
ROMANIA

Television across
Europe:

Follow-up Reports 2008

NETWORK MEDIA PROGRAM

OPEN SOCIETY INSTITUTE

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM



Published by

OPEN SOCIETY INSTITUTE

Október 6. u. 12.
H-1051 Budapest

Hungary

400 West 59th Street
New York, NY 10019

USA

© OSI/EU Monitoring and Advocacy Program, 2008
All rights reserved.

TM and Copyright © 2008 Open Society Institute

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM

Október 6. u. 12.
H-1051 Budapest

Hungary

Website
<www.eumap.org>

Design & Layout by Q.E.D. Publishing

http://www.eumap.org


A C K N O W L E D G E M E N T S  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
3

Acknowledgements 
This country report was prepared as part of a series of monitoring reports titled 
‘Television across Europe: Follow-up Reports 2008’. The series presents an update of 
the situation in nine of the original twenty countries covered in the 2005 reports series 
“Television across Europe: regulation, policy and independence”. The countries 
included in the 2008 series are: Albania, Bulgaria, Czech Republic, Italy, Lithuania, 
Macedonia, Poland, Romania and Slovakia. 

Both series of reports have been prepared by the EU Monitoring and Advocacy 
Program (EUMAP) of the Open Society Institute and by the Network Media Program 
(NMP) of the Open Society Foundation, in cooperation with local experts. EUMAP 
and NMP would like to acknowledge the primary role of the following individuals in 
researching and drafting this country report. 

Final responsibility for the content of the reports rests with the Programs. 

“Television across Europe – Follow-up Reports 2008, Romania” 

Editors 

Marius Dragomir (NMP) Project Manager and Editor 

Mark Thompson (NMP) Editor 

Country reporter 

Manuela Preoteasa EurActiv Romania 

OSI Team 

Gordana Janković (NMP) Program Director 

Biljana Tatomir (NMP) Deputy Director 

Miriam Anati (EUMAP) Advocacy and Communications 

Andrea Gurubi Watterson (EUMAP) Program Coordinator 

Csilla Tóth (EUMAP) Program Assistant 

Joost van Beek (EUMAP) Website Manager 

Sergey Shabanov (EUMAP) Website Developer 



 



P R E F A C E  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
5

Preface 
Television across Europe: Follow-up Reports 2008 is a monitoring project of EUMAP 
(EU Monitoring and Advocacy Program) at the Open Society Institute and of the 
Network Media Program at the Open Society Foundation. The project updates and 
builds on the outcome of the original Television across Europe: regulation, policy and 
independence monitoring reports released in October 2005, which covered 20 
countries. 

The 2005 reports concluded that the pivotal role of television in supporting democracy 
in Europe was under threat. It showed that public service broadcasters were being 
forced to compromise quality to compete with commercial channels, and that many of 
them depended on Governments or political parties. Moreover, ever-larger 
concentrations were developing in the commercial sector, often with clear political 
affiliations. These developments jeopardised broadcasting pluralism and diversity, with 
the new democracies of Central and Eastern Europe most acutely at risk. 

The original Television across Europe project and its linked advocacy activities ended in 
June 2006. Since then, the Network Media Program has funded a number of follow-
up projects, carried out by partner organisations in selected countries, aimed at 
promoting and building on the reports’ findings and conclusions. 

There have been significant developments in many of the countries covered in the 
2005 reports, with respect to many of the areas monitored. Launched in London in 
March 2008, Television across Europe: Follow-up Reports 2008 monitors these 
developments in 9 of the 20 countries that were originally monitored: Albania; 
Bulgaria; the Czech Republic; Italy; Lithuania; Poland; the Republic of Macedonia; 
Romania and Slovakia. These countries were selected because of the continuing 
significant changes in their broadcasting landscape. 

Television across Europe: Follow-up Reports 2008 maps the main changes in broadcasting 
legislation, policy and market over the past three years and assesses the progress – or 
lack of – that these countries have made in improving the independence and pluralism 
of their broadcasting. 

As with the original 2005 reports, these updates are addressed to policy makers, civil 
society activists and academics alike, as a contribution to bringing about change where 
it is needed.  

The 9 country reports were drafted by local experts with the support of partner NGOs. 
All country reports are based on the same methodology, thus allowing for a 
comparative analysis. OSI and OSF assume final responsibility for their content. 



E Q U A L  A C C E S S  T O  Q U A L I T Y  E D U C A T I O N  F O R  R O M A  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8  
6 

About EUMAP 

EUMAP, the EU Monitoring and Advocacy Program of the Open Society Institute, 
monitors the development of selected human rights and rule of law issues in both the 
European Union and in its candidate and potential candidate countries. 

EUMAP works with national experts and nongovernmental organizations (NGOs) to 
compile reports that are distributed widely throughout Europe and internationally. 
The reports are designed to encourage broader participation in the process of 
articulating the EU’s common democratic values as well as in ongoing monitoring of 
compliance with human rights standards throughout the Union. 

In addition to these monitoring reports on Televisions across Europe, EUMAP is 
currently focusing on access to Education for Roma and on the situation of Muslims in 
selected EU Cities. 

Previous EUMAP reports include the 2005 Television across Europe series as well as 
reports on minority protection, the rights of people with intellectual disabilities, 
judicial independence, judicial capacity, corruption and anticorruption policy and 
equal opportunities for women and men.  

All EUMAP reports as well as further information on the program are available at 
www.eumap.org. 

About NMP 

The Network Media Program seeks to promote independent, professional, and viable 
media and quality journalism, primarily in countries undergoing a process of 
democratization and building functioning media markets. 

The Media Program supports initiatives aimed at helping media-related legislation 
conform to international democratic standards, increasing professionalism of 
journalists and media managers, strengthening associations of media professionals, and 
establishing mechanisms of media self-regulation. The Media Program also supports 
media outlets that stand for the values of open society, as well as efforts aimed at 
monitoring and countering infringements on press freedom, and promoting changes in 
media policy that ensure pluralism in media ownership and diversity of opinion in 
media. 

Although traditionally the Media Program has focused on Central, Eastern, and South 
Eastern Europe, CIS, and Mongolia, during the past several years it has expanded to 
Western and Southern Africa, Southeast Asia, and Latin America. 

http://www.eumap.org


 

 

Television across Europe: 

Follow-up Reports 2008 

Romania 
By Manuela Preoteasa 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
8 

Table of Contents 

 A. Executive Summary  ..............................................................  11 

 B. Recommendations  ................................................................  13 

 1. Original recommendations from the 2005 report  ............  13 

 1.1 Policy  .......................................................................  13 

 1.2 Regulatory authorities (CNA and IGCTI)  ................  14 

 1.3 Public and private broadcasters  .................................  15 

 1.4 Public service broadcasters (SRTV and SRR)  ............  16 

 1.5 Private broadcasters  ..................................................  17 

 2. New recommendations based on the 2008 report  ............  17 

 2.1 Regulatory authorities (CNA, ANRCTI)  ..................  17 

 2.2 Public service broadcasters (SRTV and SRR)  ............  18 

 2.3 Private broadcasters  ..................................................  18 

 C. Main Findings of the Follow-up Monitoring  ........................  19 

 1. General broadcasting environment  ..................................  19 

 1.1 Key developments in legislation and policy  ...............  19 

 1.2 EU legal provisions  ...................................................  21 

 1.3 Broadcasting market  .................................................  23 

 2. Regulation and licensing of the television sector 
(national, regional and local broadcasters) ........................  25 

 2.1 Regulatory authorities and framework  ......................  25 

 2.2 Licensing system  .......................................................  27 

 3. Regulation and management of public service television 
broadcasting (PSB)  ..........................................................  29 

 3.1 PSB legislation and policy  .........................................  29 

 3.2 PSB governance structure  .........................................  31 

 3.3 PSB funding  .............................................................  34 

 3.4 Editorial standards  ....................................................  35 

 4. Commercial broadcasting  ................................................  36 

 4.1 Regulation and management  ....................................  36 

 4.2 Ownership and cross-ownership  ...............................  36 

 4.3 The advertising market  .............................................  40 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
9 

 4.4 Editorial standards and independence  .......................  42 

 4.5 Regional and local broadcasting  ................................  43 

 5. Programming ...................................................................  44 

 5.1 Output  .....................................................................  44 

 5.2 General provisions on news  .......................................  46 

 5.3 General programme production guidelines  ................  47 

 5.4 Quotas  ......................................................................  48 

 5.5 Obligations on PSB  ..................................................  49 

 5.6 Obligations on commercial broadcasters  ...................  50 

 6. Conclusions  .....................................................................  50 

  ANNEX 1. Legislation cited in this report  .............................  52 

  ANNEX 2. Bibliography  .......................................................  53 

 

Index of Tables 
Table 1. TV audiences  ............................................................................................  24 

Table 2. Urban TV audiences  .................................................................................  25 

Table 3. SRTV total budget (2004–2006)  ..............................................................  35 

Table 4. SRTV total expenses (2004–2006)  ............................................................  35 

Table 5. The audience of the major players (breakdown by ownership)  ...................  38 

Table 6. Share of ad spending (2006–2007) – as a percentage  .................................  40 

Table 7. Share of TV advertising revenues (2004–2006)  .........................................  41 

Table 8. Output (main broadcasters – breakdown by genre)  ...................................  46 

Table 9. Quota fulfillment by the major Romanian television channels (2006)  .......  48 

Table 10. Minority language programming on TVR (2006) – hours/year  ...............  49 

 

List of Abbreviations 
AMP Media Monitoring Agency, Agenţia de Monitorizare a Presei 

ANRCTI National Authority for Communication and Information Technology, 
Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia 
Informaţiei 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
10

ARCA Romanian Association for Audiovisual Communication, Asociaţia Română 
de Comunicaţii Audiovizuale 

ARMA  Romanian Association for Audience Measuring, Asociaţia Română pentru 
Măsurarea Audienţelor 

CA Board of Directors, Consiliul de Administraţie 

CJI Center for Independent Journalism, Centrul pentru Jurnalism Independent 

CME Central European Media Enterprises 

CNA National Audiovisual Council, Consiliul Naţional al Audiovizualului 

CNSAS National Council for the Study of the Securitate Files, Consiliul Naţional 
pentru Studierea Arhivelor Securităţii 

DA Justice and Truth Alliance, Alianţa Dreptate şi Adevăr 

IGCTI General Inspectorate for Communications and Information Technology, 
Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei 

MCTI Ministry of Communications and Information Technology, Ministerul 
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei 

ORDA Romanian Office for Copyright, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor 

OSCE Organization for Security and Co-operation in Europe 

PD Democrat Party, Partidul Democrat 

PLD Liberal Democrat Party, Partidul Liberal Democrat 

PNL National Liberal Party, Partidul Naţional Liberal 

PSD Social Democratic Party, Partidul Social Democrat 

RAAA The Romanian Association of Advertising Agencies, Asociaţia Română a 
Agenţiilor de Publicitate 

SRR Romanian Public Radio, Societatea Română de Radiodifuziune 

SRTV Romanian Television Company, Societatea Română de Televiziune 

TVR Romanian Television, Televiziunea Română 

 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
11

A. Executive Summary 
Despite laudable intentions of reform following the end of Social Democrat rule in the 
2004 elections, Romanian broadcasting has been faring worse and worse over recent 
years. It remains the playground of media moguls whose decisions are dictated by their 
political and business interests rather than by any endeavour to produce high-quality, 
independent and diverse television. 

There are hundreds of investors in the audiovisual field, but the market continues to be 
controlled by four large players, while public service television continues to fail in 
fulfilling its mission as it awaits its perennially deferred restructuring. 

The country’s four broadcasting behemoths are Central European Media Enterprises 
(CME), based in Bermuda with an American founder; ProSiebenSat.1, a German 
broadcast group; the family of an allegedly former collaborator with Romania’s 
Securitate (communist secret police); and a capitalist behind the most controversial 
bankruptcy of an open fund in the country. 

As foreseen by the OSI’s 2005 report,1 the concentration of capital in the broadcast 
market has continued. The broadcast regulator and the anti-monopoly watchdog, the 
Competition Council (Consiliul Concurenţei), lack the tools to prevent cross-ownership 
concentration as the law has not been amended to include provisions against cross-
ownership. CME, founded by a former U.S. diplomat, Ronald S. Lauder, and 
ProSiebenSat.1 have significantly beefed up their established positions in Romania. 
CME increased its stake in the four channels licensed under Pro TV company, 
maintained its radio interests, bought a sports channel and entered publishing, printing 
houses, the cinema and entertainment markets. ProSiebenSat.1, which took over SBS 
Broadcasting in June 2007, enjoys a dominant position in the radio market where it 
holds 75 local licences out of a total of 660 radio licences in use. 

The National Audiovisual Council (Consiliul Naţional al Audiovizualului, CNA), the 
industry’s main regulator, persevered in forcing applicants for broadcast licences to 
disclose their ownership. Such was the case of Realitatea Media, holder of a few TV 
and radio licences, which in December 2005 was obliged by the regulator, acting on 
one of OSI’s recommendations, to clarify the role of controversial businessman Sorin 
Ovidiu Vântu in its holding. Certain acquisitions in the radio industry were also 
subject to clarifications regarding ownership. This was the case with the Radio Mix 
network when it was taken over by SBS Broadcasting. However, the source of 
investments in commercial broadcasting remains unknown in most cases. Again, 
legislation still does not require the media to shed light on the source of their 
financing. 

                                                 
 1 “Romania”, in Open Society Institute, Television across Europe: regulation, policy and 

independence, Budapest, 2005 (hereafter OSI/Romania). 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
12

Audience data are still unavailable to the public, with only paid subscribers to the 
people-measurement companies and the CNA having access to them. The newly 
adopted Audiovisual Code gathered in a single document all of the CNA’s decisions 
for the sector. Monitoring the implementation of these provisions is part of the CNA’s 
remit. However, the monitoring of compliance with licence conditions is still 
insufficient, especially with local broadcasters whose ratings are not measured and 
whose content is not monitored. 

The CNA held public consultations before proposing and adopting important 
decisions. But the same level of transparency was not found in Parliament’s work. In 
some cases of relevant legislation, Parliament ignored both the relevant broadcasting 
actors and the regulator, even when regulation was at the heart of the debate. There 
have been isolated cases of MPs trying to be transparent, but in general Parliament has 
buried good legal initiatives in the broadcasting sector. The bill on the reform of the 
public service broadcasters, which enjoyed significant public participation in the initial 
stage, got stuck in the Senate, which has repeatedly come under fierce critical scrutiny 
for its appalling lack of transparency. The Senate, for example, cancelled the legal 
process to introduce digitalisation despite the approaching deadline for analogue 
switch-off in 2012. 

As it had done before, Parliament showed interest in reforming the public service 
broadcasters during the run-up to the autumn 2004 elections. But soon after elections, 
they lost their reforming zeal. On top of this, Parliament contributed to the further 
politicisation of public service broadcasting by inadequate legislation and the 
perpetuation of oversized public broadcasters, which have been struggling to finance 
their operations. Contrary to OSI’s 2005 recommendations on the need for increased 
transparency around spectrum management, the administration of frequencies was put 
under direct Government control. In 2007, Parliament adopted legal provisions giving 
the Chamber of Deputies this responsibility, but the country’s President vetoed the 
amendment, asking Parliament to re-examine the situation. 

Commercial media outlets still rely on entertainment and tabloid news, totally 
ignoring their educational obligations. Emerging niche channels mostly cover news, 
sports and movies, and not yet education or culture. Public service television and radio 
focus significantly on the daily agenda in their news programme, ignoring in-depth 
reporting. Although they try to attract young viewers by changing the format of some 
programmes, the elderly are their staunchest viewers. 

 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
13

B. Recommendations 
1. ORIGINAL RECOMMENDATIONS FROM THE 2005 

REPORT2 

Most of the recommendations from the previous OSI report remain valid. There have 
been attempts to reform the public service broadcaster, which took into account the 
OSI’s recommendations, but in the end Parliament did not vote to amend legislation, 
dashing all the efforts in this respect. 

1.1 Policy 

1. The National Audiovisual Council (CNA), 
should organise public debate involving all 
relevant actors, including civil society, before 
adopting any important decision affecting 
television broadcasters. 
2. Parliament should consult CNA, and also 
with civil society actors, when adopting or 
amending media legislation. 
3. Regulators and lawmakers should adopt a 
new strategy which would specify procedures 
for the introduction of digitalisation that 
would secure free dissemination of 
information. 

None of the original recommendations on policy 
has been fulfilled. On the contrary, Parliament did 
not even consult the CNA before adopting 
legislation concerning its legal status and 
responsibilities. 
 
Those recommendations remain pertinent. In 
particular, Parliament should consult with the CNA 
and ministries before debating a bill on 
digitalisation. 
A strategy for digitalisation is now an urgent 
priority. 

 

                                                 
 2 OSI/Romania, pp. 1,305–1,307. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
14

1.2 Regulatory authorities (CNA and IGCTI3) 

Media diversity and transparency 

4. The CNA should oblige applicants for 
broadcast licences to disclose their ownership, 
especially the identity of their shareholders. 
5. The CNA, in co-operation with the local 
Competition Council, should enforce 
restrictions on the concentration of media 
ownership and cross-ownership. The two 
institutions should be held accountable for 
not fulfilling this task. 
6. The CNA should monitor transfers of 
broadcast licences, and movements of shares 
of companies owning such licences, to prevent 
unlawful concentration of ownership. 
7. The CNA should publish audience shares 
of all television stations every month, to 
strengthen the transparency of the 
broadcasting market. 

The CNA has partly implemented the 
recommendation on forcing applicants for 
broadcasting licences to disclose their ownership. At 
the same time, the regulator has been monitoring 
the transfer of broadcast licences and movements of 
shares between broadcasters. However, the 
regulator has not fulfilled the recommendation on 
publishing the audience shares of TV stations. 

Independence  

8. The Government should ensure the 
autonomy of the body administrating the 
frequency spectrum, the General Inspectorate 
for Communications and Information 
Technology (IGCTI), by changing the 
procedure of appointing its chair so that the 
Prime Minister no longer makes the 
appointment. 

This recommendation has not been fulfilled. The 
IGCTI was dissolved, and management of the 
frequency spectrum transferred to the National 
Authority for Communication and Information 
Technology (ANRCTI). Politicians are now 
struggling for control over the ANRCTI. 

Local television 

9. The CNA should monitor the ownership 
structures and sources of financing of local 
television stations. 
10. The CNA should monitor the content of 
the local television market to ensure 
compliance with their remit. 

This recommendation has been fulfilled to a certain 
extent. The CNA published on its website data on 
ownership structures of broadcasters, based on the 
broadcasters’ own reporting. A bill obliging the 
media to publish their sources of financing was 
initiated by the CNA, but it has not yet been 
adopted by Parliament. 

 

                                                 
 3 The spectrum management tasks have been taken over by the National Authority for 

Communication and Information Technology, (Autoritatea Naţională pentru Reglementare în 
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, ANRCTI). 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
15

1.3 Public and private broadcasters 

11. Broadcasters should support educational 
and cultural policy in broadcasting, by 
creating a fund for the support of quality 
television programming, which should be 
administered by an independent, private 
body. 

Broadcasters have made no combined efforts to 
establish a fund for the support of quality television 
programming. On the contrary, television on 
nationwide TV stations continues to be dominated 
by low-grade content. 

12. Parliament should initiate amendments to 
Law 187/1999 to oblige public and private 
television stations to make public the names 
of their employees who were former 
collaborators with the communist secret 
police (the Securitate).4 

Parliament has not initiated any legal measures to 
oblige broadcasters to publicise the names of former 
collaborators with the Securitate. 

 

                                                 
 4 Article 2 (n) of the Law on access to personal files, states that the public: “has the right to be 

informed, on request, in connection with the position of agent or collaborator of the Securitate, as 
a political police, of the persons who occupy or aspire to be elected or appointed” to dignities or 
offices including “member on the board of directors of the public radio and television 
corporations, employer, director, chief editor, editor in the public or private television, radio or 
written press services, political analysts and the comparable categories”. However, the law does 
not oblige broadcasters to disclose the names of those of their employees who had collaborated 
with the Securitate. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
16

1.4 Public service broadcasters (SRTV and SRR) 
Independence 

13. Parliament should take steps to amend the 
Law on the Romanian Television Company 
(SRTV) and the Romanian Public Radio 
(SRR) to ensure the independence and 
efficiency of public broadcasters. 
14. Parliament should adopt changes in 
legislation to ensure the independent position 
of the public service broadcasting. All 
segments of the society should be represented 
in the SRTV’s and SRR’s Councils of 
Administration. 
15. Parliament should adopt changes in 
legislation to introduce criteria of professional 
competence in appointing members of 
SRTV’s and SRR’s Councils of 
Administration, as well as at the executive 
level of the management of the SRR and 
SRTV. 
16. Parliament should put forward changes in 
legislation aimed at separating the positions of 
the SRTV’s Council of Administration’s 
President and Director General. 
17. Parliament should initiate amendments to 
the Law on SRR and SRTV to forbid former 
collaborators with the communist secret 
police (the Securitate) from being employed 
in public service broadcasting.5 

None of the recommendations on the 
independence of public service broadcasters has 
been fulfilled. They remain highly relevant. The 
public broadcasters continue to be at the mercy of 
Parliament, which can sack their entire 
management by rejecting its annual report. 
 
A reformist bill on public broadcasting, taking into 
account most of the recommendations (including 
separation of the positions of the SRTV’s Council 
of Administration’s President and Director General, 
involvement of the civil society in appointing the 
board members and criteria of professional 
competence) was prepared by a group of reformist 
MPs in 2006, but it has not been passed as the 
political will is still lacking. The bill was debated by 
representatives of the public service broadcasters 
and media NGOs and approved by the Chamber of 
Deputies in April 2006, but it never made it to the 
Senate agenda. 
 
The boards of the public service broadcasters 
continued to be selected on the same old 
mechanism that keeps both institutions captive to 
political will. Parliament did not introduce legal 
provisions ensuring all segments of society are 
represented in the boards of the public service 
broadcasters. 

Auditing 

18. Parliament should adopt legislation to 
ensure an independent financial and editorial 
assessment of the SRR and SRTV. 

Parliament has not adopted legal provisions to 
ensure an independent audit of the public service 
broadcasters. This recommendation remains 
pertinent. 

19. Civil society should continue to organise 
regular debates on how the public broadcaster 
fulfils its mission, inviting all political parties, 
representatives of regulators, Parliament, other 
relevant institutions to participate. 

This recommendation was fulfilled. After a period 
of intense activity, however, civil society has almost 
given up organising debates on how the public 
service broadcaster fulfils its mission. 

 

                                                 
 5 According to the SRTV’s Organisational and Functioning Regulations (ROF), former 

collaborators or employees of the Securitate are forbidden from working with the SRTV. 
However, this internal regulation has been employed arbitrarily so far. 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
17

1.5 Private broadcasters 

Transparency 

20. The CNA should oblige private 
broadcasters to reveal their sources of 
financing.6 

This recommendation has not been fulfilled. Civil 
society organised debates on the need to reveal the 
sources of financing broadcasters, but the regulator 
has not made any steps in this regard. 

Local broadcasters 

21. Professional associations of journalists 
should support local television stations in 
denouncing pressures and censorship by 
public authorities and various business and 
political groups of interests. 
22. Local broadcasters and advertising 
agencies should co-operate in setting up a 
unified system for measuring the audiences of 
the local broadcasters, and share the costs of 
its implementation. Introduction of such a 
system would help local television stations 
qualify for advertising orders. 

This recommendation has not been fulfilled. Local 
broadcasters continued to be ignored and 
marginalised by both the regulator and the media 
community. 
 
At the same time, local broadcasters are not taken 
into account by the advertising industry and 
continue to struggle economically. 

 

2. NEW RECOMMENDATIONS BASED ON THE 2008 
REPORT 

2.1 Regulatory authorities (CNA, ANRCTI) 

Media diversity and transparency 
1. The CNA should launch an investigation into cases of illegal ownership. 

2. The CNA should initiate a legal proposal aimed at preventing cross-ownership 
between broadcasters and related fields such as telecommunications, 
advertising and print media. 

3. Parliament should adopt a bill initiated by the CNA, which obliges 
broadcasters to make public their sources of financing. 

                                                 
 6 According to the Romanian Constitution: “the media may be obliged by law to disclose their 

sources of financing”, Constitution of the Republic of Romania, Article 30, para. 5. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
18

Independence 
4. The ANRCTI should be organised as an autonomous independent authority 

under the control of Parliament as a whole, not a single chamber of 
Parliament. 

2.2 Public service broadcasters (SRTV and SRR) 

Independence 
5. Parliament should change the Law on SRR and SRTV forbidding politicians 

from becoming Chairs of the public service broadcasters’ board. The law 
should institute strict rules on conflict of interests for board members. 

6. Article 14 of the Statute of SRTV Journalists, which restricts journalists’ 
freedom in pursuing investigative stories or reporting in the public interest, 
should be eliminated. 

2.3 Private broadcasters 

National and local broadcasters 
7. The management of private TV stations and journalists should adopt together 

a Code of Ethics guaranteeing news journalists’ independence from media 
owners. 

8. The management of private broadcasters should invest in training their 
journalists to raise the standards of professionalism in news reporting. 

 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
19

C. Main Findings of the Follow-up Monitoring 
1. GENERAL BROADCASTING ENVIRONMENT 

1.1 Key developments in legislation and policy 

The legal basis and the strength of the main broadcasting regulator have been much 
affected by the unexpected death of CNA president Ralu Filip in May 2007. After 
years during which the CNA had tried to build up its neutrality and credibility, the 
vacancy left by Filip’s death triggered a new wave of political bickering before the 
elections for European Parliament held on 25 November 2007. (There were political 
pressures on the CNA even before Filip’s disappearance, especially when six of the 11 
CNA members ended their mandates in 2006.) (See section 2.1) 

With different interest groups visibly determined to control the key institutional 
mechanisms, two reforming bills got stuck in Parliament. One aimed to reform public 
service broadcasting, while the second was for digitalisation. Both were abandoned 
after months of public consultations with stakeholders and non-governmental 
organisations (NGO). 

As “the great challenge” for broadcasting in the coming years, as the CNA put it, the 
digital switch-over requires immediate “compulsory preparations”.7 In summer 2006, 
the CNA set up a working group of key stakeholders, including the industry and civil 
society, to prepare a bill amending the broadcasting law in order to lay the legal ground 
for digitalisation.8 The Commission produced a draft law which was then proposed in 
Parliament by the MPs Valentin Frâncu, Cătălin Micula and Ion Mihai Dumitrescu. 
Adopted by the Chamber of Deputies on 20 February 2007, this law set up principles 
for the transition to digitalisation, introduced a new category of licences (for content 
providers) and a set of conditions limiting the number of licences that a broadcasting 
company could hold. The law defined nationwide programmes as those reaching over 
70 per cent and 60 per cent of the population for radio and television stations, 
respectively. Regional licences were defined as those covering one or more than one 
county. Local licences were defined as programmes covering a single local community. 
Licences to cover only the capital Bucharest were pegged as local.9 

The anti-concentration provisions of the draft law were scrapped by the Senate 
Commission for Media, Culture and Arts, on the proposal of the senatorial Judicial 
Commission. They were then sent to the Government for adoption. The amendments 
                                                 
 7 CNA, “Raport 2006” (Annual Activity report 2006), p. 8, available online (in Romanian) at 

http://www.cna.ro/activitate/rapanual/raport_cna_2006.pdf (accessed 10 October 2007). 

 8 Law on Audiovisual 504/2002 (Legea Audiovizualului), Monitorul Oficial 534, 22 July 2002 
(hereafter Audiovisual Law). 

 9 Bill concerning the modification of the Audiovisual Law, registered at the Chamber of Deputies 
under no. 905, 27 November 2006, Art. 44. 

http://www.cna.ro/activitate/rapanual/raport_cna_2006.pdf


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
20

were made to a draft put together by the Ministry of Communications and 
Information Technology (MCTI).10 Nobody saw that draft, however. Not even the 
CNA members were informed about the draft although it contained provisions on the 
regulator’s work. “Digital switch-over will completely reconfigure the broadcasting 
map. Putting a political body in charge of drawing up anti-concentration rules is an 
unacceptable [act of] politicisation,” said Ioana Avădani, executive director of the 
Center for Independent Journalism (Centrul pentru Jurnalism Independent, CJI) in 
Romania, a media NGO in Bucharest.11 

Moreover, the Senate Commission for Media, Culture and Arts, represented by 
Senators Adrian Păunescu, the commission’s Chair, and Otilian Neagoe, introduced an 
additional provision increasing the tenure of CNA members from six to nine years, and 
reducing the president’s tenure from six to three years. The Senators never explained 
the reasons behind their move, but according to industry sources who want to remain 
anonymous, fearing repercussions from the CNA, it was part of a deal between 
Păunescu, who wanted the CNA to let him produce TV shows despite his political 
affiliations, and some of the CNA’s members who wanted longer terms. Păunescu 
became a permanent guest at a primetime talk show on Realitatea TV. Eventually, on 8 
October 2007, criticism of these articles from civil society and the crass lack of interest 
in the digitalisation process prompted the Senate to reject the entire bill, bringing to 
nothing all efforts carried out for launching the complex process of digitalisation. 
Avădani commented: “It took more than a year and a half to bring all the stakeholders, 
the regulatory bodies, the industry and the media NGOs together at the same table 
agreeing on a way to start regulating the field. In the new context, digital switch-over 
seems impossible by the established deadline.”12 

Besides licensing, the bill contained other important provisions such as an increase 
from 20 per cent to 40 per cent in the shares that an investor could hold in a second 
broadcaster and the first regulations of the content aired during electoral campaigns.13 
Another legal initiative of major importance, the bill on public service television and 
radio, had a similar fate. It was stuck endlessly in the Senate. (See section 3.1) 

A major development for the entire media was the elimination of prison terms and 
penal fines for libel passed unexpectedly by the Parliament in 2006. However, the 
Constitutional Court reversed this decision on 18 January 2007. As the Court’s verdict 
cannot be overruled, Parliament has been forced to maintain libel in the Criminal 

                                                 
 10 Amendment by the Committee for Culture, Art and Mass-Media, the Senate, Art. 44(1), 

Bucharest, 11 September 2007. 

 11 Interview with Ioana Avădani, Bucharest, 4 October 2007. 

 12 Ibid. 

 13 OSI/Romania, op. cit., p. 1,267. 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
21

Code.14 Miklós Haraszti, the Representative on Freedom of the Media at the 
Organisation for Security and Co-operation in Europe (OSCE), mentioned his 
concerns regarding this decision in the course of his periodic report to the OSCE 
Permanent Council, in March 2007.15 

Despite journalists’ protests, Parliament not only did nothing to scrap the prison 
terms, but paradoxically started to adopt provisions further restricting the freedom of 
journalists. This culminated in the adoption of jail terms of up to seven years for 
journalists broadcasting material that was intercepted or recorded without permission. 
These amendments to the Criminal Procedure Code were made in October 2007.16 
The move followed a scandal involving the public service television that aired a video 
featuring the Minister of Agriculture, Decebal Traian Remeş, allegedly receiving a 
bribe (See 3.2 PSB governance structure). Media and human rights NGOs called on 
Parliament not to introduce these penalties against journalists.17 With the profession’s 
clout, the penalties were dropped in February 2008. 

1.2 EU legal provisions 

A series of regulations gradually issued by the CNA were unified in the Audiovisual 
Code audiovisual content regulation, which was approved by the regulator in 2006.18 
The Code contains rules on broadcast content aimed at “harmonising and updating 
the domestic legislation to the new text of the Television without Frontiers 
Directive”.19 It introduced a set of new provisions on: 

                                                 
 14 International Research and Exchanges Board (IREX), Media Sustainability Index (MSI), 

conclusions of a panel moderated by Cristian Ghinea, Bucharest, 18 April 2007 (available online 
at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/2006/romania.asp#2, accessed 29 November 2007). 

 15 Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE), Regular Report to the 
Permanent Council by the Representative on Freedom of the Media, Miklós Haraszti, 29 March 
2007, p. 9, available online at http://www.osce.org/documents/rfm/2007/03/23842_en.pdf 
(accessed 19 December 2007). 

 16 D. Tăpălagă, “Închisoare pentru ziariştii care difuzează filme de tip Remeş” (Jail for journalists 
broadcasting such films as the one about Remes), HotNews.ro, 25 October 2007, available online 
(in Romanian) at http://www.hotnews.ro/articol_87868-Inchisoare-pentru-ziaristii-care-difuze 
aza-filme-de-tip-%27%27Remes%27%27.htm (accessed 21 January 2008). 

 17 The NGOs The Initiative for a Clean Justice (Iniţiativa pentru o Justiţie Curată), the Media 
Monitoring Agency (Agenţia de Monitorizare a Presei – AMP), the Pro Democracy Association 
(Asociaţia ProDemocraţia), and the CIJ, put out a public protest on 28 October 2007. The 
Association for the Defence of Human Rights in Romania – the Helsinki Committee 
(APADOR-CH) released their protest on 26 October 2007. The Initiative for a Clean Justice is a 
coalition of NGOs. 

 18 The CNA Decision no. 187/2006 (Decizia nr. 187/2006 privind codul de reglementare a 
conţinutului audiovizual) (hereafter the Audiovisual Code). 

 19 CNA, Annual Activity report, 2006, op. cit., p. 8. 

http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/2006/romania.asp#2
http://www.osce.org/documents/rfm/2007/03/23842_en.pdf
http://www.hotnews.ro/articol_87868-Inchisoare-pentru-ziaristii-care-difuze


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
22

• regulations on the use of the hidden camera, voice messages and mobile phone 
texts; 

• sponsorship; 

• cultural responsibilities of broadcasters; 

• quotas on European and national productions; 

• restrictions on the insertion of self-promotional video clips in advertising slots; 

• apologetic presentation by broadcasters of crimes and abuses by totalitarian 
regimes, of authors of such deeds, as well as denigration of their victims. 

The Audiovisual Code also imposes specific restrictions on advertising, such as airing 
the exact concentration of fruit in advertising for juices, etc. “We have very strict 
regulations on advertising, even tougher than in other EU countries, but we adopted 
them after consultation with the industry,” said Attila Gasparik, CNA’s vice-
President.20 There was a need to reinforce, for instance, regulations aimed at protecting 
children as audience studies commissioned by the CNA showed that TV consumption 
among children was significantly higher than in other European countries, according 
to Gasparik. On the other hand, the regulator softened certain restrictions after the 
industry agreed to take care of them through self-regulation, in accordance with 
European practice. For example, the CNA introduced rules on 23 May 2005 
forbidding direct and indirect advertising of print media outlets during newscasts, 
sports and talk shows.21 Such provisions were eventually removed from the Audiovisual 
Code with the regulator hoping that the industry would deal with them through self-
regulation. 

In February 2006, the Government allowed free retransmission in Romania of 
programmes aired by broadcasters registered in other EU countries.22 This prompted 
some channels to circumvent Romanian regulations by registering outside the country. 
As a result, the broadcasting of violent and aggressive programmes not allowed by the 
Romanian Audiovisual Code makes its way to TV screens in the country. By 
registering in the U.K., for example, channels dedicated to children’s programming 
sometimes show more violence than a generalist channel headquartered in Romania. 
Such channels, including Cartoon Network, Fox Kids or Jetix, are accountable to 
foreign broadcast regulators. The Romanian regulator has warned its U.K. counterpart 
Ofcom about this practice, but they have not received any reaction because European 
legislation is not clear in this respect, according to Gasparik. The Romanian regulator 

                                                 
 20 Interview with Attila Gasparik, CNA vice-President, Bucharest, 14 August 2007. 

 21 CNA, Instruction of 23 May 2005, available at  
http://www.cna.ro/comunicare/comunic/2005/c0523.html (accessed 21 January 2008). 

 22 Government Emergency Ordinance 3/2006 amending the Law 544/2002, Monitorul Oficial 133, 
13 February 2006, Art. 1 (Art. 72(2) in the amended law). 

http://www.cna.ro/comunicare/comunic/2005/c0523.html


R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
23

then complained to the broadcasting companies themselves, but has received only 
invitations to visit the broadcasters’ studios abroad.23 

In spite of rejecting the digitalisation bill, the Government paradoxically decided in 
autumn 2007 that all TV receivers sold in Romania as of 1 January 2008 must be 
digitally ready, according to EU legislation on universal service and electronic 
communication networks and services.24 

1.3 Broadcasting market 

Romanians trust television a lot, while trust in Government and Parliament has 
decreased.25 Nevertheless, despite its huge credibility in polls, television has been losing 
ground. Overall, the broadcast industry has been faced with a serious slump in viewers. 
For the first time, TVR lost its lead in the ratings in the first three quarters of 2007 
when Pro TV took the lead. In urban areas, TVR’s first channel is placed third after 
Pro TV and Antena 1.26 

The main reasons behind this shift are the increase of the commercial stations’ 
technical reach thanks to growing cable penetration in the countryside,27 and a series of 
financial difficulties and management crises at TVR in summer 2007. As a result, 
TVR1 aired mostly repeats during the summer, which hit its ratings badly. 

Cable coverage increased from 66.4 per cent in 2004 to 76.6 per cent in 2006. Satellite 
had a slight growth, from 3 per cent of total households in 2004 to 3.7 per cent in 
2006. By 2006, just 18.5 per cent of households had only terrestrial analogue 
television.28 

Despite overtaking TVR, Pro TV also lost viewers in the first nine months of the year, 
which was a source of concern for the station’s owners, CME.29 The combined 
nationwide audience share of CME’s three stations – Pro TV, Acasă TV and Pro 
Cinema – was down 2.4 percentage points on the year to 22.2 per cent in the three-
                                                 
 23 Interview with Attila Gasparik, op. cit. 

 24 I. Avădani, “Televizoarele din comcerţ, pregătite obligatoriu pentru televiziunea digitală” (TV 
sets, compulsorily ready for digital TV), Avădani’s blog, posted on 6 October 2007,  
http://avadani.hotnews.ro/index.php (accessed on 29 November 2007). 

 25 European Commission Mission, Standard Eurobarometer, TNS Opinions and Social, Bucharest, 
11 July 2007, p. 8. 

 26 TNS-AGB, data provided by Gabriela Stoica, Communications Director with CNA, 9 October 
2007. 

 27 According to data released at a news conference of Sweden’s mobile phone holding Ericsson, 7 
May 2007. 

 28 The source of these data is Establishment Survey 2006 (TNS-CSOP and IMAS) 

 29 CME, “Quarterly report for the quarterly period ended 30 September 2007”, as filed with the 
Security and Exchange Commission (SEC), U.S.A., 1 November 2007, p. 52. 

http://avadani.hotnews.ro/index.php


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
24

quarter period. With the popularity of South American telenovelas plummeting and 
other channels airing similar productions, women-oriented Acasă TV also saw its 
audience share sink by 3.1 per cent during the period. The whole market lost in the 
same period three percentage points. This was due to unusually warm weather, which 
prompted people to spend more time outdoors, and to the increasing popularity of 
other forms of entertainment.30 

Concerns about loss of viewers were also found at the public service broadcaster. “It is 
highly important to maintain the quality, but we have to pack the message in a 
commercial way, otherwise we risk becoming a niche channel,” read the Annual report 
of the Romanian Television Company (Societatea Română de Televiziune, SRTV).31 At 
the same time, niche channels such as all-news Realitatea TV and tabloid OTV have 
consolidated their positions. 

Table 1. TV audiences32 

Channel 2005 2006 
1 January – 30 September 

2007 

 Rating 
Audience 

share 
Rating

Audience 
share 

Rating Audience share 

Pro TV 2.7 15.7 2.6 15.6 2.2 14.2 

TVR1 3.2 18.9 2.8 16.7 1.9 12.3 

Antena 1 2.3 13.6 2.3 13.5 1.8 11.8 

Acasă TV 1.4 8.1 1.3 7.7 1.1 4.7 

TVR2 0.9 5.2 0.9 5.3 0.7 4.7 

Prima TV 0.8 4.5 0.7 4.2 0.7 4.7 

Realitatea 
TV 0.6 3.4 0.8 3.7 0.6 3.9 

B1TV 0.2 1.2 0.3 1.4 0.2 1.4 

Source: TNS-AGB, data provided by CNA and SRTV 

                                                 
 30 According to CME report, op. cit., p. 52. 

 31 SRTV, Annual Activity report, 2006, p. 9. 

 32 Nationwide, all-day average, 2005–2007, as a percentage. 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
25

Table 2. Urban TV audiences33 

Channel 2005 2006 
1 January – 30 September 

2007 

 Rating 
Audience 

share 
Rating

Audience 
share 

Rating Audience share 

Pro TV 3.0 17.5 3.0 17.5 2.5 15.6 

Antena 1 2.4 13.7 2.3 13.6 1.9 12.2 

TVR1 1.9 11.1 1.9 11.4 1.3 8.4 

Acasă TV 1.8 10.1 1.5 8.9 1.1 7 

Prima TV 0.9 5.1 0.8 4.7 0.8 5 

Realitatea 
TV 0.8 4.4 0.8 4.7 0.7 4.7 

TVR2 0.7 4 0.6 3.4 0.5 3.2 

B1TV 0.3 1.6 0.3 1.8 0.3 1.7 

Source: TNS-AGB, data provided by CNA (obtained on 9 October 2007) 

2. REGULATION AND LICENSING OF THE TELEVISION 
SECTOR (NATIONAL, REGIONAL AND LOCAL 
BROADCASTERS) 

2.1 Regulatory authorities and framework 

The mandates of six of the 11 CNA members expired in 2006 and Parliament 
appointed new members. Five of these were nominated jointly by the Senate and the 
Chamber of Deputies and one by the Presidency. Parliament, however, postponed the 
appointments, blocking the activity of the CNA for three months.34 This was the result 
of some politicians’ will to change the appointment procedures and increase the 
number of members in a way that “would have jeopardised the independence of the 
Council”, as it would have selected members for purely political reasons.35 In the end, 
Parliament rejected the new procedures and appointed the new members. 

Ralu Filip ran the CNA until his sudden death on 22 May 2007. He had been 
appointed in 2002 with a six-year mandate. Although the law did not allow for an 

                                                 
 33 All-day, 2005–2007, as a percentage. 

 34 CNA, Annual Activity report, 2006, op. cit., p. 6. 

 35 CNA, Annual Activity report, 2006, op. cit., p. 7. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
26

interim position, Parliament decided to “test” Filip’s replacement by granting them a 
probationary position in the first instance. (According to the Audiovisual Law, the 
president of the CNA is appointed by Parliament at the proposal of the CNA 
members.) 

Coincidentally, the regulator’s presidency became vacant shortly before the head of 
SRTV resigned. This was an opportunity for politicians to negotiate the two positions 
on a “one for you – one for me” principle. First, the opposition Social Democratic 
Party (PSD) tried to push Valentin Nicolau, controversial head of SRTV between 
2002 and 2005,36 for the vacancy at the CNA. He was appointed as a member of the 
CNA in June 2007, with PSD politicians hoping his promotion to President would 
soon follow. Instead, one week after his appointment, the presidency went to writer 
Răsvan Popescu, a CNA member since September 2000, and the preferred candidate 
of the governing National Liberal Party (PNL). Popescu worked as a journalist with 
the BBC and TVR between 1992 and 1998. After 1998, he worked as a Government 
spokesman and then advisor to the country’s Presidency. 

In exchange, PSD executive secretary Alexandru Sassu was given the top position at 
SRTV. It was the first time in SRTV’s post-communist history that a politician had 
taken the helm. Sassu had the advantage of knowing the legislation well, as he had 
spent ten years on the Senate Commission for Media, Culture and Arts. The new 
heads of both the CNA and SRTV were appointed on an interim basis. 

In 2007, ANRCTI took over responsibility for technical authorisation and 
management of the frequency spectrum from the IGCTI, which entered under the 
ANRCTI’s wing.37 The IGCTI is an autonomous public institution fully financed by 
its own revenues and directly accountable to the Government.38 The ANRCTI is one 
of 22 agencies under Government control.39 But its status was intended to be changed 
in October 2007 when it was put under the control of the Chamber of Deputies. 
However, President Traian Băsescu vetoed the bill, changing ANRCTI’s status and 
referring the bill to the Constitutional Court, asking for the regulator to be put under 
the control of both chambers of Parliament. A verdict in this case is still expected. 
However, a national strategy for frequency allocation is still lacking despite repeated 
calls from the CNA for its adoption.40 

                                                 
 36 OSI/Romania, op. cit, pp. 1,264–1,274. 

 37 The Government Emergency Ordinance no. 25/2007 concerning the establishment of certain 
measures for re-organizing the working body of the Government, Monitorul Oficial 270/2007, 23 
April 2007. 

 38 OSI/Romania, op. cit., pp. 1,247–1,248. 

 39 Government Emergency Ordinance 134/2006 concerning the establishment of the National 
Regulatory Authority for Communications and Information Technology, Monitorul Oficial, 
1046/2006, 29 December 2006. 

 40 Interview with Attila Gasparik, op. cit. 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
27

2.2 Licensing system 

Over the past three years, a major development in broadcasting has been the issue of 62 
local television licences and 53 local radio licences. This brought the total number of 
broadcasters in mid-2007 to 662 radio and 260 TV broadcasters, making Romania 
“the second largest broadcasting market in Central and Eastern Europe”.41 

Valentin Nicolau, former President and Director General of SRTV and a CNA 
member for just a week, received a licence for Nemira FM, a radio channel focused on 
culture and science. Targeted at children, Radio Itsy-Bitsy was launched in 2005 by 
Nadia and Felix Tătaru, a couple working in the advertising industry. The Romanian 
Christian Orthodox Church, dominant in the country, received a licence for Radio 
Trinitas, the second religious channel in the country to Vocea Speranţei (Voice of 
Hope) run by the Seventh-day Adventist Church. 

Without any national licences up for grabs, the big players in broadcasting shopped 
around for local networks. Two such transactions have been concluded over the recent 
years. The first was the Radio Mix network. Its owner, the company Canet, controlled 
by the liberal politician Aristotel Căncescu, head of the County Council of Braşov, was 
purchased by two firms. The Scandinavian media giant, SBS Broadcasting, bought 20 
per cent of the company, with the rest acquired by Media Office Services, controlled 
by Nora Marcovici, CEO of the Kiss FM radio network. She then ceded the stake to 
New Century Media Holding BV, apparently controlled by Gabor Benke, Chief 
Advisor to MTM SBS Television in Hungary. At the time of the transaction, SBS 
Broadcasting owned Prima TV and the Kiss FM and Star FM radio networks, which 
link 52 local stations across the country. None of the parties would reveal the price of 
the transaction. In June 2007, ProSiebenSat.1 Media entered the Romanian market 
when it bought the entire SBS Broadcasting Group in a deal worth €3.3 billion. 

In a separate deal, Europa FM radio network bought the DEEA radio network.42 
Europa FM is majority-owned by the French media conglomerate Lagardère, which 
also holds 20 per cent of Radio XXI, the leading commercial radio network in urban 
areas, with the remainder in the hands of a Czech company, Corsum Invest, 
represented by Michal Lobkowicz and Adam Blecha, the latter a vice-President of the 
Czech Lagardère Group. 

Fotbal Club Steaua, a football club partly owned by controversial politician and 
businessman George Becali, asked the CNA for a licence to operate Becali TV. The 
regulator postponed the decision several times, most recently in September 2007. The 
CNA members expressed reservations regarding Becali’s programme plan. At the same 
time, the CNA’s Gasparik asked for the station’s ownership details. The CNA granted 
                                                 
 41 CNA, “Statistici cu privire la licenţe” (Statistics regarding licences), 29 June 2007, available 

online (in Romanian) at http://www.cna.ro/licente/concurslic/statistica.jpg (accessed on 17 
October 2007). 

 42 CNA website, http://www.cna.ro/licente/concurslic/act_site.pdf (accessed 30 October 2007). 

http://www.cna.ro/licente/concurslic/statistica.jpg
http://www.cna.ro/licente/concurslic/act_site.pdf


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
28

several new TV licences, mostly for niche channels such as all-news Antena 2, two 
music channels, the life-style channel Good Life, and the police documentary station 
Crime+. 

In 2006, the CNA monitored 36 TV channels and a total of 8,823 TV programmes, 
accounting for 16,000 broadcast hours. It imposed a number of fines, most of them 
(19) for failure to protect children and breaching rules on sponsorship, advertising, 
teleshopping, correctly informing, and pluralism. The highest number of warnings (39) 
was issued for failure to inform correctly.43 

Run as an apartment-based TV studio, Oglinda TV (OTV) has seen its popularity 
skyrocket thanks to its abysmal tabloid programming, which includes long debates 
with interviewees making personal confessions or accusations often without evidence. 
Despite its overall low professional standards, the station is extremely attractive for a 
certain scandal-oriented audience. Owned by Dan Diaconescu, who hosts many of the 
channel’s programmes, OTV has received the highest number of warnings, sanctions 
and penalties. These included an order to interrupt programming for three hours 
during primetime on 11 October 2007, with an obligation to air the warning. This 
decision was triggered by a talk show during which a child was asked on TV about his 
missing mother. That was against the Audiovisual Code, which does not allow TV 
stations to interview children under 14 about dramatic events or situations. In 2006, 
the station had to switch off its programmes once for three hours and twice for 10 
minutes. It had also received 25 fines and 15 warnings. In October 2007, controversial 
businessman Sorin Ovidiu Vântu44 was reported to be closing a deal to take over a 
majority stake in OTV. However, the transaction cannot be completed without the 
CNA’s approval.45 

The second worst offender was Antena 1, which was penalised and warned mostly for 
breaching provisions on protection of children and human dignity. Few broadcasters 
contested CNA’s sanctions in court and when they did, they won. 

                                                 
 43 CNA Annual report, op. cit., p. 10. 

 44 Vântu was involved in one of the largest financial scandals in the country, the bankruptcy of the 
National Investments Fund (FNI). He was indicted in several lawsuits under accusations of fraud. 
Most of the charges have been dropped due to the length of the trials. 

 45 E. Şercan, “Vântu cumpără OTV” (Vântu buys OTV), Evenimentul Zilei, 26 October 2007, 
available online (in Romanian) at http://www.evz.ro/article.php?artid=328155 (accessed 31 
October 2007). 

http://www.evz.ro/article.php?artid=328155


R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
29

3. REGULATION AND MANAGEMENT OF PUBLIC SERVICE 
TELEVISION BROADCASTING (PSB) 

3.1 PSB legislation and policy 

TVR continued to be at the mercy of Parliament, which has the authority to sack the 
station’s entire management by rejecting its annual report.46 Over the past three years, 
two Boards of Directors (Consiliul de Administraţie, CA) were dismissed by Parliament 
in this way. In both cases, the President-Directors General (Nicolau and Tudor 
Giurgiu) resigned to avoid being sacked. In early 2005, a parliamentary commission 
was set up to investigate public service radio and television, following accusations of 
censorship by a group of employees from both the SRR and SRTV, targeting Dragoş 
Şeuleanu and Valentin Nicolau (then the heads of SRR and SRTV, respectively). The 
public hearings were lengthy, with MPs examining the finances of both institutions. 
They criticised the broadcasters, asking the governmental National Anti-Corruption 
Department to look into the matter. According to the MPs’ final report, neither SRTV 
nor SRR fulfilled its public service mandate, often defaulting on the obligation to 
ensure political and social pluralism, the free expression of ideas and opinions, the free 
delivery of information and impartially informing the public.47 

The report revealed four areas where public service obligations were breached: 

• distortion of public service obligations, 

• faults in the managerial and institutional performance, 

• severe infringements of the law such as unreasonable spending of public money, 
followed by no sanctions against those responsible, 

• infringements of the Audiovisual Law and the Law on SRR and SRTV48 by 
enforcing them arbitrarily. 

Contrary to its public service mission, SRTV aired sensationalist news in primetime 
programmes, promoted low diversity of political points of view in favour of highly 
placed politicians, manipulated the news programmes in order to avoid Government 
criticism, hosted tedious debates during the electoral campaigns, lacked a critical stance 

                                                 
 46 OSI/Romania, op. cit., p. 1,257. 

 47 Report of the Parliamentary Commission of investigation on SRR and SRTV activity, voted on 
12 May 2005, Bucharest, available online (in Romanian) at  
http://www.cdep.ro/comisii/ancheta_tvr-srr/pdf/2005/rd_0520.pdf, (accessed on 5 October 
2007), p. 69, (hereafter Parliamentary Report on SRR and SRTV). 

 48 Law on SRR and SRTV no. 41/1994, republished (Legea Societăţii Române de Radiodifuziune şi 
a Societăţii Române de Televiziune), Monitorul Oficial, 153/1994, 18 June1994. 

http://www.cdep.ro/comisii/ancheta_tvr-srr/pdf/2005/rd_0520.pdf


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
30

towards the ruling parties, and misinformed the viewers by omitting events and topics 
that would have harmed the image of the public authorities.49 

The head of SRTV, Valentin Nicolau, stated during parliamentary hearings that he 
always tried to be a screen against political pressures. When he opposed them, the 
pressures were redirected towards lower management and even the newsroom. SRR’s 
former head Dragoş Şeuleanu admitted that to a certain extent it became normal to 
receive phone calls from politicians with suggestions on what to broadcast. The 
parliamentary report also criticised “the anticipatory obedience of certain journalists, 
producers, editors-in-chief and department directors”.50 The report concluded that the 
station’s objectivity and neutrality were vitiated. However, the parliamentary 
investigation did not bring any judicial outcome or audit. Instead, it had a tremendous 
psychological impact, prompting several managers to resign, including the station’s 
Programme Director Titi Dincă and the News Director Lucian Sârb. Their quitting 
followed the resignation of the station head himself – who tried, however, to keep his 
seat until the last moment. 

Knowing very well how the Romanian political system works, Nicolau anticipated that 
a highly reformist bill on public broadcasting would never pass. On 12 May 2005, 
when the parliamentary report was released, Nicolau said: “As for changing Law 
41/1994 on SRR and SRTV, have you ever heard of a ruling party politician really 
wanting it? They will postpone it again and again until fate puts them back in 
opposition. Only then they will become the defenders of public television’s 
independence.”51 

Nicolau’s predictions came more or less true. The initiators of public broadcasting 
reform, Raluca Turcan, Valentin Iliescu and Cristian Rădulescu, were gradually kicked 
out from the ruling Justice and Truth Alliance (Dreptate şi Adevăr, DA), which split in 
March 2007 into three separate entities: the National Liberal Party (Partidul Naţional 
Liberal, PNL), headed by the country’s Prime Minister Călin Popescu-Tăriceanu; the 
Liberal Democrat Party (PLD); and the Democratic Party (PD). 

“The planned postponement of a new regulatory framework still put those institutions 
under suspicions of politicisation, which will be a major weakness during the electoral 
campaigns,” said Raluca Turcan from PLD, former President of the Commission for 
Culture, Art and Media in the Chamber of Deputies.52 Romania is to host local and 
national elections in 2008 and presidential elections in 2009. 

                                                 
 49 Parliamentary Report on SRR and SRTV, op. cit., pp. 69–72. 

 50 Ibid. 

 51 “Declaraţia lui Valentin Nicolau referitoare la antepronunţarea comisiei de anchetă” (Valentin 
Nicolau’s statement concerning the ante-pronouncing of the investigation commission), news 
release, Bucharest, 12 May 2005. 

 52 Interview with Raluca Turcan, Bucharest, 25 September 2007. 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
31

3.2 PSB governance structure 

The boards of SRR and SRTV managers (appointed in two rounds, in 2005 and 2007) 
continued to be selected on the same old mechanism that keeps both institutions 
captive to the political will. After the appointment of the boards in the autumn of 
2005, the stations gradually organised contests to fill the key executive positions in 
both radio and TV broadcasters. Some journalists renowned for their professionalism 
and credibility were selected. They included Dana Deac, who took over the TVR1 
channel, and Rodica Culcer, who was appointed to run TVR’s News Department. 

TVR’s President-Director General between autumn 2005 and summer 2007 was 
Tudor Giurgiu, a film director. Giurgiu started to re-organise SRTV a few months 
after his appointment, which was too late, as he later admitted. Shortly after he 
dismissed SRTV’s Financial Director, Sabina Petre, a media campaign against Giurgiu 
was launched by Jurnalul Naţional, a daily newspaper belonging to a media group 
where Petre and her former boss Nicolau went to work after they left TVR. The final 
blow to Giurgiu, however, came from inside. The station’s financial department did 
not secure the funds that SRTV needed to pay for the broadcasting rights of 
retransmission of European Champions’ League football matches. This provoked 
public outrage against Giurgiu. The critics focused on SRTV’s financial difficulties, 
which furnished politicians with a perfect excuse to sack him. After losing the support 
of board members, Giurgiu resigned instead of waiting to be dismissed by means of 
rejecting his annual report. He said: 

Zero moment came once I received the memo of the [SRTV’s trade] unions, 
with a recommendation on behalf of the President of the Senate, Mr. Nicolae 
Văcăroiu [PSD]: ‘Let’s be careful with the co-operation with the unions.’ It 
became obvious to me that they tried to get rid of me. The PSD had anyway the 
majority on the CA [board], [and] the representatives of the employees were in 
the same boat, so I had the feeling of a dead end.53 

Giurgiu initially supported SRTV News Director, Rodica Culcer. When political 
controversies worsened, especially in the highly sensitive period prior to the 
referendum on sacking the country’s President Traian Băsescu in May 2007, Culcer 
and Giurgiu went to war. On 4 March 2007, Giurgiu announced at a news conference 
that he was going to fire Culcer. He could do that only by giving her a low mark for 
her regular work evaluation. Her previous mark was 9.15 on a scale of 0 to 10 where 
10 is the best. But the whole affair ended in a stalemate as Culcer took a three-month 
sick leave. Meanwhile, the situation at SRTV worsened and Giurgiu resigned on 4 
May 2007. 

                                                 
 53 Interview with Tudor Giurgiu, Bucharest, 26 September 2007. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
32

After his appointment by Parliament, Sassu denied intentions to sack Rodica Culcer. 
Sassu intends to re-organise the institution, but not by firing people.54 This would 
anyway be almost impossible due to strong legislation protecting the SRTV’s 
employees. He wants to distribute responsibilities differently. That was, however, a 
practice that PSD had used in previous years to get rid of people they did not want. 

Giurgiu left Sassu a favourable legacy. During Giurgiu’s mandate, the News 
Department was controlled by the President-Director General. This stirred a fierce 
controversy. While TVR1’s director has no power over the channel’s news 
programmes, the subordination of the news department to the station head was seen as 
an anomaly because the Director General is at the same time the President of the 
Board (CA), a function controlled by politicians. 

Commenting on the alleged politicisation of TVR, especially given his political ties, 
Sassu said that he has “connections” and “friends” in all parties. He added that in the 
two months of interim management, he had not received or executed any demands by 
politicians.55 However, the first clash between Sassu and the station’s News Director 
erupted faster than expected. On 10 October 2007, TVR broadcast in its primetime 
newscast a video featuring the minister of agriculture Decebal Traian Remeş allegedly 
receiving a bribe from Ioan Mureşan, a former Minister of Agriculture, in exchange for 
favouring businessman Gheorghe Ciorbă in a public tender. The secretly filmed video 
showed Remeş accepting €15,000, 20 kilos of sausages and 100 litres of plum brandy 
via a middleman. Remeş resigned, without making any statement. Instead of criticising 
his colleague, Prime Minister Tăriceanu threw a tantrum against TVR for what he 
called Remeş’s “public execution”.56 

The video stirred a heated debate. Sassu’s official position was that the video was illegal 
and incorrect because it breached the presumption of innocence. He added that the 
station failed to give Remeş an opportunity to respond. The Media Monitoring Agency 
(Agenţia de Monitorizare a Presei, AMP) in Bucharest accused Sassu of censorship. The 
issue was analysed the next day by the CNA whose members unanimously decided that 
TVR had served the public interest. Two weeks later, the Ethics Commission of TVR 
also concluded that the video served the public interest, but criticised the way the footage 
was packaged. The Commission said that the footage should have been accompanied by 
a note saying that TVR could not guarantee the authenticity of the video.57 

                                                 
 54 Interview with Alexandru Sassu, President-Director General of SRTV, Bucharest, 27 September 

2007. 

 55 Interview with Alexandru Sassu, op. cit. 

 56 “Justice for Some”, The Economist, available online at  
http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=10064734#Scene_1, 
1 November 2007. 

 57 TVR, “Conclusions of the Ethical and Arbitrage Commission on the broadcasting of the footage 
shot with hidden camera”, available at http://www.tvr.ro/articol_organizatie.php?id=20356 
(accessed 16 January 2008). 

http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=10064734#Scene_1
http://www.tvr.ro/articol_organizatie.php?id=20356


R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
33

In the meantime, the Senate Commission for Media, Culture and Arts called Sassu for 
hearings. The station’s board then voted for the news department to be re-organised in 
two divisions, one dealing with news and sports, which would have an interim 
manager, Mădălina Rădulescu, and the other working on research for the news 
programmes. Culcer’s role in the department’s agenda-setting diminished. Her main 
responsibility is the management of the two structures. The position of Editor-in-Chief 
remained vacant. Such re-organisation inside state institutions has been a typical 
practice through which ruling parties, especially the PSD, managed to reduce the 
decisional power of non-loyal people. They preferred such strategies to other moves 
that would have been considered either illegal or as forms of censorship. Further steps 
to annihilate the independent journalists followed Culcer’s isolation. The main editors 
of the primetime newscast, the Executive Producer Anca Lăzărescu and a group of 
editors and journalists were shifted by the CA from the primetime news programme to 
unattractive afternoon or night news slots or to TVR’s second channel without 
Culcer’s consultation. These journalists, whose contribution to the news programme 
has been highly praised by professionals, were replaced by low-profile journalists. 
Culcer said: “I believe that these changes were made with bad will towards those 
editors and producers who proved their value and released the TVR news from 
political servility. I am sorry that they are paying for their association with me. Those 
changes are a combination of [political] restoration and revenge.”58 

Meanwhile, Culcer sued the SRTV Administration Board protesting against the 
substantial change of its managerial tasks. “The separation of the position of Director 
General and President of CA would be a guarantee of non-interference in editorial 
content,” Culcer said.59 Sassu does not favour the separation, saying it “will create a 
gap between the Administration Board and the Board of Directors [management]”.60 

The separation of the President and Director General positions was proposed in the 
reform bill initiated by the MPs Turcan, Iliescu and Rădulescu in February 2006. 
Hotly debated by the representatives of the public service broadcasters and media 
NGOs, a draft of the bill seemed to be agreed upon by all parties raising hopes for a 
favourable vote. Approved by the Chamber of Deputies in April 2006, the bill went to 
the Senate the same month, but it never made it to the Senate agenda. According to 
the bill, the Administration Board members were to be appointed on criteria of 
performance and competence, without a conflict of interests. 

 

                                                 
 58 A. Pora, “În TVR a început reorganizarea prin restauraţie: Editorii adusi de Rodica Culcer au fost 

scosi de la Jurnalul de ora 19.00” (Re-organisation through restoration: Editors brought by 
Rodica Culcer were eliminated from the 7 p.m. Newscast), HotNews.ro, available online (in 
Romanian) at http://www.hotnews.ro/articol_87498-Editorii-adusi-de-Rodica-Culcer-au-fost-
scosi-de-la-Jurnalul-de-ora-19-00.htm (accessed on 22 October 2007). 

 59 Interview with Rodica Culcer, Bucharest, 21 September 2007. 

 60 Interview with Alexandru Sassu, op. cit. 

http://www.hotnews.ro/articol_87498-Editorii-adusi-de-Rodica-Culcer-au-fost-scosi-EU
http://www.hotnews.ro/articol_87498-Editorii-adusi-de-Rodica-Culcer-au-fost-scosi-EU
http://www.hotnews.ro/articol_87498-Editorii-adusi-de-Rodica-Culcer-au-fost-scosi-EU


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
34

The bill proposed: 

• a different composition of the Administration Board: seven members nominated 
by parliamentary parties; two from the civil society; three by each Presidency; 
the Government and minorities; 

• barring politicians with executive position in a certain party from being 
appointed to the Administration Board; 

• enforcing conflict of interests rules; 

• separation of the position of Director General from the President of the 
Administration Board; 

• a contest for the position of Director General of the two public service 
broadcasters; 

• increased transparency with yearly editorial and organisational audits and 
publicly available board decisions; 

• moving the decision on setting the licence fee from the Government to 
Parliament. 

In its 17-year post-communist history, SRR and SRTV served the mercantile interests 
of a group of politicians who tried to use them as tools of manipulation, said Turcan.61 

3.3 PSB funding 

The funding of public service broadcasting still cannot sustain SRTV and SRR at their 
current sizes. The bulk of financing for both the public service broadcasters comes from 
the licence fee collected from households. Individuals pay a fee of €1.2 and companies 
€4.5 per month. The fee has not been linked to inflation since 2003. According to Maria 
Ţoghină, the current President-Director General of SRR, only 60 per cent of households 
pay the fee. The remainder are exempt. Many of them gain exemption based only on 
their own statement that they do not possess a radio or TV set.62 

Tudor Giurgiu called on Parliament to increase the television fee, but when he lost the 
MPs’ favour his initiative was dropped. His successor said that he wanted to achieve 
“some results” before asking Parliament to increase the fee.63 The licence fee share in 
SRTV’s total revenues decreased from 74 per cent in 2004 to 60 per cent in 2006. At 
                                                 
 61 Interview with Raluca Turcan, op. cit. 

 62 Interview with Maria Ţoghină, Bucharest, 27 September 2007. 

 63 CJI, “Vulnerabilităţi şi puncte forte ale media publice înainte de alegeri” (Weaknesses and 
strengths of the public media before the elections), Bucharest, 4 October 2007, available (in 
Romanian) at http://www.cji.ro/userfiles/file/documente/tendinte4.doc (accessed 24 January 
2008), pp. 60–67. 

http://www.cji.ro/userfiles/file/documente/tendinte4.doc


R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
35

the same time, expenses have increased every year. As for SRR, its financial difficulties 
are so pressing that, Ţoghină says, they threaten its daily operations. 

Table 3. SRTV total budget (2004–2006) 

 
Total income 

(€ million) 

Source of income 
(as percentage of total income)64 

Licence fee State subsidies Advertising and sponsorship 

2006 142.4 60.0 23.0 15.0 

2005 121.4 68.1 19.2 11.0 

2004 103 74.0 14.0 11.0 

Source: SRTV, Activity Report for 2006 

Table 4. SRTV total expenses (2004–2006) 

 
Total 

expenses 
(€ million) 

Breakdown of expenses 
(as a percentage of total expenses) 

Outsourced 
operation 

costs65 

Human 
resources 

Taxes 
Amortisation 

costs 
Risk 

provision 

200666 148 44.4 33.8 11.5 8.0 0.4 

2005 114.5 48.0 33.0 9.9 8.8 0.3 

2004 89.5 73.0 29.0 7.0 7.0 -16.0 

Source: SRTV, Activity Report for 2006 

3.4 Editorial standards 

The Journalists’ De-ontological Code became part of the Collective Salary Agreement 
in the media sector in 2006. It was the initiative of MediaSind, an umbrella 
organisation for trade unions from mostly the public media.67 It claims to represent the 

                                                 
 64 Some additional minor sources of income were not included. 

 65 This includes copyrights for feature films and programmes, payment for part-time collaborators, 
building’s maintenance, insurance, etc. 

 66 Some additional minor expenses for 2006 were not included. 

 67 An online version of this contract is available (in Romanian) at  
http://www.mediasind.ro/ccm.doc (accessed 25 January 2008). 

http://www.mediasind.ro/ccm.doc


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
36

journalism profession at large. MediaSind promoted a Collective Salary Agreement 
with various rights for journalists such as entitlement to a salary at least 25 per cent 
higher than the statutory minimum wage. 

The Code includes a set of principles and norms guiding journalists’ work such as 
honest behaviour, incompatibility with membership in political parties and 
encouragement to use ethical means to obtain information. The Code states that 
conflicts among journalists should be resolved amiably or addressed to the Parity 
Commission, a 12-member body tasked to solve a broad set of complaints, including 
breach of the right to reply. The Commission’s members represent equally the unions 
and the media owners. It has not yet issued any decisions. 

4. COMMERCIAL BROADCASTING 

4.1 Regulation and management 

The newly adopted Audiovisual Code has become the industry’s Bible, nailing down 
the main rules of the broadcasting sector. Nevertheless, there are channels that 
continue to ignore these rules registering abroad. In addition to this, most of the 
broadcasters drafted their own de-ontological codes. But those apply mostly to 
journalists and cannot save the broadcasters’ managers from the proprietors’ 
interference and pressures. 

4.2 Ownership and cross-ownership 

Competition and professionalism have increased on the Romanian broadcasting 
market, which is characterised by oligopoly.68 A few media groups have continued to 
dominate the broadcasting industry. Most of the major media owners have close 
connections with business or political circles. Some of the owners are “wolves in sheep’s 
clothing”. But “they are the only dance partners for individuals and institutions who 
want media aid in their political and economic endeavours”.69 

American journalism professor Peter Gross wrote: 

[Dan] Voiculescu, a former agent of the notorious Securitate, Romania’s version 
of the KGB, is not alone in using his media outlets for political purposes while 
claiming to be the victim of a system he is innocent of creating; Sorin Ovidiu 

                                                 
 68 G. Doyle, Understanding Media Economics, Sage Publications (fourth edition), London, Thousand 

Oaks, New Delphi, 2005. 

 69 M. Coman, Dean of the Faculty of Journalism and Communication Sciences, cited in P. Gross, 
Dances With Wolves. A meditation on the media and political system in the European Union’s Romania, 
a paper based on a presentation at the “Hour of Romania” conference organised by the Russian and 
East European Institute at Indiana University, Bloomington, 22–24 March 2007, p. 5. 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
37

Vântu, Dinu Patriciu, Valentin Păunescu, Viorel and Ioan Micula, Liviu Luca, 
Verestoy Attila, Sorin Marin [in 2006 apparently withdrawn from the media 
business], and Adrian Sârbu own major media enterprises and are also leaders of 
political parties, MPs or businessmen with strong political interests, ties or 
ambitions who wield their media outlets like broadswords.”70 

For the first time, the National Council for the Study of the Securitate Files (Consiliul 
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, CNSAS) stated that Senator Dan 
Voiculescu collaborated with the Securitate during communism. Owner of the second 
largest media empire in Romania, Voiculescu transferred his shares in the holding 
owning Antena 1 TV station to his daughters a few years ago. One of them is an 
executive in the company. In mid-2007, soon after receiving the announcement on his 
involvement with Securitate, Voiculescu attacked the CNSAS’ finding in court. In late 
January 2008, in a stunning decision, the Constitutional Court decided to dissolve the 
CNSAS. The decision stirred outrage in the civil society, with numerous organisations 
calling on the Government to reverse the Court’s decision. 

In the 1990s, Voiculescu founded a media group that now controls the TV stations 
Antena 1, Antena 2 and Antena 3, the daily newspaper Jurnalul Naţional, and the 
weekly Săptămâna financiară. He exerts a lot of influence on the outlets that he owns. 
For example, on 2 May 2007 he called a talk-show on Antena 3 and was allowed to 
insult the Minister of Justice Monica Macovei. He stated during the show that “it was 
a real pleasure for him to insult her”. Following the programme, the CNA issued a 
public letter saying that “Voiculescu had an insidious, aggressive attitude towards 
Macovei’s statements.” When the moderator tried to intervene to balance the debate, 
as requested by the audiovisual legislation, Voiculescu admonished her.71 Macovei was 
one of the ministers who fought corruption in the country and was therefore much 
praised by Brussels. 

Politicians at local level are also deeply involved in the media business.72 Media Index, 
a website (www.mediaindex.ro) launched in 2006, published ownership data on all 
media outlets in the country.73 Overall, the transparency of media ownership has 
improved, but some companies still hide their ownership in offshore jurisdictions. 
They include the Bucharest channel B1TV, with its major shareholder Ismar 

                                                 
 70 P. Gross, Dances With Wolves, A meditation on the media and political system in the European 

Union’s Romania, op. cit., p. 5. 

 71 CNA, Letter, 3 May 2007, quoted by HotNews.ro, “Jignirile lui Dan Voiculescu la adresa 
Monicăi Macovei stârnesc îngrijorarea CNA” (Dan Voiculescu’ insults to Macovei raise CNA’s 
concern,” available at http://www.hotnews.ro/arhiva/articol_1083372/jignirile_voiculescu_adr 
esa_monicai_macovei_starnesc_ingrijorarea.htm (accessed 21 January 2008). 

 72 M. Coman, P. Gross, Media and Journalism in Romania, European Journalism Review Series, 
Berlin, Germany, Vistas Verlag, 2006, p. 66. 

 73 The Media Index was a 2006 project of several media NGOs led by the Center for Independent 
Journalism (CJI) and sponsored by the U.S. Embassy in Bucharest. 

http://www.mediaindex.ro
http://www.hotnews.ro/arhiva/articol_1083372/jignirile_voiculescu_adr


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
38

International NV based in the Netherlands Antilles; Radio Total, controlled by a 
company called Comac Ltd. Cyprus (reportedly in the hands of Sorin Ovidiu Vântu 
and his cronies); local Pratech TV owned by the Cyprus-based Central and Eastern 
European Investment Fund Ltd (CEEIF); Radio XXI controlled by the firm Czech 
Corsum Invest A.S.; and Radio Mix owned by News Century Media Holding BV 
based in the Netherlands. 

The broadcast media continue to be in the hands of a small group of players. As of July 
2007, the CME group and its Romanian partner Adrian Sârbu, the Voiculescu family, 
businessman Sorin Ovidiu Vântu, public service SRTV and SBS Broadcasting 
controlled a combined 72 per cent of the entire broadcast market.74 

Table 5. The audience of the major players (breakdown by ownership) 

Major 
owner 

CME 
(95 per cent), 
Adrian Sârbu 
(5 per cent) 

SRTV Voiculescu 
family 

SBS 
Broadcasting 

Sorin 
Ovidiu 
Vântu 

Other 

Share 26 22.1 15.1 4.7 3.7 28.4 

Source: I. Comănescu75 

CME increased its stake in Romanian broadcasting from 80 per cent in 2005 to 95 per 
cent in autumn 2007, following a multi-year payment to the current minority 
shareholder and COO of CME’s Pro TV station, Adrian Sârbu who had been 
appointed to lead CME’s Eastern and Central European operations in 2006.76 CME 
also made a set of new acquisitions. It bought the full stake in TV Sport and beefed up 
its investments in 2007 with a series of media outlets controlled by Sârbu, including 
the private news agency Mediafax, which serves nearly 90 per cent of the Romanian 
media, the daily newspaper Ziarul Financiar, and the local weekly newspapers 
Bănăţeanul, Ieşeanul, Bihoreanul, Sibianul, Hunedoreanul, and Ziarul Clujeanului. All 
the remaining shares in Media Pro are owned directly or indirectly by Sârbu. Media 
Pro-related companies operate in the fields of publishing, information, printing, 
cinema, entertainment and radio in Romania.77 

In a joint venture with the Swiss Ringier group, Kanal D, owned by the Turkish group 
Dogan, entered the Romanian market in 2007. However, its audience was very modest 
                                                 
 74 I. Comănescu, Trends on the media coverage by media III: Concentration of ownership and 

competences in Romanian media, p. 28, available (in Romanian) at  
http://www.cji.ro/userfiles/file/documente/tendinte3.pdf (accessed 10 October 2007). 

 75 I. Comănescu, Trends on the media coverage by media III, op. cit. 

 76 CME report, op. cit., p. 11. 

 77 CME report, op. cit., p. 11. 

http://www.cji.ro/userfiles/file/documente/tendinte3.pdf


R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
39

in the first nine months of 2007. Ringier is a large publisher, running on the Romanian 
market the tabloid daily Libertatea, the daily Evenimentul Zilei, the sports daily Gazeta 
Sporturilor, and the economic weekly Capital plus a number of women’s, youth, and TV 
schedule magazines. There are no regulations on cross-ownership; the Audiovisual Law 
only imposes restrictions within the broadcast sector, more specifically within the radio 
and TV industries.78 An entity can be a majority stakeholder in one “broadcasting 
company” and can hold a maximum of 20 per cent in other such companies. Despite this 
clear limitation, a company can hold an unlimited number of broadcast licences.79 For 
example, when the group Realitatea Media, majority-owned by Sorin Ovidiu Vântu, 
took over Radio Guerilla in May 2006, it exceeded the 20 per cent limit. But Realitatea 
Media asked the CNA to approve the transfer of Radio Guerilla to Realitatea Media, the 
company holding the licences for all the outlets in the group. So the 20 per cent limit can 
be bypassed by simply asking the regulator to allow for the transfer of the licence to the 
majority owner. Media companies can do this as long as they do not gain a national 
market share above 30 per cent.80 

Under pressure from civil society groups, media owners have had to become more 
transparent. Following the launch in 2005 of the “Romania” chapter in the OSI’s 
Television across Europe report, the CNA asked Realitatea Media to disclose the identity 
of the group’s real owner within 60 days. The regulator knew only that the company 
was owned by an entity registered in Cyprus where confidentiality of ownership data is 
ensured. Businessman Sorin Ovidiu Vântu declared in early 2006 that he was the full 
owner of Realitatea Media, which owns the all-news channel Realitatea TV and a few 
local TV and radio stations. Vântu’s ownership is problematic as the Audiovisual Law 
forbids a convicted criminal from holding audiovisual licences. (Vântu reportedly spent 
years in jail for fraud between November 1982 and September 1987.)81 Offshore 
registration continues to be one of the favourite tricks that Romanian media owners 
employ to hide their ownership. Antena 4, a recently launched entertainment channel 
belonging to the Voiculescu family is 30 per cent-owned by the Cyprus-based business 
Abacus, according to data reported by the company to the regulator. Abacus is at the 
same time the company owning the myriad of businesses controlled by the renowned 
tennis player and businessman Ion Ţiriac.82 

                                                 
 78 Audiovisual Law, Art. 44 (1–10). 

 79 Audiovisual Law, Art. 44 (9). 

 80 Audiovisual Law, Art. 44 (3). 

 81 M. Minca, “Vântu, haiducul brânzoiacelor”, Evenimentul Zilei, 23 January 2007, available (in 
Romanian) at http://www.evz.ro/article.php?artid=288977 (accessed 20 January 2008). 

 82 M. Ciorcan, “Ţiriac reinventează sistemul firmă în firmă prin off-shore în off-shore” (Ţiriac 
reinvents the system “company in company” through “off-shore in off-shore”, Romania liberă, 19 
May 2005, available (in Romanian) at http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Business/11 
010/Tiriac-reinventeaza-sistemul-firma-in-firma-prin-off-shore-in-off-shore-.html (accessed 20 
January 2008). 

http://www.evz.ro/article.php?artid=288977
http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Business/11


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
40

4.3 The advertising market 

The total advertising market in Romania was estimated at €520 million in net figures 
in 2007, with television controlling more than half. According to other sources, the net 
value of the ad market was €485 million in 2007.83 The advertising companies 
estimate a growth of up to 20 per cent for the year 2008.84 

Table 6. Share of ad spending (2006–2007) – as a percentage 

Medium Share 

 2006 2007 

Television 60.4 57.0 

Print media 23.4 25.0 

Radio 7.4 9.0 

Outdoor 6.6 8.0 

Other (including Internet) 2.2 1.0 

Source: ARBO media estimates85 and Media Hub86 

Pro TV continued to control the largest chunk of the TV ad spending in the country 
although its share went down, due mainly to the continual fragmentation of the TV ad 
market. The total ad revenues of the three largest channels in the country dropped 
significantly, from 48.7 per cent in 2004 to 40 per cent in 2006. 

                                                 
 83 Initiative Media, Media Fact Book 2007, 13 July 2007, Bucharest. 

 84 C. Ionescu, “Romania advertising map 2008: who will get the laurels on a market of over 600 
million euro”, HotNews.ro, available online at http://english.hotnews.ro/stiri-business-2262273-
romania_advertising_map_2008_who_will_get_the_laurels_market_over_600_million_euro.htm 
(accessed on 29 January 2008). 

 85 IP International Marketing Committee, Television 2007. International Key Facts, October 2007, 
p. 327, (hereafter IP International Marketing Committee, Television 2007). 

 86 P. Barbu, “Piaţa publicităţii româneşti a depăşit 500 milioane de euro în 2007” (The advertising 
market went over €500 million in 2007), Adevărul, 9 January 2008, available online (in 
Romanian) at http://www.adevarul.ro/articole/piata-publicitatii-romanesti-a-depasit-500-milio 
ane-de-euro/337225 (accessed on 29 January 2008). 

http://english.hotnews.ro/stiri-business-2262273-romania_advertising_map_2008_who_will_get_the_laurels_market_over_600_million_euro.htm
http://english.hotnews.ro/stiri-business-2262273-romania_advertising_map_2008_who_will_get_the_laurels_market_over_600_million_euro.htm
http://www.adevarul.ro/articole/piata-publicitatii-romanesti-a-depasit-500-milio


R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
41

Table 7. Share of TV advertising revenues (2004–2006) 

Station 
Share 

2004 2005 2006 

Pro TV 18.7 16.7 15.2 

Prima TV 5.6 14.2 14.2 

Antena 1 13.0 11.2 11.0 

Acasa TV 7.1 8.2 10.8 

National TV 1.7 5.9 8.7 

TVR 1 17.0 9.3 8.4 

Realitatea TV 2.0 7.9 7.7 

B1 TV 1.4 7.9 7.5 

Pro Cinema n.a. 4.5 4.9 

TVR 2 6.7 2.1 4.5 

Discovery n.a. 0.5 3.0 

MTV Romania 0.9 2.6 2.9 

Other 23.9 8.1 1.2 

Source: Alfa Cont Mediatrack87 

Advertising growth has been upset by high pressures on production costs. Overall, Pro 
TV, for example, saw its programming costs go up by approximately €1 million a 
month in 2007, compared with 2006.88 These pressures were mainly triggered by the 
increase in the copyright fees and the introduction of VAT on film broadcast rights in 
2005. In autumn 2005, the Government increased several-fold the fee paid to the 
collective copyright bodies under the Romanian Office for Copyright (Oficiul Român 
pentru Drepturile de Autor, ORDA). The Minister of Culture, Adrian Iorgulescu, who 
initiated the document, used to be the head of one of these bodies. The Romanian 
Association for Audiovisual Communication (Asociaţia Română de Comunicaţii 
Audiovizuale, ARCA), the main association of the private broadcast industry, protested 
repeatedly against this move, arguing that the hike in fees would have a negative effect 
on the broadcasting sector and pointing out that Romania has become the most 
expensive country in terms of copyright fees, which are 15.4 per cent for television and 

                                                 
 87 IP International Marketing Committee, Television 2007. 

 88 CME Annual Report, op. cit., p. 52. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
42

12.8 per cent for radio.89 With the increase in the copyright fees, SRTV saw its 
expenses go up by €230,000 a month in 2006 against the previous year.90 On top of 
that, SRTV must contribute 15 per cent of its advertising revenues every year to 
financing Romanian movies.91 In January 2006, SRTV financed 22 television film 
projects, out of 570 applications.92 

4.4 Editorial standards and independence 

A trend dating back to the mid-1990s, tabloidisation has become a permanent 
characteristic of Romanian television. Scandal and sensationalism have invaded both 
entertainment and news.93 “Emotional vampirism”, as it has been called, characterises 
TV programmes that bristle with accidents, violent deaths and fires.94 Primetime news 
programmes on commercial channels have little relevance or consistency. Information 
is packaged in a way that seeks only to shock or move viewers, ordinary occurrences 
become news, and concealed cameras are exaggeratedly used to make the programme 
more appealing.95 News programmes on public TV provide better reporting and 
documentation, closely following the most relevant issues of the day, but they are less 
attractively packaged. 

Pro TV’s primetime newscast, which enjoys the highest ratings in the country, lost its 
credibility after it dedicated excessive time to George Becali, the owner of the Steaua 
football club. Becali has become the dominant character on Pro TV’s newscast. He 
appears in the sports news linked with Steaua’s performance or when he makes vitriolic 
and scandalous attacks on other people, and on the general news programme where he 
is featured throwing money to the poor. Almost unknown a few years ago, Becali, who 
also set up his own, right-wing-oriented party, has gradually become the second most 
popular politician in the country after President Traian Băsescu, according to polls. TV 
stations throng to air Becali’s appearances, very often peppered with uncivil language. 

                                                 
 89 Emergency Government Ordinance 123/2005 concerning the modification and completion of 

the Law 8/1996, Monitorul Oficial 843, 19 September 2005. 

 90 ARCA, news conferences, Bucharest, 29 November 2005 and 13 March 2006. 

 91 Government Ordinance 39/2005 as amended by Law 14/2006, Monitorul Oficial 641, 21 July 
2005, Art. 17. 

 92 SRTV Annual Activity Report, 2006, p. 13. 

 93 M. Coman, Mass-media în societatea post-comunistă (Mass-Media in post-communist society), 
Polirom, Iaşi, 2003, p. 74. 

 94 AMP, “Un om a muşcat o ştire” (A man bit news), Bucharest, 2006, available in Romanian at 
http://www.mma.ro/BAZA%20DE%20DATE/Politic/campanie_final1.pdf, p. 9 (accessed on 30 
September 2007). 

 95 M. Preoteasa, “Two TV networks: two realities” in R. Udovičić, Indicator of public interest: TV 
prime time domestic news – monitoring and analysis of TV news programmes in 10 SEENPM 
countries, a SEENPM project, Sarajevo, Media Plan Institute, 2007, pp. 190–191. 

http://www.mma.ro/BAZA%20DE%20DATE/Politic/campanie_final1.pdf


R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
43

Becali himself involuntarily shed light on the reasons behind his exposure on Pro TV. 
On a TV talk show on B1 TV on 7 February 2007, he said that Steaua, Pro TV and 
the Marriott Hotel concluded an agreement on his promotion on Pro TV in exchange 
for a settlement of debts between the three parties.96 A company collaborating with Pro 
TV had debts to Steaua. The football club owned US$ 200,000 to the Marriott hotel, 
where the club had its headquarters. Companies linked with the Pro TV group had 
similar debts to the hotel. The station would give Becali and Marriott positive coverage 
in the primetime news programmes in exchange for cancelling the station’s debts to the 
club and the hotel. One way of promoting Becali and Marriott was to shoot the 
interviews with Becali in his lavish office based in the Marriott.97 In February 2007, a 
group of media NGOs called on various authorities including the Financial Guard and 
the CNA to look into the affair. But there was no outcome. The authorities all said 
that they could not investigate the matter because relevant documents were lacking. 

In June 2007, the CNA set a dangerous precedent by allowing politicians to act as TV 
moderators in cultural and artistic fields.98 The move seemed to be a gift to the 
President of the senatorial media commission, the poet Adrian Păunescu, an artist 
known for his close links with dictator Ceausescu’s communist regime. After 1989, 
Păunescu moderated hours of talk shows.99 

Changes in the broadcasters’ editorial teams could be noticed on the eve of major 
political events. On 26 October 2007, Antena 1’s management replaced Vlad Petreanu 
from the position of News Director with a less known journalist. None of the parties 
commented on the move, but the switch was feared to weaken the independence of the 
station’s news programme just before the launch of the electoral campaign for the first 
European elections, on 25 November 2007. 

4.5 Regional and local broadcasting 

The censorship case of Canal 7 TL+ in the town of Baia-Mare, in north-west Romania, 
was eventually won by the journalist Ioan Romeo Roşiianu. He had his contract 
terminated in 2004 after airing a series of reports on how public money was spent by 

                                                 
 96 G. Lăcătuş, D. Lazăr, “Becali şi-a cumpărat ştirile Pro TV” (Becali bought the Pro TV news), 

Cotidianul, 10 February 2007, available online (in Romanian) at  
http://www.cotidianul.ro/index.php?id=9236&art=24395&cHash=85b33aca85 (accessed on 10 
October 2007). 

 97 Ş. Cândea, „Ghici cine vine la ştiri?” (Guess who comes to the news programme?), MediaIndex.ro, 
the site of the Romanian Centre for Investigative Journalism, available online (in Romanian) at 
http://crji.org/news.php?id=127&l=1 (accessed 3 December 2007). 

 98 Excerpt from the CNA public works, Bucharest, 13 June 2007, available online (in Romanian) at 
http://www.cna.ro/activitate/extras/070613.html (accessed 20 September 2007). 

 99 See OSI/Romania, p. 1,275. 

http://www.cotidianul.ro/index.php?id=9236&art=24395&cHash=85b33aca85
http://crji.org/news.php?id=127&l=1
http://www.cna.ro/activitate/extras/070613.html


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
44

the town’s mayor, Cristian Anghel.100 Roşiianu accused Anghel of pressuring the Canal 
7 TL+’s management to replace Roşiianu’s critical talk show with a programme 
promoting Anghel’s activities. Roşiianu also revealed that the City Hall had an 
advertising contract with the station. Roşiianu won, and the courts obliged the mayor 
to pay damages worth RON 50,000 (Romanian New Lei), or €14,000. Roşiianu 
received the compensation. He did not ask to be reinstated at Canal 7 TL+ as he had in 
the mean time founded his own publication.101 

Journalists working with local broadcasters often face cases where rich businessmen 
who own the outlets in question use them as tools to pursue their political ambitions 
and interests. Dan Tăpălagă, a journalist who has worked for both nationwide and 
local media outlets, said: “The supreme gods are media owners, a few moguls, 
oligarchs, very powerful people (Vântu, Voiculescu, Sârbu, Patriciu); the marketing 
divisions are the lesser gods; sometimes advertising salesmen use the information 
[produced by journalists] to conclude a[n advertising] contract.”102 

Apart from censorship and economic pressures, excessive taboidisation spoils the 
quality of local television programmes. Adrian Voinea, Editor-in-Chief of the regional 
daily Gazeta de Sud, criticised the predominance of entertainment on television. “I do 
not see an increase in quality. From my point of view, we have only entertainment. 
Serious issues are dealt with as if they were entertainment.”103 Investigative reporting 
has been almost absent on TV screens, with a few exceptions mainly on social topics. 

5. PROGRAMMING 

5.1 Output 

News programmes dominate on TVR1 and Pro TV (some 25 per cent of total 
programming). Antena1 and Prima TV also air a substantial amount of news 
programmes (some 20 per cent). The largest amount of news is paradoxically aired by 
OTV and B1TV, stations with modest ratings under one per cent. They do so because 
it is cheap to produce tabloid news programmes based on reporting without serious 
checking on scandal, rumours and gossip. Entertainment predominates on Antena1 
while Pro TV focuses on movies. Some stations have pioneered innovative, interactive 
television programmes, including opinion polls. They included the talk show Zece 

                                                 
100 See OSI/Romania, p. 1,277. 
101 Interview with Romeo Roşiianu, via phone, 16 January 2008. 
102 D. Tăpălagă, editor with HotNews.ro, made these statements at the TV talk-show “Who makes 

the law in media business?”, Realitatea TV, transcript by Media Monitoring, published on 
Comanescu’s Blog, available online (in Romanian) at http://comanescu.hotnews.ro/la-realitatea-
despre-cine-face-legea-in-presa.html#more-1629, 10 June 2007, (accessed 3 December 2007). 

103 IREX, Media Sustainability Index, op. cit. 

http://comanescu.hotnews.ro/la-realitatea-despre-cine-face-legea-in-presa.html#more-1629
http://comanescu.hotnews.ro/la-realitatea-despre-cine-face-legea-in-presa.html#more-1629
http://comanescu.hotnews.ro/la-realitatea-despre-cine-face-legea-in-presa.html#more-1629


R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
45

pentru România (Ten people for Romania) with the participation of a large number of 
people, and Mari români (Great Romanians), a programme modelled on the BBC’s 
Greatest Britons format aired by TVR1. The public TVR1, Antena 1 and B1 TV rely 
mostly on in-house productions while Pro TV outsources more than half of its 
programming. 

Overall, sports and weather attract the largest audience. On public television, the 
World Football Championship 2006 and the UEFA Football championship scored the 
highest ratings in 2006, followed by Mari români and the reality show Surprize, 
surprize (Suprises, surprises), one of the most popular programmes on public television 
in many years. However, TVR1 saw its ratings fall over the first nine months of 2007. 
Highly praised in 2006 for its quality programmes such as the scientific magazine 
Dincolo de hartă (Beyond the map), the travel programme Bazar (Bazaar), and the in-
depth news show Top 7, TVR2 had to suspend some of these programmes in 2007 
because of financial difficulties. A programme such as Bazar costs only €2,000 per 
programme. But even that is too expensive today for SRTV, which incurred losses of 
€9 million in the first six months of 2007. In 2006, TVR2 managed to attract a more 
educated audience after it gave up soap operas in favour of better programmes.104 
Following the censorship scandals in October 2007, the situation at SRTV is 
confusing. This follows appreciations in 2006 when certain observers considered the 
public service television to be “a trend-setter, both in terms of news programmes but 
also in terms of good movies”.105 The station’s arts and culture programmes such as 
Profesioniştii (Professionals), Garantat 100% (100 per cent Guaranteed) or Lumea 
citeşte (People read) scored good ratings. 

All-news Realitatea TV beat TVR1 in the ratings of debates and talk shows. Their 
programmes gained an average audience of 18.3 per cent against TVR1’s 12.2 per 
cent.106 

                                                 
104 SRTV Annual Activity Report, 2006, p. 10. 
105 Interview with Ioana Avădani, op. cit. 
106 Centre for Urban and Regional Sociology (CURS), audience research commissioned by CNA, 

June 2006, available in SRTV Annual Activity Report, 2006, p. 33. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
46

Table 8. Output (main broadcasters – breakdown by genre) 

Channel News 
Education, 

culture, 
religion 

Movies 
(including 

documentaries 
and cartoons) 

Entertainment Advertising 

Minorities 

Latest data 
reported 

at CNA as 
of 

Total Games Total Teleshopping 

Antena 1 19 0 25 56 0 0 0  
31 August 

2006 

B1TV 33.73 0.74 14.43 41.98 4.16 9.12 4.96 0 
20 

November 
2003 

Naţional TV 21 1 43 35 0 0 0 n.a. 
10 March 

2006 

OTV 58.57 12 0 14.43 0 15 0 0 20 April 
2004 

Prima TV 20 4 37 19 0 20 4.59 0 
16 

September 
2004 

Pro TV 23.80 2.48 46.33 11.02 0 16.37 1.48 0 
8 May 
2005 

Pro TV 
International 27 2 31 40     

8 
September 

2005 

TVR1 25.67 19.27 24.42 30.64 n.a. 8* 2.53* 4 
15 March 

2007 

TVR2 16.88 25.82 38.09 19.41 n.a. 8.97* 2.29 n.a. 
15 March 

2007 

TVR 
International 51.44 15.82 12.20 20.54 0 0 0 0 

15 March 
2007 

Source: Companies reports, cited by CNA, 9 October 2007. 
(*data at the end of year 2006, according to the SRTV, Activity report for year 2006) 

5.2 General provisions on news 

The Audiovisual Code, which entered into force on 14 April 2007, set up the market’s 
main mechanism for accurate and balanced reporting in the broadcasting field. The 
Code also makes references to the industry self-regulation instruments. 

Television and radio programmes must be in line with the editorial standards put 
forward by self-regulatory mechanisms, with the European provisions and specific 
national legislation. They must reflect cultural diversity and respect national and 
European identity.107 Each of the two media associations, one representing owners of 
print media and the second representing broadcasters, has a Code of Ethics that 

                                                 
107 Audiovisual Code, op. cit., Art. 89. 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
47

journalists must comply with.108 The Romanian Association of Advertising Agencies 
(RAAA), which represents the advertising industry, set up its own Code of Advertising 
Practice, officially recognised by the CNA in October 2003. The Code should be 
observed by all of the association’s members. 

SRTV is the broadcaster with by far the most complex self-regulation system in place. 
SRTV employs a set of internal norms regulating the organisation and its functioning. 
The work of TVR’s journalists is also watched by an internal Commission for Ethics 
and Arbitration (CEA) and an Ombudsman. However, the work of the Ombudsman is 
carried out with difficulties due to the lack of a team in charge of monitoring and 
processing feedback from viewers. Moreover, the CEA’s decisions do not seem to have 
much weight at TVR. 

Both the referendum on the impeachment of President Băsescu, in spring 2007, and 
the referendum on the uninominal vote in November 2007 laid the ground for the 
introduction of a new set of specific rules for broadcasters, chiefly on principles of 
accurate and balanced reporting, drawn and adopted by CNA.109 Coverage of the latest 
referendum by public service media was, however, very limited. 

5.3 General programme production guidelines 

The three-thirds-rule in the news programme (equal broadcasting time for ruling 
coalition, opposition and independent politicians) changed in 2007. This rule was 
introduced in 2002, a period when the government was covered excessively while the 
activity of the political opposition was rarely given time in news programmes. 
Moreover, certain Government members, such as Adrian Năstase, Prime Minister 
between 2000 and 2004, were covered excessively. At the same time, the rule could be 
hardly applied as, in reality, most of the news came from the Government because the 
opposition and especially the non-Parliamentary parties could not “produce” any 
newsworthy events. 

Therefore, broadcasters said that they have been incorrectly fined for not meeting this 
provision.110 The CNA changed the rules of the game, and stated in the Audiovisual 
Code that ruling parties should benefit from 60 per cent of the time allotted for 

                                                 
108 R. Martin, “Romania”, in M. Preoteasa, The Business of Ethics, the Ethics of Business, SEENPM – 

CJI, Bucharest, 2005, p. 21. 
109 CNA Decision 369/2007 concerning the coverage by the radio and television channels of the 

referendum of the impeachment of president Băsescu, Monitorul Oficial 271, 24 April 2007, Arts. 
1–4, 8, 9. 

110 M. Bercea, “Audiovizualul sub lupă” (Broadcasting sector under the magnifying glass), Revista 22 
nor. 824, 19–25 December 2005), available online (in Romanian) at  
http://www.revista22.ro/html/index.php?art=2294&nr=2005-12-19 (accessed 20 January 2008). 

http://www.revista22.ro/html/index.php?art=2294&nr=2005-12-19


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
48

political parties, with the remainder to be shared by both opposition and independent 
politicians. The rule applies to all broadcasters. 

5.4 Quotas 

Incorporated in Romanian legislation, the TVWF Directive, recently amended,111 
obliges broadcasters to reserve the bulk of their air time for European works, with 10 
per cent for European works created by independent producers. Most of the stations 
reported fulfillment of these quotas in 2006. Correlating these figures with the station’s 
output by genre, it turns out that the European works slots were often filled with 
entertainment and movies while educational and cultural programming has been 
neglected. All broadcasters should devote at least 30 per cent of their programming to 
Romanian works.112All the channels that reported their figures to the CNA met the 
requirement, with TVR holding the leading position. 

Table 9. Quota fulfillment by the major Romanian television channels (2006) 

 

European Works (per cent) 

General 
Independent 
productions 

Recent independent 
productions (Article 5, 

TVWF Directive) 

Pro TV n.a. n.a. n.a. 

Antena 1 54.92 28.66 27.56 

Naţional TV 54.65 n.a. n.a. 

Prima TV 53.8 48.57 48.57 

B1 TV* 76 3.8 15.2 

Naţional TV 54.65 n.a. n.a. 

TVR1 68 20 12 

Sources: Stations’ own data, as reported to CNA 
(*1 January 2005–31 December 2006) 

Compliance with the rules in the licensing contracts is, however, difficult to assess as 
most of the channels do not report updated data on their broadcast genres and in-

                                                 
111 Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007 

amending Council Directive 89/552/EEC on the co-ordination of certain provisions laid down 
by law, regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television 
broadcasting activities, Official Journal of the European Union, 18 December 2007, L 332/27. 

112 Audiovisual Code, op. cit., Art. 90. 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
49

house productions. TVR is the exception. The CNA cannot impose any penalties 
against the stations that fail to report these data. 

5.5 Obligations on PSB 

Only public service broadcasters are obliged to air programmes for minorities. TVR1 
airs programmes such as Kronika (Chronicle) while TVR2 shows Szieszta (Siesta), 
intended for Hungarians, the largest minority. TVR devotes to the Hungarian 
minority half of the quota of roughly 4 per cent of aired programming for minorities. 
Hungarian programmes are followed by German and Roma language programmes. 

Table 10. Minority language programming on TVR (2006) – hours/year 

Channel Hungarian German 
Other 

(including Roma) 
Annual 

programme hours 

TVR 1 106 63.07 41.17 210.24 

TVR 2 94.61 47.30 47.30 236.52 

Source: SRTV, Annual Report 2006 

Apart from news, SRTV is obliged to provide diverse content ranging from 
documentaries to TV film productions. In autumn 2007, DOCUmentor, an NGO 
supporting the production of documentaries, accused SRTV in an open letter of 
severing their relations with all independent producers of documentaries because of 
cash shortages. SRTV significantly reduced the acquisition of independent productions 
in autumn 2007 compared to the previous year. SRTV is trying to fulfil its cultural 
mission through the channel TVR Cultural, which scores Lilliputian ratings of a bit 
over zero. 

The journalists working with SRTV face constraints imposed by internal regulations 
such as the 1999 Statute of the journalists working with SRTV, which forbids use of 
illegal or immoral means to obtain information and shooting with hidden camera and 
recording of private discussions without the full agreement of those recorded.113 The 
problem is that the Statute does not distinguish between recording carried out in the 
public interest and other ways of surreptitious recording, a distinction that appears in 
the Audiovisual Code.114 

                                                 
113 SRTV, The Statute of the journalist working with SRTV, Art. 14, available online (in Romanian) at 

http://www.tvr.ro/articol_organizatie.php?id=1505 (accessed 7 February 2008). 
114 CNA, The Audiovisual Code, op. cit., Art. 38. 

http://www.tvr.ro/articol_organizatie.php?id=1505


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
50

5.6 Obligations on commercial broadcasters 

There have been no major changes in the obligations on commercial broadcasters. In 
2006 and 2007, the CNA adopted a few decisions and recommendations applying to 
commercial broadcasters, including the obligation to include announcements about 
missing children in primetime newscasts. 

6. CONCLUSIONS 

Television in Romania consists of a mature market of generalist networks, with a few 
large players betting on sensationalism and entertainment, and an emerging market of 
niche channels, only a few of them managing to establish their brand recognition. The 
digital market is still virgin ground. Parliament has failed to lay the legal grounds for 
the introduction of digitalisation, but the private sector was faster than the authorities. 
Many of the large broadcasters have started to air digitally, after investing heavily in 
new digital equipment. 

Provisions on broadcasting content have been gathered in a single code. Overall, there 
are over 200 TV stations in the country, which shows an appetite for investment in the 
television business. However, the source of the capital in the industry has in most cases 
remained a mystery, despite constitutional provisions requiring transparency of 
financing. Anti-concentration provisions can now be better monitored thanks to 
improved access to ownership data. But there is still a lack of legal tools to prevent 
concentration as there are no legal restrictions on cross-ownership. 

The public service broadcasters face serious financial troubles. Their governing 
structures still reflect the balance of political power, with civil society still barred from 
getting their representatives onto these bodies. Moreover, the law lacks any provisions 
on conflict of interests and the level of competence required for membership of these 
boards. 

SRTV managed to improve the quality and balance of its news programmes. Highly 
reputed talk shows as well as prize-winning movies and art films helped SRTV gain 
credibility. However, the station is still under tight political control. The dismissal of 
the SRTV board in mid-2007 showed that political will still rules in public service 
broadcasting. The rage of the political establishment after the station aired a video 
featuring a case of high-level corruption confirmed the corrupt political climate that 
surrounds SRTV. 

In today’s Romania, when corruption is exposed in the media, politicians and State 
authorities, prefer to investigate the journalists who broke the story rather than the 
story itself. Although their coverage of political disputes is still biased, broadcasters are 
slowly starting to be treated like real businesses by their owners rather than tools for 
pursuing personal or business interests. Many of these broadcasters are part of large 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
51

media conglomerates or in the process of attracting fresh investors. Yet, after years of 
stark manipulation, lack of professionalism and cheap sensationalism, it is hard to 
rebuild the viewers’ trust in broadcasting. Viewers today access television mainly for 
entertainment and look for alternative sources such as niche channels and Internet to 
get their news. The main challenge for the television of the future in Romania is how 
to shape a better, more professional sector in the digital age. 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
52

ANNEX 1. LEGISLATION CITED IN THIS REPORT 

Monitorul Oficial is the official gazette of Romania.  

Constitution of the Republic of Romania. 

Law on Audiovisual 504/2002 (Legea Audiovizualului), Monitorul Oficial 534, 22 July 
2002. 

Law on SRR and SRTV no. 41/1994, republished (Legea Societăţii Române de 
Radiodifuziune şi a Societăţii Române de Televiziune), Monitorul Oficial 153, 18 June 
1994. 

Government decrees 
Government Ordinance 39/2005 as amended by Law 14/2006, Monitorul Oficial 641, 21 

July 2005. 

Emergency Government Ordinance no. 123/2005 concerning the modification and 
completion of the Law 8/1996, Monitorul Oficial 843, 19 September 2005. 

Government Emergency Ordinance no. 3/2006 amending the Law 544/2002, Monitorul 
Oficial 133, 13 February 2006 

Government Ordinance 39/2005 as amended by Law 14/2006, Monitorul Oficial 641, 21 
July 2005. 

Government Emergency Ordinance no. 134/2006, concerning the establishment of the 
National Regulatory Authority for Communications and Information Technology, 
Monitorul Oficial 1046, 29 December 2006. 

Government Emergency Ordinance no. 25/2007 concerning the establishment of certain 
measures for re-organizing the working body of the Government, Monitorul Oficial 23 
April 2007. 

 



R O M A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
53

ANNEX 2. BIBLIOGRAPHY 

In Romanian 

AMP, Un om a muşcat o ştire (A man bit news), Bucharest, 2006. 

CNA, Raport 2006 (Annual Activity Report). 

CNA, “Statistici cu privire la licenţe” (Statistics regarding licences), 29 June 2007. 

CJI, “Vulnerabilităţi şi puncte forte ale media publice înainte de alegeri” (Weaknesses and 
strengths of the public media before the elections), Bucharest, 4 October 2007. 

Comănescu, I. Trends on the media coverage by media III: Concentration of ownership and 
competences in Romanian media. 

Coman, M. Mass-media în societatea post-comunistă (Mass-Media in post-communist society), 
Polirom, Iaşi, 2003. 

Report of the Parliamentary Commission of investigation on SRR and SRTV activity, 
voted on 12 May 2005, Bucharest. 

SRTV, Annual Activity report, 2006. 

SRTV, “Conclusions of the Ethical and Arbitrage Commission on the broadcasting of the 
footage shot with hidden camera.” 

In English 

CME, “Quarterly report for the quarterly period ended 30 September 2007”, as filed with 
the Security and Exchange Commission (SEC), U.S.A., 1 November 2007. 

Coman, M., P. Gross. Media and Journalism in Romania, European Journalism Review 
Series, Berlin, Germany, Vistas Verlag, 2006. 

Doyle, G. Understanding Media Economics, Sage Publications (fourth edition), London, 
Thousand Oaks, New Delphi, 2005. 

European Commission Mission, Standard Eurobarometer, TNS Opinions and Social, 
Bucharest, 11 July 2007. 

Gross, P. Dances With Wolves. A meditation on the media and political system in the European 
Union’s Romania, paper based on a presentation at the “Hour of Romania” conference 
organised by the Russian and East European Institute at Indiana University, Bloomington, 
22–24 March 2007. 

IP International Marketing Committee, Television 2007. International Key Facts, October 
2007. 

International Research and Exchanges Board (IREX), Media Sustainability Index (MSI), 
conclusions of a panel moderated by Cristian Ghinea, Bucharest, 18 April 2007. 

Martin, R. “Romania”, in M. Preoteasa, The Business of Ethics, the Ethics of Business, 
SEENPM – CJI, Bucharest, 2005. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
54

Udovičić, R. Indicator of public interest: TV prime time domestic news – monitoring and 
analysis of TV news programmes in 10 SEENPM countries, a SEENPM project, Sarajevo, 
Media Plan Institute, 2007. 


	cover-romania-a4_Elrendez+¬s 1
	media-f-up-publish-080407_publish.qxd
	01 Acknow_Romania_0407
	02 Preface_0407
	Romania-Telev-08-0404



