.2. Threats and insults

thOn June 18  President Traian Băsescu was spending time with his wife on the seashore in 
Mamaia summer resort. Shortly after the presidential couple showed up on the main walking alley, 
hundreds of tourists surrounded them. The tourists were allowed to approach the President, but 
local media correspondents, cameramen and professional photographers were asked by the 
Protection Service to step away.

As the journalists persisted in following the presidential couple, President Băsescu told his 
wife:  “Unbelievable, they are incredibly rude. This is my spare time”. The President was not on his 
official holiday, he just moved his residence during summer time. 
 

st
On June 21  Evenimentul Zilei disclosed that Iasi Mayor Gheorghe Nichita, who was the 

subject of a critical article published in the regional Moldova edition, called reporter Cezar 
Pădurariu on the phone and threatened him, howling: “If you pick on my family again, I'll break your 
head, you punk!”. Gheorghe Nichita also called Moldova edition coordinator Sabin Orcan and 
accused him of having been sent to Iasi to compromise him. He threatened the journalist: “Never 
mind, dude, I'll take care of you, too!”.

thOn July 11 , during the break of a football game played by F.C. Politehnica Iaşi football team, 
the coach Ionuţ Popa verbally abused the journalists watching the game sitting nearby the reserve 
bench: “And what are you doing here? Get the f... out of here! This is no place for you people! Out! 
After I let you watch the game now you're all over me? Get the f... out of here!”  In a raging outburst 
Popa destroyed the tripod of a cameraman from TVR Iaşi. He apologized after the game: “You know I 
have a temper! […] You want me to apologize?! There, I apologize. Is it OK now?!” Popa also 
apologized to TVR team and accepted to cover the cost of the tripod repair.

th
  On October 4  2007, President Traian Băsescu once again insulted media representatives. 

While attending the inauguration ceremony of a factory from Ilfov County, the President was 
approached by Antena 3 reporter Sorina Matei who asked him if, upon his return to Bucharest, he was 
to make a declaration upon the motion of censure denied to him by the Parliament. The President 
answered: “Of course, I'll come right to your office and we will do it”.

th
  On October 24  Craiova Mayor Antonie Solomon cursed and threatened local TV reporter 

Arthur Andriţoi. The journalist asked the mayor to permit the access of a team from Tele U TV station 
to a meeting taking place in the building of "Oltenia" philharmonic orchestra. He was granted 
permission to film the meeting, but when the reporters came to the event, their access was denied. 
When the journalist called the mayor again, the latter started to curse and threaten him: “I'll catch 
you and beat the hell out of you! Just wait and see what I'll do to you from now on, you hear me? I'll 
kick your ass when I'll put my hands on you! You freakin' punk'!”. 

rdOn December 3  Social Democratic Party (PSD) Senator Ion Vasile told a photo reporter taking 
his picture: “You should give me your underwear for me to take a picture one day. I am curious, you 
know". The incident occurred in the yard of PSD headquarters in Bucharest.

         

33  “American Journalist Documenting in Vaslui County Stabbed with the Knife by Two Roma Men”, by Teodor Istrate, Mediafax, December 6th 2007.

st
34  “Politicians Losing It”, by Ionela Luchian, Evenimentul Zilei, June 21  2007.

35  Ibidem.

th
36  “Coach Ionuţ Popa Kicked TVR Tripod”, by Gabriela Doboş, Gândul, July 13  2007.

th
37  A.N., Hotnews, October 4  2007. 

th
38   Mediafax, October 25  2007.



13

2.3. Pressures made by authorities. Political and economic pressures

Reporter Romulus Dubăţ from local newspaper Adevărul de Arad owned by Inform Media 
Group published in early February several critical articles upon the Arad Mayor Gheorghe Falcă. 
Shortly after, the journalist was informed by the newspaper management that he was to leave the 
editorial body as his position had been restructured. Dubăţ argued he was not presented the 
evaluation resulting in the restructuring of his position and mentioned another staff appraisal 
conducted only weeks before and ranking his activity as one of the top three in the entire network of 
newspapers owned by Inform Media. The journalist claimed the decision made by the management 
was a direct consequence of the articles he published about Mayor Gheorghe Falcă. Alexandru Seres, 
former Editor in Chief at Adevărul de Arad during that time said there was no connection between 
the restructuring and the publishing of those respective articles, but that the decision was 
determined by professional and disciplinary matters. 

th
Curentul daily on March 20  2007 published an article upon the abusive clauses in the 

advertising agreements imposed by the biggest land line telecom operator in Romania - Romtelecom 
– and its media buying agency S.C. Mediacom România S.A. One of the said clauses seriously limited 
the editorial independence of the newspapers publishing Romtelecom advertising, by banning any 
action likely to have a negative impact upon the image of the company: "The PROVIDER (media 
institutions) guarantee the BENEFICIARY (Romtelecom) they won't undertake or authorize any 
action during or related to the provision of the Services laid down in this Frame Agreement that is 
likely to violate the right to its own image of the final beneficiary of the Materials. Additionally to 
the above mentioned provisions, if the Provider infringes in any way the image of the final 
beneficiary of the Materials submitted by the BENEFICIARY, Provider shall undertake, besides the 
other instructions transmitted by the BENEFICIARY, any necessary measures to amend the 
subsequent effects on its means and at its expense (including but without limiting at the publishing 
of any necessary correction etc.)”. 

Romtelecom expressed its point of view upon this clause arguing “the contractual clause is 
by no means a limitation of the right to free expression". The company said "the obligation (...) of 
the service provider (media institution – author's note) not to undertake or authorize any action 
during or related to the provision of the Services that is likely to damage Romtelecom image is 
absolutely normal". According to them, the clause doesn't prevent the media right and freedom to 
publish articles on Romtelecom, but only "in case they published inaccurate information likely to 
damage Romtelecom image ".

th
On March 27  TV Galaţi Director Florin Pâslaru interrupted the broadcasting of the talk show 

“Evening thoughts” hosted by Sorin Ţiţei. The show had two guests, two leaders of Solidaritatea 
Trade Union having as members more than 7,000 employees from Mittal Steel Galaţi. The topic was 
the union's claims. Although Mittal Steel Galaţi Senior Manager Ionel Borş was invited to attend the 
show, he refused. However, he urged TV Galaţi Director to stop the broadcasting and the latter did so. 
Florin Paslaru subsequently justified his gesture arguing that “all the media in Galaţi makes a buck 
on Mittal Steel" and that his TV station might have lost its office space upon Borş intervention. 
Several days later Florin Pâslaru promised he would bring a representative of Mittal Steel 
management to attend a show, but then he changed his mind and didn't allow Solidaritatea leader 
Gheorghe Tiber to be on air. The TV show host informed the National Council of Audiovisual (CNA) 
representative in Galaţi - Brăila Inspector Roberto Iacomi, but the inspector refused to get involved 
in this case. He was subsequently dismissed by CNA. 

Solidaritatea trade union members complained that media institutions in Galaţi don't report 
their position accurately and that they are insufficiently critical towards Mittal Steel management. 

th
On April 19  Civic Media organization lead by journalist Victor Roncea joined a petition 

th
39  „Romtelecom Buys Media Silence”, Curentul, March 20  2007.

40  Ibidem.

th
41  See “Mittal Steel Galati Management Bans Two TV Shows”, by Sorin Ţiţei, Gândul, March 29  2007.

th th
42  See “Mittal Steel Galati Management Bans Two TV Shows”, by Sorin Ţiţei, Gândul, March 29  2007; MediaSind Press Release, April 4  2007 – 
www.mediasind.ro. 

th
43  See MediaSind Press Release, April 4  2007 – www.mediasind.ro 



14

supporting President Traian Băsescu and signed by several nongovernmental organizations. The 
petition was released on the day when the President got suspended by the Parliament, an event seen 
by the signatories of the petition as a “genuine coup d'etat” believed to be aimed at “the taking over 
of the Romanian state by groups of political and economic interests upon the suspension of the 
President of Romania”.    

thOn April 20  Roncea was informed by Sorin Roşca Stănescu, the director of Ziua daily, that he 
was to leave the editorial office due to the fact he had signed the pro-presidential petition that 
included points of view different from the newspaper editorial policy. According to Roncea's 
declarations, he was required to resign “as a solution to separate 'without a fuss' and with a 
potential view to be employed by another newspaper from Sorin Ovidiu Vîntu's Trust [Realitatea - 
Caţavencu] that plays the charade of supporting Traian Băsescu, namely Cotidianul'... I was also 
informed that if I didn't obey it would be impossible for me to work as a journalist as there is a 
secret agreement of the 'Media Moguls Cartel' on the media market. As I didn't give any sign of 
'compliance', I was turned into the black sheep of the editorial body, my articles were censored and 
those published in the newspaper were previously approved by Roşca Stănescu personally. 
Subsequently, when I didn't accept the invitation to voluntarily resign I was informed via 
intermediaries that the newspaper's lawyers will make me leave”.

Victor Roncea's point of view was published entirely in Ziua daily and was followed by an 
answer from Sorin Roşca Stănescu revealing the reasons behind the conflict. Amongst these he 
mentioned the increasingly active involvement of Roncea within Civic Media activities to the 
detriment of the newspaper business as well as the lack of separation between these two activities 
which damaged Ziua newspaper image. “I told Roncea we should normally separate. And I asked him 
to think if it wasn't better for him to devote himself to Civic Media for a while. When he replied he 
wouldn't make enough money under such circumstances, I said I could pull some strings to get him to 
work for another paper where his ideas would be a better match to the others”.

Eventually the conflict was settled and Roncea continued to work for Ziua. 

Dan Voiculescu, high profile politician, businessman and former owner of one of the 
strongest media groups in Romania (currently chaired by his daughter) had a direct intervention in 

ndthe Daily News show broadcasted by Antena 3 on May 2 . Antena 3 is part of the media group chaired 
by Dan Voiculescu's daughter. The guest of the show that evening was former Ministry of Justice 
Monica Macovei. Voiculescu called on the show and accused her of “hypocrisy”, “talent for drama 
playing” and called her "Ceauşescu times prosecutor". “Yes, Mrs. Macovei. It is my great pleasure to 
insult you, because you orchestrated such a drama...” Voiculescu added. When the host of the show 
tried to mitigate Dan Voiculescu attacks, the latter reprimanded her: “I wish you all the best, Mrs. 
Gabriela Vrânceanu Firea, to you and to your freakin' guests”.

The National Audiovisual Council (CNA) took note and sent an open letter to Antena 3 TV 
station, expressing their 'concern' towards Dan Voiculescu intervention. According to the letter, 
"When Mrs. Firea tried to moderate the discussion and to observe the 'rules of the game' provided by 
the audiovisual legislation, Mr. Dan Voiculescu reprimanded her in a tone and a language that are 
inappropriate for the public sphere and that raise a major question mark about the relations 
between the management and the editorial staff". CNA considered this intervention “affects the 
editorial independence of Antena 3 and violates freedom of expression itself ".

thOn September 26  2007, DIICOT (Organized Crime and Terrorism Investigation Board) 
dropped the criminal charges against journalists Sebastian Oancea and Marian Gârleanu, the two 
Vrancea based reporters accused for holding and disseminating classified information. The decision 
was rendered one year and seven months from the beginning of the criminal investigation and the 
media and human rights organizations vehement protest against these accusations. DIICOT dropped 
any criminal charges against the two journalists, but sentenced them to pay administrative fines 
amounting to 800, respectively 900 RON (approx. 220, respectively 250 euros) for infringing national 

44  www.civicmedia.ro.

th
45  “Roncea Case”, Ziua, April 24  2007. 

nd
46  Daily News, Antena 3, May 2  2007.

47  Open letter to Antena 3 - www.cna.ro.

48  Media Monitoring Agency “Press freedom in Romania, year 2006” – www.freeex.ro.



15

security law (Law 51/1991) as well as to pay trial expenses amounting to 1,920 RON each (approx. 
530 euros). Sebastian Gârleanu appealed the decision. 

thOn October 10  2007, the Romanian television opened its main news bulletin at 19.00 hrs. 
with the headline “Ministers Watched“. The speaker introduced the news stating that TVR presents: 
“the images that prove according to anti-corruption prosecutors that Agriculture Minister Decebal 
Traian Remeş took bribe”. The footage broadcasted by the public TV station showed former 
Agriculture Minister Ioan Mureşan handing an envelope believed to contain money to the current 
Agriculture Minister Decebal Traian Remeş. The images caught on hidden camera showed the two 
talking in a coffee shop. The footage also included a record of a phone conversation between the two. 
According to the record, they were talking about fixing the result of some tenders. During the first 
airing, TVR displayed the headline “Caught in the act”. The news report did not include the point of 
view of the two politicians involved; according to the editorial body the attempts to contact them 
were unsuccessful. At the end of the news bulletin Ioan Mureşan contacted the editorial office and 
made a live statement, denying the envelope contained money. He also complained about the 
Justice being made on TV. 

TVR didn't reveal the source of the record, but the transcript of the footage had already been 
published days before by a news agency and by print media. Also, according to the declaration of TVR 
News Department Director Rodica Culcer, the footage that was broadcasted was not edited, but 
aired in the form TVR received it. The same evening TVR announced that the next day it would 
broadcast another video record with Ioan Avram Mureşan. Immediately after the first footage was 
broadcasted, Decebal Traian Remeş issued a press release protesting against the broadcasting of 
that respective record and asking the President General Director of TVR to take measures. Prime 
Minister Călin Popescu Tăriceanu also criticized TVR for broadcasting that respective footage: ”The 

 journalistic coverage indicates serious ethical deficiencies of the public television staff”. 
National Anticorruption Direction Chief Prosecutor Daniel Morar as well as President Traian 

Băsescu denied the images were leaked of their institutions, as these were the only ones having 
thofficial access to the file. On October 11  Remeş resigned his Agriculture Minister position. The 

Magistrates Superior Council started an investigation in order to identify the persons responsible for 
the leak of these judicial evidences to the press. 

th
Also on October 11 , next day after the first record had been broadcasted, TVR announced 

they will no longer air the sequel due to an internal memo signed by TVR President General Director 
Alexandru Sassu. In that memo Sassu argued the broadcasting of the audio and video records with 
the discussions between Remeş and Mureşan is not "fair, legal and appropriate". However, on the 
previous day, when the first record had been broadcasted, Sassu said he agreed with the airing of the 
first part of the footage and that the only problem he identified in relation to this was “a moral one”, 
namely “(TVR) involvement in a political battle”. 

Media Monitoring Agency and the Romanian Helsinki Committee (APADOR-CH) deemed the 
gesture of TVR President General Director as censorship.

thRodica Culcer protested against this decision by sending on October 12  a written request to 
TVR President General Director, urging him to agree to air the other records due to the obvious 
related public interest. 

TVR Ethics and Arbitrage Commission intimated by Alexandru Sassu considered the 
thbroadcasting of the record on October 10  was justified due to the “indisputable public interest”, 

but found several professional errors and violations of TVR Journalist Status occurred. Amongst 
these, the Commission report mentioned that the footage was not accompanied by a disclaimer that 
TVR “is unable to guarantee the authenticity of this footage, doesn't take responsibility for its 
editing and cannot certify the subtitles and other writings are accurate, as all these were not 
produced by TVR”. The Romanian Press Club also discussed the case and concluded the Ethical Code 
was not literally violated, but that “the News Department committed some professional errors that 
damaged TVR prestige and credibility, but didn't impair the truthfulness and the message of the 

49  The images broadcasted by TVR are available on www.youtube.com.

50  www.mediafax.ro.

th
51  On March 26  2008, the Magistrates Superior Council released the conclusions of this investigation. It failed to identify the person directly responsible for 
the leak: "We were unable to identify beyond reasonable doubt the person that copied and gave away the audio-video record to third parties, thus violating 
the confidentiality of classified files. The only certainty is the footage could have been copied both at the Technical Department and within DNA central 
headquarters ". – www.csm.ro

th
52  Declarations made by Alexandru Sassu in Adevarul newspaper, October 13  2007.

th53  “MMA Protests Against TVR Serious Censorship”, October 11  2007 – www.mma.ro; “APADOR-CH Position Regarding the Disclosures on Former 
thMinister Decebal Traian Remeş”, October 12  2007 – www.apador.org.



16

report they broadcasted”. CRP considered the internal memo signed by Sassu who urged the video 
sequel not to be aired was “a form of pressure”.

th
Only several days later, on October 14 , TVR management decided to reorganize the News 

Department, dividing it into two distinct departments – a news department and a sports department 
– and to organize competitions to fill the vacant management positions of these departments. The 
management of the Department remained unchanged and Rodica Culcer kept her position. However, 
according to the new organizational chart, she lost all the editorial duties that were transferred to 
the two smaller departments and kept solely management duties. The new Department Interim 
Manager Mădălina Rădulescu decided to transfer several people who were close to Rodica Culcer 
from the main news bulletin to the night news or the regional news bulletin. Many of these persons 
were involved in the broadcasting of the Decebal Traian Remeş footage. In a public declaration made 

th
on October 16 , Rodica Culcer complained about the political pressures in TVR. At the beginning of 
2008, Rodica Culcer sued TVR for violation of her labor contract provisions.

·Public television

The storm around the dismissal of the former TVR President General Director (PDG) Tudor 
Giurgiu started in February when TVR lost the rights for broadcasting the First League football games 
to the newly established Kanal D. Rights holder Telesport TV station declared they annulled the 
contract because TVR failed to make the due payments. TVR started an internal investigation that 
resulted in sanctions in relation to the loss of the contract: Ioan Todan was relegated from the 
position of Sports Department Director and Sports Editor in Chief Vlad Enăchescu and TVR Financial 
Director Cipriana Voicu were sanctioned. The incident revealed the financial problems confronted 
by TVR at that time, also confirmed by Cipriana Voicu during a Board meeting (“We didn't have money. 
The salaries were more important.”).

Starting from this situation, Jurnalul Naţional began publishing a series of articles accusing 
Tudor Giurgiu of poor management. Giurgiu was also accused of conflict of interests and of 
transferring funds from the television to various companies controlled by his spouse. One of these 
was Transilvania Film which was one of the main film providers for TVR.  

In early March Tudor Giurgiu denied the financial problems, but he said he wanted the radio-
TV tax to rise from 4 to 6 RON per month to avoid the situations when TVR functioned with “austerity 
budgets”. He admitted there were management errors, including the emphasis he put on the 
editorial reform and the neglecting of the institutional reform. Giurgiu also announced an upcoming 
massive restructuring process by voluntary termination of the labor contract and collective 
dismissals. 

thOn March 7  during a hearing at the Senate Commission for Culture, Arts and Mass Media, TVR 
Financial Director Cipriana Voicu admitted there were losses amounting to 13 million RON (approx. 
3,600,000 euros) in 2006 as well as debts amounting to 10 million RON (approx. 2,800,000 euros) . 
The President General Director justified these results in the context of TVR massive investment for 
technological upgrades and programs as well as by the fact that TVR made some payments in 
premiere to the National Cinematography Fund and the royalty unions (covering also the previous 
years due payments) and it also paid the recently introduced VAT for purchasing movies. Giurgiu also 
referred to the high cost of extra hours and bonuses for the staff amounting to an annual 15 million 
euro, the equivalent of 260 employees' salaries.    

Another conflict stirred in the same period was the one between Tudor Giurgiu and News 
Department Director Rodica Culcer. Giurgiu mentioned the potential dismissal of Culcer, accusing 
her of various management related problems and of having expressed her political views in various 
newspapers, as he considered these opinions affected the credibility of TVR news. 

54  CRP press release - www.pressclub.ro.

55  www.realitatea.net.

st
56  “TVR Is Bankrupt”, by Dana Andronie, Jurnalul Naţional, March 1  2007.

th
57  “TVR Faces Losses”; by Floriana Scânteie, Evenimentul Zilei, March 8  2007.



17

The conflict arose after Ion Iliescu and Premier Tăriceanu accused TVR management for the 
refusal of the News Department to grant Iliescu the right to reply. Culcer was rated 6 in her bi-annual 
appraisal after getting 9 in the two previous performance assessments. At that time Rodica Culcer 
complained of political interventions, mentioning they don't occur in the editorial office, but in the 
Board, whereby:”There wasn't a single moment in the TVR Board meetings when PSD and especially 
PNL people didn't criticize the news, didn't comment on the news content. They don't have any 
responsibility in this respect!”. There were several press references regarding an agreement 
between the Liberal Party (PNL) and the Social Democratic Party (PSD) targeted at the News Director 
dismissal.

Following the hearings at the competent parliamentary commissions when several Board 
thmembers criticized his activity, on May 4  Tudor Giurgiu resigned his President General Director 

th
position. The Culture, Arts and Mass Media parliamentary commissions held a joint session on May 8  
and rejected the TVR annual activity report, although TVR report on 2005 hadn't been discussed or 

rdvoted by that time. On the 23  of May the Parliament sat on plenary session and rejected on its turn 
TVR report on 2006, making sure this time they also debated and passed by vote the report on 2005 as 
well.  According to the law of public broadcasting services if the annual report is rejected by the 
Parliament, the Board of Administration is automatically dismissed.

After the Board was dismissed, the politicians started the negotiations for appointing new 
Board members and for the election of the new President General Director. This process described in 
detail under the chapter dedicated to CNA unfolded in parallel with the election of the new CNA 
President, thus the political agreements and barters behind the scene between PSD and PNL resulted 
in the new management structures of CNA and TVR. The Parliament voted the new Board of 

thAdministration members on June 18 , but the appointment of the new PDG was chaotic due to 
backstage negotiations between the Social Democratic Party (PSD) and the Liberal Party (PNL) and 
the dissensions occurred between these parties in the “sharing” of the two institutions: CNA for PNL 
and TVR for PSD. These negotiations ended with the appointment of Alexandru Sassu as Interim PDG 
in late June; he was confirmed in September. The Presidency warned upon these backstage 
negotiations: "The President of Romania urges PNL and PSD leaders as well as the Presidents of the 
two Parliamentary Chambers to give up such practices that only weaken the institutions by 
distorting the procedures as some people please and making democracy look like a joke ". 
 

The new Board had members close to high level politicians, such as Vlad Velcu, Personal 
Advisor within the Prime Minister Chancellery or Răzvan Barbato, Commercial Director at Intact 
Production, one of the companies within the media group owned by Voiculescu family (Dan 
Voiculescu is the leader of the Conservative Party). Also in premiere, a politician was appointed to 
take over the management of the public television - Alexandru Sassu, Deputy and former PSD 
Executive Secretary. Upon his appointment in the new position, Sassu resigned PSD and all the 
related duties. This is the first time in the history of the public television when the institution is lead 
by a politician. 

·Changes in the management of the National Audiovisual Council (CNA)

The political influence was also felt in the appointment of a new CNA President after the 
death of former President Ralu Filip in May. 

The Social Democratic Party (PSD) proposed Valentin Nicolau to replace Ralu Filip as CNA 
member. A former President General Director of TVR between 2002 and 2005, Nicolau subsequently 
managed Antena 2 TV station and became a member of the Conservative Party. When he was 
nominated, he was the owner of Smart FM radio station and in charge with the development of 

th
58  “Giurgiu and Culcer Fight for 'Too Much Politics", by Costi Rogozanu, Cotidianul, March 5  2007.

th
59  Press release issued by the Presidency, June 27  2007 – www.presidency.ro.



18

Lagradere television projects. At that moment, Valentin Nicolau made declarations indicating he 
had already been promised CNA presidency: “I came to CNA with something on my mind, I wanted to 
continue Ralu's project, not to dance around”. 

The existence of previous agreements between the parties on CNA management was 
confirmed by the subsequent events. The appointment of Ralu Filip's successor overlapped with the 
appointment of the new TVR Board after the Parliament dismissed the previous one. The entire 
media reported the backstage negotiations between the Liberal Party (PNL) and the Social 
Democratic Party (PSD), these two parties having allegedly shared the management of the two 
institutions – PSD was to control TVR via Alexandru Sassu whereas PNL was to control CNA via Rasvan 
Popescu. This agreement however canceled the initial plans of PSD to appoint Valentin Nicolau as 
the CNA President. According to national media, PNL feared PSD would force its way into CNA 

thmanagement as well. Thus, on June 27  PNL blocked the joint parliamentary session for the 
appointment of the new TVR Board, including the confirmation of PSD representative Alexandru 
Sassu as TVR PDG. 

In parallel, CNA voted a change of that day agenda and introduced on it of the election of the 
new CNA President. As a protest against these backstage arrangements between PSD and PNL, on 

thJune 27  Valentin Nicolau resigned CNA. Nicolau said to the press the change of CNA meeting agenda 
was a “political order”. “There is a procedure to be observed in the election of the President. It's 
not normal to rush up things. But this is what happens when people are blackmailed, when 

th
pressures are being made upon an institution pretending to be independent”.  On July 4  Valentin 
Nicolau granted an interview to Academia Caţavencu and complained about “political barters”.

Sources in the political arena confirmed on their turn the backstage political agreements. 
Thus, Cotidianul quoted a PNL leader who declared anonymously:”I don't understand why some hide, 
especially that it was agreed some time ago in the entire Parliament that TVR goes to PSD and CNA 
to PNL. I don't understand why PSD doesn't comment, since at that time they also agreed to the 
division of the positions according to the algorithm”. 

Another CNA member, Gelu Trandafir, declared for NewsIn news agency: “There are 
grounded fears regarding the political dimension of the audiovisual. There are solid evidences 
pointing out an agreement between PSD and PNL for the bulk vote of TVR and CNA presidents which 
can lead to the political subjugation of both institutions. This proves contempt to the members of 
TVR Board and to CNA members. They are treated simply as a voting machine by two political 
parties”. 

The media also reported about the pledge made to CNA members by the President of the 
Chamber of Deputies, liberal Bogdan Olteanu who promised to increase the length of CNA members' 
mandates to 9 years from 6 in exchange for their votes for Răsvan Popescu. 

th
In order to prevent a situation similar to the one on June 27  when the lack of quorum 

thblocked the vote for TVR and CNA leading structures, on June 28  the Parliament decided to appoint 
interim directors for the two institutions - Răsvan Popescu at CNA and Alexandru Sassu at TVR. This 
solution was also disputed, as the Audiovisual Law doesn't have any provisions on CNA Interim 
President (the Vice-president of the institution takes over the presidential duties in case the latter is 

st
absent). Eventually, they decided Răsvan Popescu would remain CNA Interim President by October 1  
and Vice-president Atilla Gasparik keeps his right to sign official documents on behalf of CNA. The 
appointment of CNA and TVR new management structures was postponed for September. The legal 
situation at TVR was also rather unclear, as Tudor Giurgiu had already been appointed TVR Interim 
President by the time a new President General Director was appointed. 

thOn September 12  the Parliament put an end to the two interim mandates and confirmed the 
two above mentioned candidates in the positions they were holding since June. In the same session 
the Parliament also voted for the appointment of director Ioan Cărmăzan to replace Valentin Nicolau 
as CNA member and for the set up of a parliamentary commission to investigate TVR activity during 
Tudor Giurgiu's mandate. 

th
60  Gardianul, June 14  2007.

th
61  Gândul, June 28  2007.

th
62  Cotidianul, June 28  2007.

th
63  Gândul, June 28  2007.

th
64  Cotidianul, June 28  2007.

65  www.newsin.ro.

66  This proposition resulted in a bill aimed at amending the Audiovisual Law. It was passed by the Senate Commission for Culture, Arts and Mass Media in 
September. Eventually, the Senate denied these amendments in plenary session, after protests from the press and the media organizations. See the 
“Legislation” chapter.



19

2.4. Access to public interest information

Football club Universitatea Craiova banned the access of local newspapers Gazeta de Sud 
and Expresul de Sud to the press corner and the presence of the photo reporters on the game field in 
the first part of 2007. The ban was justified by the discontent of club officials regarding the way the 
two newspapers reported Club activities. Press accreditation on stadiums is not regulated by a 
special law, but by the Disciplinary Regulations of the Romanian Football Federation. The situation 
was subsequently settled as the Club gave up this abusive measure. 

rd
TV stations Antena 1 and Antena 3 were denied accreditation at the ceremony on May 23  

2007, when President Băsescu was reconfirmed in his function.    
The two stations claimed they sent the accreditation requests via fax around 17.30 hrs. The 

ceremony was announced for 19.00 hrs. The Safety and Protocol Service denied the access of the 
crew sent by the two stations within Cotroceni Palace premises, arguing they didn't receive any 
accreditation request from the two stations. 

On May 2007, Bucharest Tribunal compelled the Romanian Post Office Company to provide 
Media Monitoring Agency (MMA) the information the latter had requested based on the free access to 
public interest information law. MMA sued the Romanian Post upon its refusal to publicly reveal the 
media advertising contracts implemented or concluded between January 2006 and February 2007. 
MMA also requested information about the purpose of the contracts, the criteria used for awarding 
those respective contracts, the number of proposals received, the name of the winning bid, the 
price paid and the contract execution period. 

The request was submitted by MMA as a follow up to the enforcement of an amendment 
brought to Law 544/2001 by Law 371/October 2006. The amendment enlarges the enforcement area 
of the law to “any public authority or institution using or managing public financial resources, any 
autonomous board, national company as well as any commercial company under the authority of a 
central or local public authority and in which the Romanian state or, according to the case, an 
administrative-territorial unit, is the sole or the majority shareholder ".

The Post Office Company refused to offer the information based on the non-retroactivity of 
ththe law and argued the law was passed on October 14  2006 that being also the enforcement starting 

date. The Post Office Company also argued that all the advertising contracts concluded before 
st

October 1  2006, when the Emergency Ordinance 34/2006 amending the public procurement law 
came into force, were commercial agreements and not public procurement contracts. 

Also, the Romanian Post Office Company justified its refusal to provide the requested 
information by the existence of Court litigations pertaining to certain advertising contracts. 
Therefore, it would have been damaged by the disclosure of the said information. 

Nevertheless the Court dismissed the arguments presented by the Romanian Post Office 
Company and ruled the institution was to provide the information required by MMA. 

The Romanian Post appealed this decision, but the Appeal Court in Bucharest denied the 
thappeal on February 25  2008 and compelled the Post Office Company to execute the decision 

rendered by Bucharest Tribunal. 

thOn August 7  2007, Timişoara Mayor Gheorghe Ciuhandu suspended the accreditation of 
journalist Mălin Bot for the “publishing of biased articles” about him in Evenimentul Zilei – West 
edition. The journalist appealed against the mayor's decision in Court on the grounds of violation of 
Law 544/2001 regulating the access to public interest information, including the press accreditation 
with public institutions and providing that one's accreditation cannot be suspended based on the 
contents of one's articles. Timiş Tribunal ruled in favor of the journalist and compelled the mayor to 
pay 1,000 RON (approx. 280 euros) as moral damages for abusive suspension of the accreditation, 

67  Court Civil Sentence 3573 of 30.05.2007.

68  More precisely 1.01.2006 – 14.02.2007.

69  See further details on the amendments brought to Law 544/2001 under the “Legislation” chapter.



20

stipulating the mayor should also pay 100 RON (approx. 28 euros) for each day of delay in the issuing 
of a new accreditation. As Mayor Ciuhandu failed to enforce the Court decision immediately, he had 
to also pay 15,000 RON (approx. 4150 euros) as a fee for forced execution. 

thOn November 25  when the referendum for the uninominal vote took place, the journalists 
from the online edition of Új Magyar Szó newspaper were forbidden to film within the voting section 
no. 155 in Bucharest. This was a consequence of the violation of a number of regulations in force by 
the Electoral Bureaus.

The President of the voting section no. 155 banned journalists from Új Magyar Szó daily from 
filming inside the voting section. The President said a daily newspaper doesn't need video footage. 
The journalists explained the online edition also features video recordings. When they tried to file a 
complaint, the President refused to accept it on the grounds that the complaints are to be submitted 
to the Central Electoral Bureau (BEC). Here the journalists where sent to the Bucharest Electoral 

th
Bureau where they were told the complaint was to be submitted. Nevertheless, on November 27  
they received an answer from the Bucharest Electoral Bureau informing them the complaint had 
been dismissed as “the media representative didn't observe the legal procedure on filing the 
complaint and the voting process was over at the time when the complaint was taken into 
consideration” . 

2.5. Legislation
      
     ·Penal Code and Penal Procedure Code

2007 started with a decision of the Constitutional Court setting back Romania with respect 
to the reform of the legislation regulating freedom of expression. One of the most important 
victories of 2006 was the passing by the Parliament of Law 278 proposed by the Ministry of Justice to 
amend the Penal Code. One of the law chapters (Article 1, paragraph 56) decriminalized the insult, 
the libel and the defamation against the country or the nation. Although the Parliament supported 
this reform, the Constitutional Court rendered a decision stating the decriminalization of the insult 
and libel was unconstitutional, providing that is the only mean to protect one's right to personal 
dignity. 

The decision rendered by the Constitutional Court (no. 62 of January 18th 2007) lead to 
protests from the non-governmental organizations and the media. The NGOs argued the civil 
legislation in force enables one to obtain appropriate reparations for one's harmed dignity (there are 
numerous journalists who had to pay civil damages in such civil lawsuits) and that the international 
trend is to decriminalize the insult and the libel. The Reporters Without Borders and the 
Organization for Security and Cooperation in Europe expressed their discontent with the decision 
rendered by the Constitutional Court. OSCE found the reinstating of the insult and libel in the Penal 
Code is alarming as well as a step back with respect to the development of a framework to favor the 
free media. "I am worried about the decision rendered by Romania's Constitutional Court on 

th
January 18  2007 that reinstates the insult and libel as crimes, thus annulling the amendment 
passed by the Parliament in 2006", Miklos Haraszti, the OSCE Representative on Freedom of the 
Media, said in a report presented to OSCE Permanent Council.

By the end of 2007, several decisions rendered by the Courts of Law in defamation lawsuits 
involving journalists were based on the criminal law. 

There were several initiatives aimed at amending the Penal Code and the Penal Procedure 
Code. The Ministry of Justice initiated one of these. The first draft of the new Penal Code developed 
by the Ministry at the end of 2006 provided imprisonment sanctions for the violation of privacy by 
tapping or making audio records of a person in a private space or of a private conversation or by 
photographing, capturing or recording images of a person in a private space. Another chapter in the 
first draft pertained to the violation of the presumption of innocence by publishing or 

70  Press release “The journalists from the online edition of Új Magyar Szó newspaper were forbidden to film within the voting section no. 155 in 
rdBucharest”, December 3  2007 – http://groups.yahoo.com/group/freeex .

71  Decision no. 17/26.11.2007 issued by the Bucharest Electoral Bureau and signed by the Bureau President, Prosecutor Mariean Vraciu – quoted in the 
above mentioned press release.

th
72  “ROMANIA - Dismay at constitutional court's decision to reinstate press offences as crimes”, February 4  2007 – www.rsf.org.

73  See Ioana Avădani's blog - http://avadani.hotnews.ro.



21

broadcasting images of a person subject to investigation before the final ruling in a penal lawsuit in 
one of the following circumstances: a) upon the seizure or during the custody or preemptive arrest; 
b) during the unfolding of legal proceedings; c) in the premises or nearby the Court, Prosecutor's 
Office or the criminal investigation body. This offence was also to be sanctioned by imprisonment or 
penal fine. The Romanian Helsinki Committee (APADOR-CH), the Media Monitoring Agency, the 
Center for Independent Journalism, the Union of Professional Journalists and the Convention of 
Media Organizations argued that the sanctioning of the violation of one's privacy should be settled by 
civil law and that the violation of one's presumption of innocence cannot be settled by the proposed 
piece of legislation as it violates the public's right to be informed. Following the discussions with the 
above mentioned organizations, these articles were taken out of the final draft put forward to public 
debate in 2007. In early 2008 the draft of the new Penal Code was still blocked at the Ministry of 
Justice. An invitation to the debate initiated by the Ministry in the autumn of 2007 was postponed for 
an undetermined period of time. 

  The reshuffling of two ministers in 2007 did not help the criminal law reform. Periodically 
there are MPs proposing pieces of legislation to amend the Penal Code and the Penal Procedure Code 
in force. The reform of these two codes is obviously needed. However, some 'reform' initiatives are 
rather harmful. It was the case of the bill tabled in October 2007 by two parliamentarians in order to 
amend Paragraph 2 of Article 195 of the Penal Code – violation of the correspondence secrecy. The 
amendment initiated by the Social Democratic Party's Deputies Eugen Nicolicea and Ioan Timiş at the 
debates in the Chamber of Deputies (the law had already been passed by the Senate) provided it was 
a crime to disclose a conversation or communication “audio or video recorded without having the 
right, even if the offender came into possession of the recording by mistake or by accident”. The 
offence was to be sanctioned with imprisonment from 1 to 7 years. The amendment, directly 
targeted at journalists, stirred a major scandal. US Ambassador in Bucharest, His Excellency 
Nicholas Taubman publicly expressed his concern regarding the passing of such legal amendment. 
The initiative came shortly after the broadcasting by TVR of the footage from the file of the Minster 
of Agriculture at that time Decebal Traian Remeş. The footage exposed deeds likely to be classified 
as corruption crimes, thus it was of public interest. If the amendment proposed by MPs Nicolicea and 
Timiş would have passed, the journalists could no longer broadcast such public interest records. 

           
           ·Access to public interest information. Decisional transparency 

In 2006 the Government started the transposition of Directive 98/2003 of the European 
Parliament and of the Council on the re-use of public sector information. The transposition process 
was controversial and stirred the protests of NGOs arguing the incorporation of the Directive within 
the domestic case law was unnecessary as long as the law regulating the access to public interest 
information was already in place. The version initially passed by the Parliament came into conflict 
with that law and had the potential to obstruct the enforcement of the law on the access to public 
interest information. 

On September 2006 the Presidency urged the Parliament to reexamine the law arguing it 
violated Article 31(1) of the Constitution of Romania providing that “A person's right of access to any 
information of public interest shall not be restricted". The final draft of the law incorporated some 
of the NGOs' requests. These organizations demanded that in case the law was passed it had to 
observe the principles provided by Law 544/2001 on the free access to information of public interest, 
namely that the access to public interest information is free which implies, among others, free and 
unconditional access to information of public interest. They also required that the draft should make 
a clear distinction between the stage when the information of public interest is obtained (still 
subject to the provisions of Law 544/2001) and the stage when the public sector information is re-
used, this being distinct of and subsequent to the access of that respective information. <<Access to 

74  See the protest “Initiative for Clean Justice, Media Monitoring Agency, Pro Democracy Association and the Center for Independent Journalism strongly 
disapprove of the amendment brought to the Penal Code and the Penal Procedure Code” – www.cji.ro and “APADOR-CH position on the recent amendment of 
the Penal Code and its effects upon press freedom”, 26.10.07 - www.apador.org.

75  “APADOR-CH protest against the Government's transposition of the Directive of the European Parliament and of the Council on the re-use of public sector 
information”, 27.04.06 – www.apador.org.



22

public interest information must remain free and unconditioned by the payment of certain taxes or 
the proof of “legitimate interest”>>, APADOR-CH stated.

th
The final version of the Law 109/2007 was published in the Official Gazette no 300/May 5  

2007. The law is not binding for mass media bodies and the re-use of the information by nonprofit 
entities is not deemed to be for commercial purposes. However, the law might cause confusion in 
practice. It is unclear how one shall construe the publishing of materials that are neither journalistic, 
nor coming from nonprofit entities, but, nonetheless, are of public interest. Another problem might 
arise in relation to an article pertaining to exclusivity: “The documents that must be re-used for 
public service purposes may be subject to an agreement for granting an exclusivity right”. The 
method for calculating the relating taxes (as it is currently regulated) and the lack of the 
enforcement provisions may leave room for arbitrary decisions. Moreover, the two institutions 
legally responsible for the drafting of the enforcement provisions are the Ministry of 
Communications and Information Technology and the Ministry of Justice and not the Agency for 
Governmental Strategies, namely the institution in charge with the implementation of Law 
544/2001 and which has field expertise. To resume, the law contains a number of dangerous 
ambiguities and its effects upon the exercise of the right to access to information of public interest 
cannot be assessed yet. 

In June 2007 another improvement was brought to the law regulating the access to public 
interest information, besides the previous amendments brought by the laws passed in 2006. Law 

th
no.188 of June 19  2007 amends Article 5 of Law 544/2001 and provides that “public authorities and 
institutions are compelled to provide the interested parties with the privatization agreements 
concluded after the enforcement of this law, making them available for review at their respective 
headquarters”. The change was necessary, but it has a major downside. The law applies only to 

th
privatization agreements concluded after the enforcement of the Law (June 30  2007). Thus the law 
does not guarantee the access to the important privatization agreements concluded before 2007. It 
also maintains the exceptions provided by Law 544/2001. 

The pieces of legislation passed in 2006 enlarged the enforcement area of the law regulating 
the access to information of public interest. It became applicable for any public authority or 
institution using or managing public financial resources, any autonomous board, national company 
as well as any commercial company under the authority of central or local public authority and in 
which the Romanian state or, according to the case, an administrative-territorial unit, is the sole or 
the majority shareholder and defined the public procurement contracts as public interest 
information. Unlike the privatization contracts, the law didn't stipulate that public procurement 
contracts had to be concluded after the date when it came into force.   

In November 2007 a group of nongovernmental organizations was working together with the 
Agency for Governmental Strategies to develop a number of amendments to the law on the access 
to public interest information (Law 544/2001) and to the law on administrative decisional 
transparency (Law 52/2003). The same day, the Ministry of Interior and Administration Reform 
(MIRA) put forward for public consultation an Administrative Procedure Code including a truncated 
version of the two above mentioned pieces of legislation. The deadline for submitting comments was 
10 days from the posting of the draft Code on the Ministry webpage. Following numerous protests 
from the NGOs arguing that the code was both unnecessary and inappropriate and that it harms the 
addressed laws, the Ministry of Interior extended the public consultation process and took a step 
back in terms of contents, as it gave up the abrogation of the two laws. APADOR-CH mentioned that 
during the consultations between the nongovernmental organizations and the ASG “nobody 
representing this institution or other public authority (i.e. MIRA representative) referred to the 
existence of another draft law likely to have an impact upon the two laws under discussion. The 
Government's duplicity in this case contradicts the very concept of institutional transparency and 
civil society dialogue”. The nongovernmental organizations also complained about the fact that the 

76  “APADOR-CH protest against the Government's transposition of the Directive of the European Parliament and of the Council on the re-use of public sector 
information”, 27.04.06 – www.apador.org.

77  Art. 10 (2). 

th th
78  Law 371 / October 5  2006 (Published in the Official Gazette no. 837/October 11  2006).

th th
79  Law 380 / October 5  2006 (Published in the Official Gazette no 846/October 13  2006).

80  “APADOR-CH position on the intention of the Government to abrogate the law on decisional transparency and the law on the free access to public interest 
information”, 20.11.07 – www.apador.org.



23

draft law was initiated without observing the law (the preliminary principles of the draft code had 
not been passed by Government decision) and an administrative procedure code is void given the 
fact that an administrative code hadn't been passed yet. 

 At the beginning of 2008 the status and the form of the draft Administrative Procedure 
Code was still unclear.

 

           ·Audiovisual legislation

In 2006 a working group including representatives of media organizations, industry and 
regulators developed a draft for the amendment of the audiovisual law. The draft included a 
number of amendments aimed at a legislative modernization with a view to the transition to digital 
television and a chapter regulating the coverage of the electoral campaign by the broadcasters. The 
President of the Commission for Culture, Arts and Mass Media within the Chamber of Deputies 
committed to support the draft law. The Chamber of Deputies passed it with several amendments on 
February 2007. However, the Senate introduced drastic changes to the draft law. The anti-monopoly 
provisions were eliminated and the Government was granted the right to establish the number of 
licenses an operator may hold. The mandate of CNA members was extended from 6 to 9 years. 
Following the controversy stirred by these changes the draft law was fully rejected by the Senate in 
October, thus creating delays in the process of preparing Romania's transition to digital television. 

In late 2007, the European institutions passed the Audiovisual Media Services Directive. The 
Directive amends the Television without Frontiers Directive and is mainly aimed at enabling the 
transition of the member states to digital television. Romania should transpose the provisions of the 
new Directive into its national legislation during 2008. At the beginning of the year, the National 
Audiovisual Council passed a new draft law for the amendment of the audiovisual law. The draft 
did not include a number of principles agreed upon and laid down in the 2006 draft law. Thus, CNA 
draft provided that the operators holding an analogical broadcasting license should be automatically 
granted a digital broadcasting license instead of having the operators entering a competition for 
getting such a license, as it was provided in the 2006 draft ('opening of the market'). Also, the 
multiplex operators were to be selected by joint agreement of the broadcasters transmitting via 
each multiplex and not by public tender. The draft also proposes a number of amendments on the 
shareholders structure in audiovisual media. A first draft abrogated Article 44(9) providing that ”A 
individual or legal entity can be a direct or indirect majority investor or shareholder in one 
audiovisual company and may hold up to 20% of the registered capital of other audiovisual 
companies”. The draft submitted to the Ministry of Culture proposed besides the abrogation of this 
Article the option to increase to 50% the registered capital held in the second audiovisual company. 

Besides these questionable amendments, the draft introduces a number of changes that 
were absolutely mandatory for the transition to digital television, such as: redefining the terms 
currently used on the market (audiovisual media service, linear audiovisual media service,  on-
demand audiovisual services, commercial audiovisual communication etc.), the transposition of the 
Directive regulations on product placement and the increased flexibility towards the length and the 
insertion of advertising. The draft also introduces a stricter obligation to provide transparent public 
data on the broadcasters' shareholders, management structures and financial results. 

At the beginning of 2007, CNA passed a number of amendments to the Audiovisual 
Regulation Code. The most important amendment was the amendment of the “three thirds rule”. 
Thus, “in the news programs, including the sports news, the broadcasters shall grant 60% of the 
total time allotted to politicians to the ruling party representatives (senators, deputies, central 
and local administration officials), respectively 40% to the parliamentary opposition, the 
independent MPs and the non-parliamentary parties as well as their local representatives. The 

81  “Draft Administrative Procedure Code Violates the Law”, 17.12.07. Press release signed by 18 nongovernmental organizations. www.apador.org.

82  The National Council of Audiovisual, the Ministry of Communication and Information Technology, the Center for Independent Journalism, the Media 
Monitoring Agency, the Romanian Association for Audiovisual Communications were members of the working group.

83  Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007 amending Council Directive 89/552/EEC on the coordination of 
certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television broadcasting activities (see 
www.cna.ro, Legislation section).

84  Council Directive 89/552/ECC of 3 October 1989 on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member 
States concerning the pursuit of television broadcasting activities (“Television without Frontiers” Directive), amended and completed by Directive 97/36/CE 
of 30 June 1997 of the European Parliament and of the Council – consolidated version (see www.cna.ro – Legislation section).

85  For amendments see the Decision no. 194 of February 22nd 2007 amending Decision no. 187 of April 3rd 2006 on the Audiovisual Regulation Code, National 
Audiovisual Council, www.cna.ro.



24

number of representatives of the ruling party and the Opposition attending the debates shall be 
even”. The industry welcome this amendment. However, several industry representatives said CNA 
should also undertake a qualitative monitoring (and not only quantitative) in order to assess the 
discourse of the politicians and the position in which they are shown on TV.

Another important change brought in 2007 to the Audiovisual Regulation Code refers to 
Article 73: “... the broadcasters cannot broadcast audiovisual programs edited, presented, hosted 
or produced by parliamentarians, Government or public central and local administration 
representatives, Presidential Administration representatives, parties' officials or spokespersons, 
publicly nominated candidates or those having publicly announced their intention to run for local, 
parliamentary or presidential elections or programs in which such persons are permanent guests”. 
According to a subsequent Decision (no. 516 of June 13th, 2007) the cultural and artistic shows were 
excepted from the regulations set by this provision.

Another CNA initiative in 2007 was to start monitoring the improper use of Romanian 
language in audiovisual programs. CNA concluded a cooperation agreement with Iorgu Iordan – Al. 
Rosetti Linguistics Institute within the Romanian Academy for the undertaking a research upon the 
observance of Romanian grammar norms by the broadcasters. Several major radio and TV stations 
were monitored and two reports had been released by the beginning of 2008. The initiative is 
praiseworthy and it could result in increased broadcasters' responsibility upon the use of Romanian 
language in the long run. 

A problem though came from the fact that CNA didn't settle, in the first stage, for drawing the 
broadcasters' attention upon the serious mistakes they were making, but proceeded directly with 
summons. Such summons were issued even for a TV advertising video that had nothing to do with the 
editorial activity of that respective station, although CNA could simply requested the station to 
observe the legal norms. The audiovisual legislation in its current form, more precisely the 
secondary legislation passed by the Council enables the regulator to enforce such measures, 
including summons and even fines. Article 88 of the Audiovisual Regulation Code provides: 
”Broadcasters have the obligation to make sure the orthographic, orthoepic and morphologic rules 
of Romanian language, as they are established by the Romanian Academy”. Răsvan Popescu said: 
“Together with the Romanian Academy of Sciences we shall put ongoing pressure on the radio and 
TV stations. We are determined to issue sanctions until we will not be ashamed anymore by the 
language spoken in the audiovisual”. It is important that CNA maintains proportionality of the 
sanctions and regulates clearly the situations subject to sanctions. One should make a difference 
between live and recorded programs. Viva voce, time pressure or the wish to express in a colorful 
manner are only few reasons behind the journalists' improper use of the language in relation to the 
norms agreed by the Romanian Academy. Freedom of expression is also about the freedom to choose 
one's form of expression (i.e. the pamphlet may include grammatically incorrect expressions). 
Moreover, freedom of expression is not granted exclusively to those who speak grammatically 
correct, especially when the Academy norms are constantly changing. 

·Public broadcasting services law

2008 is an electoral year and the amendment of this law is an “forgotten” electoral promise 
made in 2004 by the parties in the former D.A Alliance. Both the Democratic Party (the current 
Democratic Liberal Party - PD-L) and the Liberal Party (PNL) proved they had neither the will, nor the 

th
wish to amend this law. All the bills aimed at structurally amending Law 41 of June 17  1994 on the 
organization and the functioning of the Romanian Public Radio and the Romanian Public Television 
were blocked in the Parliament. The consequences were visible last year when, for the first time in 
the history of the public television, a politician was appointed President General Director of the 
institution. 

86  Ibidem, amendment to Article 74 of the Code (See Point 7 of the Decision).

rd
87  “CNA Makes Retouching”, Evenimentul Zilei, February 23  2007, Floriana Scanteie. See the declarations made by Realitatea TV Programs Director Catalin 
Popa and TVR General News Editor at that time Liviu Popescu.

nd rd
88  Decision no. 194 of February 22  2007 amending Decision no. 187 of April 3  2006 on the Audiovisual Regulation Code.

89  See Press releases, 6.12.2007, 11.03. 2008 – www.cna.ro.

th
90  “Press information – Romanian Language Reporting”, press release issued by the National Audiovisual Council, February 7  2008 – www.cna.ro.

th
91  Published in the Official Gazette no. 153 of June 18  1994.



25

The main amendments to the law advocated by the freedom of expression NGOs are: the 
separation of the positions of General Director (executive position) and the President (strategic 
decision position); appropriately balanced political representation in the Board by enabling the 
NGOs to nominate members (the nomination would observe the competence criteria for Board 
membership); introduction of some incompatibilities for Board members (including denying Board 
membership to a person with a high position in a political party); eliminating the possibility to 
automatically dismiss the Board in case the Parliament rejects the annual report. 

Besides the public broadcasting services law, one has to undertake measures to harmonize 
the internal regulations and by-laws of the Romanian Public Radio and the Romanian Public 
Television with the audiovisual legislation, the Constitution of Romania and other laws they might 
come at conflict with. The effects of the lack of harmonization were also visible last year, when the 
internal regulations and by-laws of the Romanian Public Television were used to restrict the right to 
free expression of the journalists working for this institution. These regulations and by-laws should 
be made public on the institution website. 

·Privacy

At the end of 2006 the Government passed the Emergency Ordinance (OUG no. 131/2006) 
amending the Law on the functioning of the Organized Crime and Terrorism Investigation Board 
(Law 508/2004) and the Emergency Ordinance no. 99/2006 on credit institutions and capital 
adequation. Both bills had been initiated by the Ministry of Justice and included provisions enabling 
prosecutors to access IT systems without a warrant to be issued by a judge and requiring solely an 
authorization for the prosecutor in the case of bank accounts monitoring.

Subsequently, the Ministry of Justice mentioned this didn't include the access to the 
communication content or to data, but merely the access to the information pertaining to the traffic 
and the access to phone calls listings. The Ministry also specified that the interception, recording or 
search of IT systems would have continued to be permitted only upon judge's approval. Media and 
NGOs harshly criticized the Ordinance. They argued the bill violated the right to privacy and urged 
for the judge's warrant to be required also in the cases mentioned by the Ministry.

In early 2007 the Chamber of Deputies sat in plenary and passed a draft law abrogating the 
effects of Ordinance 131/2006. On its turn, the Superior Magistrates Council stated that prosecutors 
may monitor, intercept or record communications and IT systems only based on a warrant to be 
issued by a judge. 

·Freedom of expression on sports arenas

th
On June 25  the Senate passed the draft law on the prevention and combating of violence 

in sports competitions and events. The bill was tabled by Greater Romania Party (PRM) MP Dumitru 
Dragomir, President of the Professional Football League, as a consequence of the escalating violence 
on stadiums in the last years. In its initial form, the draft included several provisions restricting the 
right to free expression. MMA publicly disputed these provisions and urged the legislators to 
eliminate them from the law before the final vote in the Parliament's plenary session. Amongst these 
should be mentioned the sanctioning of the chanting “denigrating or harming the image of football 
officials, private security companies, public guardians or their representatives”. Another article 
likely to seriously harm freedom of expression banned the display of banners, flags or other writings 
containing “texts or images denigrating or harming the image of the participants in sports 
competitions or events, including the spectators”. Eventually those respective provisions were 
eliminated from the final draft passed by the Parliament in December 2007 and promulgated by 
President Traian Băsescu in early 2008.

th
92  Law no. 4/09.01.2008 published in the Official Gazette no. 24 of January 11  2008.



26

·Electoral laws. Opinion polls

The two referendums organized in 2007 and the elections for the European Parliament 
proved the need to harmonize the laws regulating the audiovisual media coverage on the various 
types of electoral campaigns. The current regulations pertaining to the audiovisual coverage on 
electoral campaigns are to be found both in the Audiovisual Law and in the laws regulating the 
organization of various types or elections or referendums. 

In April 2007, one month before the referendum for the President's suspension, the 
parliamentary Commission for the quotas monitoring and distribution allotted the referendum 
campaign quotas at the public radio and television according to the political representation in the 
Parliament. The decision was likely to misinform the voters given the utterly unbalanced 
distribution of quotas in favor of the coalition that voted for the President's suspension. Eventually 
the Commission dropped the distribution of quotas. The National Audiovisual Council undertook a 
balanced position and decided the broadcasters must equally present the opinions pro and against 
during the referendum campaign.

The problem was raised again in November 2007 when Traian Băsescu accused the public 
television of obstructing his on screen presence during the uninominal vote referendum campaign. 
The President wanted to explain the type of uninominal system he was asking the population to vote 
for. The public television postponed the transmission under the pretext there wasn't any commission 
for the allocation of the quotas. The public radio station also postponed the debate on a topic that 
was relevant for the referendum under the same pretext – lack of a decision for the distribution of 
quota. Like in the case of the referendum in May, CNA had decided the broadcasters should equally 
present the opinions pro and against during the campaign period. This decision regulated the debate 
and the quotas where just the time allotted to the parties for to address directly to the voters, in 
dedicated shows, without the editorial involvement of public radio and television journalists. The 
two institutions chose to wait for a Parliament's decision that didn't have anything to do with the 
matter of debate instead of fulfilling their mandate of informing with a view to the public interest. 

In August 2007 the Commission for Electoral Laws introduced an amendment banning the 
publishing of opinion polls during the campaign for the elections for the European Parliament. The 
provision stipulated that it was forbidden to “present opinion polls of electoral nature or to 
broadcast electoral programs pertaining to the voting intentions 30 days before the voting day as 
well as to present exit polls on the voting day prior to the closing of the polls”. The provision stirred 
protests from the nongovernmental organizations and the public opinion survey institutes. They 
argued that opinion polls don't significantly alter voters' opinions and that the decision harms 
citizens' right to be informed depriving them of essential information before an important political 
event. Despite these arguments, the provision supported by the Social Democratic Party, the Liberal 
Party, the Greater Romania Party, the Hungarian Democratic Union and the Conservative Party was 
passed by the Parliament in October 2007. At the beginning of November the President asked for the 
Law to be reexamined as he deemed the provision to be excessive and unconstitutional. The law 
remained suspended at the Senate and it was neither passed, nor rejected by the beginning of 2008. 

2.6. Ethics and self-regulation

Businessman, politician and Steaua Bucureşti football team owner George Becali admitted 
he was the beneficiary of free publicity on ProTV station by a compensation mechanism involving 
Steaua Club, a commercial company partner of ProTV and Marriott hotel. 

"A company collaborating with ProTV had to pay Steaua for TV broadcasting rights. I had to 
pay Marriott where I have my office and Marriott was purchasing advertising time on ProTV. They 
didn't take the money and it was compensation in three.... There wasn't any money anymore; ProTV 

93  Press release – “Media Monitoring Agency, Pro Democracy and the Center for Independent Journalism Accuse the Parliament of Manipulating the 
Referendum”, 26.04.2007.

rd
94  Decision no. 369 of April 23  2007 on the radio and TV coverage of the referendum for the suspension of the President of Romania – www.cna.ro.

th
95  Decision no. 897 of October 25  2007 on the radio and TV coverage of the referendum for the uninominal vote in parliamentary elections – www.cna.ro.

96  Chamber of Deputies and Senate Joint Committee for Drafting the Legislation for the Election of the Chamber of Deputies and Senate, the President of 
Romania, election of local public administration representatives, the financing of the electoral campaigns and the elections for the European Parliament.

97  Law passing the Governmental Emergency Ordinance no. 1/2007 regarding some measures for the organization and unfolding of the elections for the 
European Parliament, Article I, point 4.

th th
98  Press release issued by Media Monitoring Agency on August 30  2007 – www.mma.ro. Press release issued by Soros Foundation on October 11  – www.fsd.ro. 



27

was offering Marriot advertising space, so they were giving the money to me. Just to have an idea, I 
believe it was about 230,000. Actually, there wasn't any idea, just some professionals at ProTV who 
came to realize Gigi Becali is the best-seller in Romania nowadays... When I left the Marriott, I had 
a deal with Taher [stakeholder at Marriot]. It wasn't about giving him the money, but about doing 
something with some advertising from Pro TV. But never mind, you have no business in finding out 
that... So, I had to pay him with some advertising, up to 100,000 euro. But then the Cyprus people 
came and they didn't want advertising”, Becali said on a show at B1 TV on February 2007.

Gazeta Sporturilor asked Pro TV management to comment on that. The answer was: "ProTV 
doesn't deny and doesn't confirm the declaration made by Mr. Gigi Becali. We don't discuss our 
commercial agreements". Several days later, a representative of the TV station said that: “Gigi 
Becali didn't and doesn't have any kind of contract with ProTV. ProTV is nobody's PR agency“.

Businessman and former Marriott shareholder Fathi Taher, who has a close relationship with 
Becali, confirmed for daily newspaper Cotidianul the three parties had an agreement: “Indeed, we 
concluded an agreement for a specific period of time. It was all legal... It's OK. He [Becali] can say 
what he wants. We had to retrieve the money he owed to the company [Marriott Hotel namely] “.  

The entire compensation mechanism described by Becali was documented by the Romanian 
Center for Investigative Journalism that published a story on the topic on its website. 

The generalized lack of journalistic quality and the sacrifice of professional standards in 
order to get bigger ratings is best illustrated by the“Teacher” scandal. In late May, a 19 years old boy 
committed suicide, by jumping off the balcony of his former Romanian language teacher with whom 
he had had an affair ever since high school. The subsequent investigations and the official 
investigation came up with the same conclusion – the boy committed suicide.

The media covered the issue in great detail over a period of several weeks. Unfortunately, 
some journalists and media institutions turned into “prosecutors” and gave verdicts before the 
Justice reached its own. Thus, teacher Corina Vasile was presented by the media as the “sex 
teacher” or “the adulterous teacher” and some newspapers or TV stations found she was the moral 
culprit for the death of Bogdan Costache. All this avalanche of accusations unsupported by evidence 

th
and made before the Justice passed a verdict lead to situations such as the one on May 29  when a 
group of individuals gathered in front of the high school whereby Corina Vasile was teaching to boo 
and curse her. According to a MMA monitoring on the observance of ethical and professional 
standards by Romanian media reporting this case, “The journalists concerned with finding out the 
truth pretty much gave up their role as information providers and acted as pressure or coercive 
agents. Moreover, the journalistic investigation overlapped the judiciary one, resulting in a fake 
substitution of roles in the public perception. With few exceptions, the information channels 
covering this case repeatedly violated the presumption of innocence, one's right to one's image and 
the right to privacy”.  

OTV station went further and claimed that teacher Corina Vasile and her husband murdered 
ndyoungster Bogdan Costache. On August 2  Gardianul daily reported that journalist Luis Lazarus 

working for OTV TV station had allegedly asked Florin Vrânceanu, one of the witnesses in the case of 
teacher Corina Vasile to accept money in order to give an interview to OTV and lie about what 
happened so that his story would corroborate the version presented by OTV journalists on the case. 

 
Luis Lazarus denied these accusations, saying they were “nonsense and absurdities”.

thOn November 11 , Bogdan Chirieac, Senior Editor at Gândul daily resigned his function at the 
newspaper after an investigation published by daily Evenimentul Zilei. The topic of the article were 
the contracts concluded between the Center for Radiocommunications Services SRL (CSR) and the 
Special Telecommunications Service (STS). CSR is a company in which Bogdan Chirieac is one of the 
associates and STS coordinates the special telecommunications for public authorities in Romania. 
The contracts between the two entities amounted in 2006 and 2007 to 24 million euros granted by 

99  http://blogsport.ro/gsp/2007/02/

100  Ibidem.

th
101  “Taher Confirms Agreement between Gigi and PRO TV on SMS As Well”,  Cotidianul, February 12  2007.

th
102  “Guess Who's On the News?”, by Ştefan Cândea, February 14  2007 - www.crji.org.

103   “Teachers' Witchcraft”, Media Monitoring Agency, June 2007 - www.mma.ro.

nd
104  “<<Sex>> Teacher Case – Witness Influenced by Lazarus”, by Andi Topală, Ion Alexandru, Gardianul, August 2  2007.

105  Ibidem.



28

STS solely on the basis of CSR offer for the purchase of Motorola equipment. According to 
Evenimentul Zilei, CSR businesses with state owned companies flourished after Bogdan Chirieac 
became one of the company associates. In a declaration for Evenimentul Zilei, the journalist admits 
his relations influenced the conclusion of the contract: “Let's say that my excellent connections in 
the US and Israel mattered when the company became a Motorola certified vendor”.

Evenimentul Zilei accused Chirieac of unethical conduct as he used his position as a 
journalist to promote the interests of the commercial company he has stocks in. Thus, in 2005 
Chirieac wrote an article criticizing the products of a competitor (EADS) that in 2004 had signed a 
contract with the Romanian state for securing of the borders. 

As a follow up to this situation, the Romanian Press Club decided to introduced in its Code of 
Ethics a recommendation regarding the submission of a declaration of interest by the journalists and 
managers working in an editorial office. According to this recommendation, the journalists' 
declarations should be submitted to the editors in chief while the managers' declarations should be 
made public.

 
Also in 2007, CRP introduced in its Code of Ethics a reference to an important matter – the 

separation between the editorial and the economic departments: “Journalist's involvement in any 
negotiation regarding the sale of advertising is forbidden”. A similar provision is included in the 
code adopted by the Convention of Media Organizations in 2004. It is crucial to clarify this ethical 
issue given that there are still many editorial offices, especially at the local level, but not only, 
whereby the journalists are looking for advertising agreements for the newspaper. 

st
  On December 31 , Italian journalist Gabrielle Marcotti published a detailed story entitled 

“Give us a penny for your thoughts” in British daily The Times. In this report, Marcotti claimed that 
“a Romanian TV host and editor of football weekly Fanatik is accused of having solicited money 
from the players and the coaches in exchange for good press reviews”.

  Sport365 contacted Victor Piţurcă, the Romanian national football team coach, to comment 
on the article published by The Times. He confirmed the story and said he sued Horia Ivanovici and is 
waiting for a Court verdict. In reply, Horia Ivanovici said he “doesn't take morality lessons from a 
convict”. “Instead of talking about the so called bribes I have allegedly taken when I was 10, I 
suggest he pays more attention to the selection [of the footballers for the team], as the convict-
coach is the one that seems to be taking bribes, sorry...commissions in this respect”, Ivanovici said, 
quoted in the same article. 

The Romanian Press Club (CRP) continued its internal restructuring started in 2006. In early 
2007, CRP decided that the member media companies should also be represented by a journalist 
along with the management delegates. Another decision was to include an equal number of 
journalists and ownership representatives in its Council of Honor, while the CRP President was to be 
elected only from the member journalists. CRP went on and decided to further divide the 

thorganization into two distinct bodies: a journalists' one and an owners' one. On the 10  of February, 
Cristian Tudor Popescu was re-elected CRP President after his resignation in 2006 as a protest against 
the way the organization was working. 

At the end of 2007, part of the journalists body within CRP set up the Association of the 
Romanian Journalists (AJR), while the ownership body was to become a legal entity and to turn into 
the Romanian Media Ownership Organization in early 2008. With a view to this reorganization 

thprocess, on the 10  of February 2008 the journalist members of AJR resigned from CRP. Among them 
was Cristian Tudor Popescu who also resigned his CRP President position.   

th
106  “Chirieac Scams” by Mihai Munteanu, Evenimentul Zilei, November 18  2007.

st
107  “Give us a penny for your thoughts”, by Gabriele Marcotti, The Times, December 31  2007 (www.timesonline.co.uk), quoted by Radu Restivan in 
<<Piţurcă: Ivanovici solicited “contributions” from the national team coaches and players>>, www.sport365.ro, January 15th 2008.

108  <<Piţurcă: Ivanovici solicited “contributions” from the national team coaches and players>>, www.sport365.ro, January 15th 2008.

th
109  “Piţurcă Accused of Bribe”, by Octavian Ţopa, Averea, September 14  2007.

110  See the Report “Press freedom in Romania, year 2006”, chapter “Ethics” published by the Media Monitoring Agency – www.freeex.ro.



29

3. RECOMMENDATIONS

The politicians have the right to criticize the media, but any threat or attack is dangerous 
and encourages the generalized violence against journalists, especially as 2008 is an 
electoral year. 

Transparency of ownership structure and funding sources is a process that should continue. 
Off-shore companies contribute in keeping owners' identity hidden and facilitate the 
infringement of legal provisions in force. 

Insult and libel should be immediately decriminalized.

State institutions must enforce the law on the access to the information of public interest 
and stop banning the access to such information.

Public television and radio are in urgent need of new regulations. The two institutions should 
become truly independent from politics and focus on increasing the quality of the products 
delivered to the audiences.

Media institutions must find effective self-regulation methods and invest resources in 
journalists' professional training.  



This report is funded by Open Society Institute (OSI) and US Embassy in Bucharest. 
The content of this report doesn't necessarily reflect the opinion of OSI or of US Embassy.

Media Monitoring Agency (AMP)

Member of the Reporters without Borders Network

Adress: Calea Plevnei, nr. 98, 
BL. 10C, sector 1, Bucuresti

Mailing: CP 2 OP 67 
Tel/Fax: 021-313 40 47
E-mail: freeex@mma.ro

www.mma.ro; www.freeex.ro

Media Monitoring Agency (AMP)


